اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

یاقوت‌های چشم‌نواز نی‌ریز روانه بازار شدند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: پیش‌بینی می شود در سال جاری حدود 45هزار تن انار از 3000 هکتار باغ این شهرستان برداشت شود که از‌این‌نظر مقام اول سطح و تولید را در استان فارس به خود اختصاص داده است.

یاقوت‌های چشم‌نواز نی‌ریز روانه بازار شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از نی ریز، علیرضا بصیری تصریح‌کرد: متوسط عملکرد در شرایط عادی در باغ‌های این شهرستان 20 تن در هکتار و بالاترین عملکرد بیش از 150 تن در هکتار است که متاسفانه در سال جاری به دلیل بروز شرایط خشک‌سالی، تنش‌های حرارتی، اُفت کمی و کیفی آب‌های کشاورزی و وجود آفات، میزان تولید در هکتار، حدود 15 تن برآورد می‌شود.

او افزود: به دلیل تنوع ارقام در این شهرستان، برداشت انارهای زودرس مانند شیرین و فاروق از اواخر شهریورماه شروع  می‌شود و در مورد رقم دیررسی مانند رباب، تا اواخر آبان‌ماه ادامه‌ دارد.

به‌گفته وی؛ عمده‌ترین رقم انار تولیدی نی‌ریز رباب است که به دلیل ضخامت، رنگ پوست و آریل، درصد بالای فیبر و طعم مناسب میوه، بسیار بازار پسند می‌باشد و شهرت جهانی دارد.

این مقام مسئول ابراز‌کرد: انار نی‌ریز علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس، کره جنوبی، روسیه، و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود که زمینه ایجاد حدود 3000 فرصت شغلی موقت را فراهم کرده است.

بصیری اظهارکرد: در بخش صنایع تبدیلی با توجه به پتانسیل بالای شهرستان، کارخانه‌های صنعتی فرآوری انار نی‌ریز مشغول فعالیت هستند و از جمله تولیدات آنها آب انار، رب، سس، شربت، مارمالاد، ژله، بستنی، ترشی، سرکه و لواشک انار است که با استقبال خوب و ارزآوری برای کشور همراه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز در پایان با بیان این‌که QR code به عنوان شناسنامه محصول شناخته می‌شود و بازرگانان و فعالان اقتصادی و صادرکنندگان محصولات کشاورزی می‌توانند به استناد این گزارش که ضامن کیفیت محصولات کشاورزی می‌باشد، نسبت به تامین محصول اقدام کنند؛ تاکیدکرد:  تولیدکنندگان انار برای صادرات محصول خود  با مراجعه به سامانه سماک ملزم به ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد سلامت هستند و بدون دریافت آن، صادرات محصولات  کشاورزی غیرممکن خواهد بود.

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول