اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

کوچ زمستانه مدارس آستارا به مجازی/ احساس مسؤولیت فرهنگیان در جدال با کرونا

در پی شیوع کرونا و تعطیلی مدارس از سوم اسفند، فرهنگیان شهرستان آستارا با راه‌اندازی کانال و گروه در فضای مجازی و تولید محتوای الکترونیکی در حال آموزش به دانش‌آموزان هستند تا دوشادوش پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای ستاد مدیریت بحران در مبارزه نفس‌گیر با میهمان ناخوانده چینی نقش ایفا کنند.

کوچ زمستانه مدارس آستارا به مجازی/ احساس مسؤولیت فرهنگیان در جدال با کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، مبارزه با ویروس کرونا در نواری مرزی استان گیلان به شانزدهمین روز خود رسیده و از فردای روز انتخابات، مدارس و اماکن آموزشی باهدف پیش‌گیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ تعطیل و سیستم آموزشی کشور از حالت حضوری به حالت مجازی تغییر وضعیت داده است. 

فرهنگیان شهرستان آستارا نیز دوشادوش پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای ستاد مدیریت بحران این شهرستان از همان نخستین روزهای تعطیلی مدارس با راه‌اندازی کانال و گروه در فضای مجازی و تولید محتوای الکترونیکی در حال آموزش به دانش‌آموزان هستند تا آن‌ها از تقویم آموزشی سال تحصیلی ۹۹-۹۸ عقب نمانند. 

سلیله کهکشان از دبیران رشته ریاضی مقاطع متوسطه دوره اول تداوم آموزش‌ها در فضای مجازی را در شرایط فعلی کشور و تعطیلی اجباری مدارس، بهترین تصمیم دانسته و اعتقاد دارد به دلیل تعطیلی طولانی‌مدت مدارس، اوقات فراغت دانش‌آموزان را با ارائه مباحث درسی در قالب کلاس‌های مجازی می‌توان بهینه مدیریت کرد.

کوچ زمستانه مدارس شهرستان آستارا به فضای مجازی در قالب طرح «هر مدرسه یک کلاس مجازی» باهدف جلوگیری از افت تحصیلی و اختلال در روند مباحث آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش قرارگرفته و نیروهای ستادی بر حسن اجرای آن نظارت دارند. 

نوشین کلابی یکی از مدیران مدارس غیردولتی شهرستان آستارا نیز آموزش از طریق فضای مجازی را یک تجربه جدید در سیستم آموزشی کشور دانسته و اعتقاد دارد در قالب این روش، مطالب به‌صورت مفید و مختصر به دانش‌آموز منتقل‌شده و دانش‌آموزان در منزل با داشتن یک گوشی هوشمند به مطالب آموزشی دسترسی دارند.

شبکه‌های آموزش و چهار صداوسیما نیز در کنار فضای مجازی با پخش روزانه برنامه تلویزیونی آموزش مکمل برای تمام مقاطع تحصیلی، خلأ آموزشی دانش‌آموزان در طول تعطیلات کرونایی را پرکرده و به دانش‌آموزانی که به زیرساخت‌های اینترنتی و سخت‌افزاری دسترسی ندارند در یادگیری مباحث درسی کمک می‌کنند.

آذر صادق‌زاده از فرهنگیان شاغل در مدارس عشایری نیز نبود زیرساخت‌های اینترنتی و سخت‌افزاری را مانع حضور دانش‌آموزان عشایری در کلاس‌های مجازی دانسته و گفته است به آن دسته از دانش‌آموزانی که به اینترنت و گوشی هوشمند دسترسی ندارد تماشای برنامه‌های آموزش مکمل صداوسیما پیشنهاد می‌شود.  

برخی از فرهنگیان شهرستان آستارا نیز فارغ از کلاس‌های مجازی و برنامه‌های آموزش مکمل صداوسیما، آموزش از راه دور به دانش‌آموزان را به سمت آموزش از طریق ارسال پیامک و تماس تلفنی سوق‌داده و با ارسال پیامک و برقراری تماس تلفنی، ایرادات درسی دانش‌آموزان را برطرف می‌کنند. 

پریوش نصیرزاد مدیر دبستان ملافتح‌الله بنی‌شعبان نیز ضمن تأکید بر ضرورت پیگیری مباحث آموزشی دانش‌آموزان در طول تعطیلات می‌گوید بسیاری از دانش‌آموزان مدرسه، فاقد گوشی و اینترنت هستند، به همین دلیل من و همکارانم مباحث مهم درسی را از طریق پیامک و تماس تلفنی به آن‌ها منتقل می‌کنیم. 

ارتباط مستمر با اولیا و دانش‌آموزان جهت اطمینان از پیگیری موضوعات آموزشی ارائه‌شده در کانال، استفاده از گویش‌های محلی جهت برقراری ارتباط عاطفی با دانش‌آموزان و بیان نکات جالب و خواندنی ازجمله لطیفه و حکایت‌های کوتاه از اهداف طرح هر مدرسه، یک کلاس مجازی است تا دانش‌آموزان احساس خستگی نکند. 

امیرحسین نعمتی از دانش‌آموزان دبیرستان سروش نیز با اشاره به پیگیری مباحث درسی از طریق کلاس‌های مجازی گفته است من به همراه دیگر هم‌کلاسی‌هایم از کادر مدرسه تشکر می‌کنیم که در این روزها با راه‌اندازی کانال‌های آموزشی در کنار ما هستند تا به خاطر تعطیلات ناخواسته کرونایی از مباحث درسی عقب نمانیم. 

فضای مجازی شهرستان آستارا در روزهای اخیر پر از کانال‌ها و گروه‌هایی شده که با ازخودگذشتگی فرهنگیان، مباحث درسی در قالب فایل‌های صوتی، پاورپوینت، ویدیو و دسته‌نوشته در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا تبعات ناشی از میهمان ناخوانده چینی به سیستم آموزش‌وپرورش کشور خللی وارد نکند. 

سید سجاد موسوی مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان آستارا نیز تعداد مدارس شهری و روستایی برخوردار از کلاس‌های مجازی را ۵۰ درصد دانسته و گفته مباحث درسی در قالب این روش به دو صورت صوتی و تصویری در اختیار دانش‌آموز قرارگرفته و پس از ارائه درس از آن‌ها ارزشیابی صورت می‌گیرد. 

بر اساس بخشنامه‌های ابلاغ‌شده از سوی آموزش‌وپرورش به مدارس شهری و روستایی محتوی مطالب آموزشی بارگذاری‌شده در کلاس‌های مجازی بر اساس سرفصل دروس و بودجه‌بندی کتاب‌ها بوده و مسئولیت ایجاد، مدیریت، نظارت و کنترل کانال ایجادشده نیز به مدیر واحد آموزشی واگذارشده است.  

نادر جهان‌آرای مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان نیز با اشاره به استقبال چشم‌گیر فرهنگیان و دانش‌آموزان از کلاس‌های مجازی گفته است بر اساس بودجه‌بندی‌های سالانه، حدود ۷۰ درصد از محتوای آموزشی سالانه به دانش‌آموزان ارائه‌شده و ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز با استفاده از ظرفیت فضای مجازی جبران می‌شود. 

به گزارش فارس، ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر از دانش‌آموزان شهرستان آستارا در حدود ۱۶۰ آموزشگاه دولتی و غیردولتی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ مشغول به تحصیل هستند که به دلیل تعطیلات ناشی از شیوع کرونا به‌جای حضور در مدرسه و پای تخته‌سیاه از منزل و با استفاده از گوشی و تلویزیون درس را دنبال می‌کنند.  

ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود. تب شدید، تنگی نفس، درد عمومی بدن، سرفه‌های خشک، آب‌ریزش بینی و گلودرد ازجمله علائم ابتلا به ویروس کرونا اعلام‌شده است. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول