اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

پرداخت هزینه کاشت حلزون به ۸۴ نفر تا ساخت ۶۰۰ واحد مسکن معلولین

پرداخت هزینه کاشت حلزون به ۸۴ نفر، ساخت ۶۰۰ واحد مسکن معلولین و بررسی مشکلات حوزه‌های مختلف معلولان ازجمله مهمترین مباحث مطرح شده در نشست خبری مدیرکل سازمان بهزیستی با اصحاب رسانه در حضور نمایندگان معلولان گیلانی بود.

پرداخت هزینه کاشت حلزون به ۸۴ نفر تا ساخت ۶۰۰ واحد مسکن معلولین

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی گیلان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت در سالن شهید خزائلی بهزیستی گیلان اظهار کرد: افراد دارای معلولیت جزو اقشار دارای نیازهای ویژه هستند، خبرنگاران باید اساس مشکل جامعه هدف بهزیستی را از زبان خودشان بشنوند.

وی با بیان اینکه ازلحاظ فعالیت‌های بهزیستی جزو پنجاه کشور اولیه هستیم که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را داشت، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ شعار «پیش به‌سوی دنیایی فراگیر، دسترس‌پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» روز ۱۲ آذر روز جهانی معلولان را گرامی می‌داریم و باید سعی کنیم این جمله را برای جامعه معلولان محقق کنیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به مشکلاتی که کرونا بر زندگی افراد دارای معلولیت تأثیر زیادی داشت، گفت: با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت می‌توان نیازهای افراد را شناسایی کرد و مشکلات این قشر را شناسایی کرد و برای آن چاره اندیشید.

نحوی نژاد با بیان اینکه در استان گیلان ۴۳ هزار و ۲۴۸ نفر از افراد دارای معلولیت در بهزیستی پرونده دارند، افزود: ۲۶ هزار و ۸۱۸ نفر از این افراد از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند که در سال ۱۴۰۰ رقم مستمری نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد رشد ریالی داشتیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه از آذر ۹۹ تا آذر ۱۴۰۰ بیش از ۱۶ میلیارد تومان در حوزه توان‌بخشی بهزیستی هزینه شد، افزود: ۱۰۳ مرکز توان‌بخشی غیردولتی در گیلان داریم که برخی مراکز دو یا سه خدمت را هم‌زمان در قالب‌های شبانه‌روزی، ویزیت در منزل، روزانه و مراقبت در منزل ارائه می‌کنند.

نحوی نژاد با بیان اینکه از ابتدای سال با وجود کرونا نزدیک به ۵۰۰ معتاد و ۳۵۰ سالمند و بیمار روانی مزمن را ساماندهی کردیم، گفت: صد در صد افراد حاضر در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی واکسینه شدند و ۸۰ درصد سالمندان نیز دوز سوم واکسن خود را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه ۹۲۵ واحد مسکونی در دست‌ساخت است که حدود ۶۰۰ واحد مربوط به افراد معلول است، تصریح کرد: در سال ۹۰ حدود ۲۶ درصد مناسب‌سازی عمومی داشتیم که این میزان امسال به ۴۰ درصد رسید اما باز آمار قابل قبولی نیست.

مدیرکل بهزیستی گیلان مناسب‌سازی خودروهای معلولین، مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی، مناسب‌سازی منازل مسکونی و پرداخت کمک‌هزینه کاشت حلزون شنوایی و تأمین اکسسوری‌های بعد از کاشت به ۸۴ نفر به ارزش ۱۷۴ میلیون تومان را از برخی اقدامات بهزیستی گیلان از آذر ۹۹ تا آذر ۱۴۰۰ عنوان کرد.

 

عدم فرهنگ‌سازی مناسب مشکل بزرگ معلولان ضایعه نخاعی

مازیار کرتولی‌نژاد، نماینده جامعه ضایعه نخاعی، فرهنگ‌سازی در رابطه با برخورد مناسب با معلولان ضایعه نخاعی اظهار کرد: مردم و مسؤولان باید برخورد مناسبی با معلول ضایعه نخاعی داشته باشند تا بتوانند از امکانات موجود در سطح جامعه استفاده کنند.

وی عدم نظارت بر ساخت‌وساز را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات معلولان عنوان کرد و گفت: وقتی مردم خودشان را در جایگاه معلولان قرار نداده و آن‌ها را درک نمی‌کنند برای معلولان مشکل‌ساز می‌شود و نمی‌توانند شغل مناسب و یا از امکانات موجود بهره‌مند شوند.

نماینده جامعه ضایعه نخاعی عدم فرهنگ‌سازی درست را یکی از بزرگ‌ترین مشکل معلولان دانست و تصریح کرد: اگر مسؤولان بخواهند به معلولان کمک کنند باید برخورد مناسب با معلولان داشته باشند، فضای مناسبی در پارکینگ‌ها برای اتومبیل‌های معلولان وجود ندارد یا امکان استفاده سهل و آسان از وسایل نقلیه عمومی برای معلولان نیست.

اوتیسم بیماری نیست یک خلقت متفاوت است

داوود قیصر نژاد، رئیس هیئت‌مدیره جامعه اوتیسم گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه اوتیسم اختلالی است که در سال‌های ابتدایی تولد بروز می‌کند، اظهار کرد: تنها راه درمان اوتیسم توان‌بخشی است و تاکنون هیچ بیمه‌ای خدمات توان‌بخشی را تحت پوشش قرار نداده است.

وی با بیان اینکه اوتیسم جزو بیماری‌های خاص است، گفت: این بیماری لاعلاج است و بااین‌وجود هیچ بودجه‌ای برای این بیماری اختصاص داده نشده است.

قیصر نژاد با درخواست از رسانه‌ها برای پیگیری بودجه بیماری اوتیسم افزود: مرکز ۱۱ جلسه اوتیسم در حال ساخت است که ۹۰ درصد پیشرفت داشته و اولین در استان‌های شمالی هستیم و حدود هفت میلیارد برای این اقدام هزینه شده است.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه اوتیسم با بیان اینکه کودکان اوتیسم همه در خانه‌ها زندانی هستند، گفت: هیچ مرکز شبانه‌روزی برای این کودکان نیست ما در نباشیم حداقل یک مرکز روزانه‌ای در سطح استان ایجاد کرده تا به خانواده اوتیسم کمکی کرده باشیم‌.

توانمندسازی خانواده‌های سندروم داون ضروری است

پیله‌ور، نماینده جامعه سندروم داون گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه جامعه سندروم داون بر مبنای سه شعار آگاهی بخشی، پذیرش و حمایت در حال فعالیت است، اظهار کرد: ما به دنبال توانمندسازی فرزندان و پویاسازی خانواده‌ها که مهم‌ترین حامیان بچه‌های سندروم داون هستند، خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پویش‌ها و کانون‌های سندرم‌ داون بر اساس کمک‌های مردمی شکل‌گرفته است، گفت: فعالیت‌های ما در حوزه‌های هنری، آموزشی و ورزشی است و علاوه بر آموزش‌های مدرسه‌ای، برای افراد با سندرم‌ داون آموزش‌های فرا مدرسه‌ای نیز داریم.

پیله‌ور با بیان اینکه سندروم داون بیماری نیست بلکه یک خلقت متفاوت است، افزود: امروزه به لطف شبکه‌های اجتماعی حضور افراد دارای سندروم داون در جامعه بهبودیافته است.

به گفته نماینده جامعه سندرم داون گیلان، در دنیا از هر ۶۰۰ تا هزار نفر تولد یک نفر به سندرم‌ داون مبتلا می‌شود و در استان گیلان هزار و ۵۰۰ نفر سندروم داون است.

احمد ممتازی، رئیس انجمن نابینایان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت برای هر حوزه مسؤولیت‌هایی قائل شده، اظهار کرد: از اصحاب رسانه می‌خواهیم با پیگیری این موضوع از مسؤولان بخواهند چه اقداماتی برای این افراد انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها صدای کسانی هستند که صدایشان کمتر به گوش مسؤولان می‌رسد، گفت: افراد نابینا که این محدودیت بر تمام زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، نتوانسته‌اند ازلحاظ اجتماعی حضور پررنگی داشته باشند.

ضرورت حضور رابط و راهنما برای نابینایان در ادارات

محمد محمدی، نماینده جامعه ناشنوایان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل ناشنوایان نداشتن راهنما در ادارات است، اظهار کرد: به‌جز بهزیستی و آموزش‌وپرورش ناشنوایان سایر ارگان‌ها از درک این جامعه عاجز هستند و این خلاف قانون حمایت از ناشنوایان است.

وی با بیان اینکه زدن ماسک در دوران کرونا مشکلات ناشنوایان را دوچندان کرده است، افزود: از رسانه‌ها می‌خواهیم با پیگیری مشکلات ناشنوایان حقوق این افراد که بسیار باهوش و توانمند هستند را پیگیری و احقاق کنند.

محمدی که نخستین فرد در دنیا است که دارای مدال این سینا است، بیان کرد: کانون ناشنوایان که مدتی است تعطیل‌شده باید ایجاد شود و به‌صورت هیئت‌امنایی ایجاد شود، یعنی هیئت‌مدیره توسط هیئت‌امنا انتخاب شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول