اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

فارس من | اتمام پارک قلعه باستانی صلصال لیسار نیازمند حمایت مسؤولان است

شهردار لیسار ایجاد پارک فرهنگی، تفریحی و گردشگری قلعه باستانی لیسار را ظرفیت بزرگی در ایجاد اشتغال در منطقه برشمرد و اتمام آن را نیازمند حمایت مسؤولان استانی و شهرستانی دانست.

فارس من | اتمام پارک قلعه باستانی صلصال لیسار نیازمند حمایت مسؤولان است

به گزارش خبرگزاری فارس از تالش، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

یکی از موضوعاتی که مردم گیلان برای پیگیری توسط خبرنگاران فارس در سامانه فارس من به ثبت رساندند عنوان: «سرنوشت پارک جنگلی در قلعه صلصال لیسار در تالش چه شد؟» بود، قلعه تاریخی و ملی صلصال لیسار با قدمت بیش از هزار سال یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی استان گیلان محسوب می شود که با مساحت تقریبی نیم هکتار روی تپه ای سنگی در مرکز شهر لیسار و در جاده اصلی تالش به آستارا و حدود ۲۰ کیلومتری شهرستان تالش و در محله قلعه دوش شهر لیسار واقع شده و به عنوان یک اثر ملی در کشور به ثبت رسیده است.

در توضیحات این سوژه به ثبت رسیده آمده است که چندین سال است که شهردار و شورای شهر لیسار قول ایجاد پارک جنگلی در قلعه صلصال را داده‌اند اما جز ساخت پله در این غار اتفاق خاصی نیفتاده است.

شهردار لیسار در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تالش با اشاره به اینکه قلعه باستانی صلصال لیسار دارای قدمتی هزار ساله و مربوط به دوره سلجوقی است، اظهار کرد: این قلعه یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی در محدوده شهر لیسار است که بر روی تپه‌ای مشرف‌به شهر، کوه و دریا و با مناظر بکر واقع‌شده است.

قلعه باستانی صلصال در معرض خطر تخریب توسط برخی همسایگان و سودجویان

بابک باباخانی با اشاره به اینکه عرصه قلعه بارها مورد تعرض همسایگان مجاور و سودجویان قرارگرفته است، تصریح کرد: شهرداری لیسار برای حفظ و صیانت از این عرصه و جلوگیری از تعرض همسایگان و همچنین بهره‌برداری درست از پتانسیل گردشگری و تاریخی و تفریحی قلعه از سال 93 پیگیر احداث پارک تفریحی، فرهنگی و گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه این بنای تاریخی و محوطه اطراف آن متعلق به عموم مردم است، گفت: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این قلعه باید مورد بهره‌برداری عموم قرار بگیرد.

اجرای فاز دوم پروژه نیازمند حمایت مسؤولان استانی

شهردار لیسار با اشاره به اقدامات انجام‌شده در فاز نخست پروژه بیان کرد: احداث راه‌پله دسترسی به قلعه، پاک‌تراشی محیط قلعه از گونه‌های گیاهی برای جلوگیری از فرسایش بافت سنتی بنا، نورپردازی قلعه، نصب تابلو معرفی پیشینه تاریخی قلعه به همراه آرم شهرداری و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ازجمله اقدامات انجام‌شده است.

باباخانی با بیان اینکه تکمیل سازه‌ها و عملیات عمرانی در قلعه نیازمند حمایت مسؤولان است، افزود: نگارش متن تابلوی پیشینه قلعه و نصب تندیس سربازان مربوط به آن دوران در پاگردهای راه‌پله‌های احداثی ازجمله برنامه‌های در دست پیگیری شهرداری است که نیازمند حمایت مسؤولان استانی و شهرستانی است.

ایجاد پارک موجب رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی

وی با اشاره به اینکه ایجاد پارک تفریحی، فرهنگی و گردشگری در قلعه صلصال می‌تواند در معرفی این جاذبه تاریخی و فرهنگی نقش زیادی داشته باشد، گفت: ایجاد این پارک می‌تواند تأثیر زیادی در رونق اقتصادی و جذب گردشگر و ایجاد اشتعال در منطقه باشد.

به گزارش فارس، قلعه باستانی صلصال لیسار از مصالح ترکیبی سنگ و آجر و با ملاط ساروج ساخته‌شده و در سال 82 با شماره 8780 در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است، وجود برج‌های مراقبت و منبع ذخیره آب مطمئن (آب‌انبار) از تسخیرناپذیر بودن قلعه حکایت دارد و اسناد حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت استقرار این قلعه را به دوره سلجوقی یعنی هزار سال پیش بازمی‌گرداند.

انتهای پیام/ 84007

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول