اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

سواد رسانه‌ای مهم‌ترین عامل ترویج علم و جریان سازی در کشور

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری گیلان معتقد است اگر سعی داریم با علم به پیشرفت جامعه کمک کنیم باید از ظرفیت رسانه استفاده و همکاران رسانه‌ای از سواد این حوزه برخوردار شوند.

سواد رسانه‌ای مهم‌ترین عامل ترویج علم و جریان سازی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، جلسه بررسی نقش رسانه در ترویج علم ظهر امروز در سالن اجتماعات مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه برگزار و نقش رسانه در ترویج علم با رویکرد ایران‌شناسی مورد تحلیل قرار گرفت.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان به نقش جریان ساز رسانه‌ها در مسائل مختلف اشاره کرد و گفت اگر نقش رسانه مورد تأکید قرار گیرد بسیاری از معضلات حل می‌شود.

گرچه ازنظر علیرضا رنجکش همه رسانه‌ها قابل‌دسترس هستند ولی هنوز برای مردم و عده‌ای از مسؤولان اهمیت رسانه را درک نکرده و از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند.

خیرالکلام نخستین روزنامه گیلان بود که در سال ۱۲۸۶ منتشر شد و با این احتساب گیلان در حوزه رسانه‌ای 102 سال است که به‌صورت فعال در حال فعالیت هستند.

وی می‌گوید هر پدیده‌ای که مردم با آن مربوط هستند برگرفته از علم است و انسان برای پیشرفت جامعه و زندگی راحت باید به علم اهمیت داده و آن را در برگیرد‌.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان برای رسانه چهار کارکرد تفریحی، تبلیغی، اطلاع‌رسانی و رهبریت جامعه معرفی کرد و گفت تمام رسانه‌ها در دنیا به‌مانند سنتی، خطی و چه به‌صورت پیشرفته امروزی با این چهار کارکرد روبه‌رو بوده و باید از آن استفاده کنند.

وی رسانه را یک ابراز انتقال خبر معرفی کرد و گفت اگر می‌خواهیم پیام و خبر ما به‌درستی در جامعه اثرگذار شود باید به‌درستی این خبر را انتقال داده و کسانی که خبر را تهیه کردند باید از سواد رسانه‌ای برخوردار بوده و آن را مورد تأکید قرار گیرد.

رنجش عدم سواد رسانه‌ای برخی فعالان رسانه‌ای را برای جامعه مشکل‌ساز دانست که اگر رسانه دارای سواد باشد به‌راحتی می‌تواند خبر را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و می‌تواند یک خبر ساده را جهت دهد و برای مردم به‌یقین می‌رساند که این خبر واقعیت دارد.

افزایش سواد رسانه‌ای از طریق ترویج علم نیاز جامعه است و معتقد است باید با ترویج علم و توجه به بخش هدف جامعه به افزایش سواد رسانه‌ای کمک کرد زیرا استکبار با استفاده از این نقطه‌ضعف دارد بسیاری از حقایق جامعه را طوری دیگر نشان می‌دهد.

گیلان دارای ۲۱۵ نشریه مکتوب  و ۱۶۶ پایگاه خبری دارای مجوز است که این تعداد استان گیلان را در رتبه دوم نشریات در کشور قرار داده است.

رنجکش از تأثیرگذاری رسانه‌ها در استان گیلان سخن گفت که وقتی در استان نزدیک به ۵۰ پایگاه خبری وجود دارد چرا اثرگذاری آنان در جامعه کم بوده و به بیان مشکلات مردم به‌مانند محیط‌زیست نمی‌پردازند.

فعال حوزه رسانه از برخی همکاران خود انتقاد دارد و می‌گوید رسانه باید عملکرد و رویکرد خود را تغییر داده و با تعیین استراتژی مشخص برای رسانه به‌مانند جریان سازی در حوزه محیط‌زیست و ترویج علم به پیشرفت کشور و استان کمک کرد.

به گفته رنجکش مسؤولان باید در مواقع بحران برای رسانه سناریو تعریف کنند تا در مواقع بحران به کمک مردم آمده و با رویکرد حرفه‌ای خود به حل بحران با خبرهای امیدبخش کمک کند لذا باید برای ترویج علم و توانمندسازی منابع انسانی موجود در رسانه‌ها جریان سازی کرده و با تولید جریان‌های خبری روی جامعه هدف تأثیرگذار بوده و به حل مشکلات کمک شود.

وی با اشاره به نقش اثرگذاری رسانه در بین مردم می‌گوید وقتی مردم دارد یک خبر را می‌خواند باید متوجه شود که این خبر دارد چه جریان سازی را در جامعه انجام می‌دهد.

انتهای پیام/3389

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول