اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

امر به معروف و نهی از منکر و آگاهی بخشی و جهل زدایی، فلسفه نماز جمعه عاشورایی است

امام جمعه فسا با بیان اینکه فلسفه نماز جمعه امر به معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: آگاهی بخشی و‌جهل زدایی فلسفه نماز جمعه عاشورایی است.

امر به معروف و نهی از منکر و آگاهی بخشی و جهل زدایی، فلسفه نماز جمعه عاشورایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از فسا، حجت الاسلام  حسین جمالی زاده با اشاره به تقارن‌ نماز جمعه این هفته با نماز ظهر عاشورا و سالگرد اقامه اولین نماز جمعه کشور، در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: فلسفه تشریع نمازجمعه، همان فلسفه قیام عاشورای حضرت سیدالشهداء علیه السلام که احیای امر به معروف و نهی از منکر بود می باشد که نهضت بزرگ حسینی را برجسته کرد.

وی با گریزی به کتب تاریخی و احادیث اسلام در ارتباط با وقایع بعد از هلاکت معاویه بیان داشت: زمانى که امام(علیه السلام) از سوى والى مدینه به بیعت با یزید فراخوانده شد، امام(علیه السلام) به شدّت آن را مردود شمردند و شبانگاه به سوى روضه شریف نبوى رفته به راز و نیاز پرداختند و در آن نیایش خالصانه به درگاه الهى چنین عرضه داشتند که:«خداوندا! این قبر پیامبر تو محمّد(صلى الله علیه وآله) و من هم فرزند دختر او هستم، از آنچه براى من پیش آمده تو آگاهى، خداوندا! من معروف را دوست داشته و از منکر بیزارم!.

خطیب جمعه فسا ابراز کرد: امام حسین(علیه السلام) انگیزه هاى اصلى قیام خویش را در این جمله کوتاه،(اَللّهُمَّ إِنِّی اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ وَ اُنْکِرُ الْمُنْکِرَ) آن هم در کنار مرقد پاک جدّ بزرگوارش(صلى الله علیه وآله) در مقدّس ترین مکان ها بیان داشت و آن را به سینه تاریخ سپرد، و شاید بتوان صریح ترین و رساترین تعبیر امام حسین(علیه السلام) در تبیین فلسفه و هدف و انگیزه اصلى قیامش را جمله اى دانست که در وصیّت نامه آن حضرت به برادرش محمّد حنفیّه آمده که امر به معروف و نهی از منکر است.

هدف امام حسین (علیه السلام) اصلاح جامعه اسلامى و احیاى امر به معروف و نهى از منکر بوده است

حجت الاسلام جمالی زاده، با اشاره به وصیت نامه امام حسین به برادرش محمّد حنیفّه اظهار کرد:  آن حضرت پس از آن که انگیزه هایى چون هوى و هوس و کسب مقام را از قیام خود دور دانست، چنین نوشتند: که من تنها به انگیزه اصلاح در امّت جدّم بپا خواستم، مى خواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب(علیه السلام) رفتار نمایم!).
(فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 33 و بحارالانوار، ج 44، ص 329.) 

 او با ذکر این نکته که هدف امام حسین (علیه السلام) فقط اصلاح جامعه اسلامى و احیاى امر به معروف و نهى از منکر  بوده است ، یادآور شد: در رابطه با نمازجمعه هم که به منابع دینی مراجعه می کنیم می بینیم شارع مقدس، فلسفه تشریع و اقامه نمازجمعه را همین امر به معروف و نهی از منکر دانسته که
در وسائل الشیعه ج٧ ص342 باب کیفیّة الخطبتین و ما یُعتَبَر فیهما، در حدیث اول این باب به سند معتبر از امام باقر علیه السلام نقل شده و در آن حدیث، عمده مطالب لازم در خطبه های خطیب جمعه را برمی شمرند که امر به عدل و احسان و نهی از منکر و بغی را به عنوان محتوای خطبه های جمعه، مطرح می کنند که این، همان امر به معروف و نهی از منکر می باشد.

لزوم ترویج امر به معروف و نهی از منکر 

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فسا بر لزوم ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کرد و گفت: این فریضه امر به معروف و نهی از منکر که به عنوان حکمت تشریع نمازجمعه مطرح شده مورد اعلان حضرت سیدالشهداء علیه السلام به عنوان حکمت و غایت حرکت و قیام عاشورایی ایشان شمرده شده.

نماز جمعه شعاعی از اهداف قیام امام حسین (ع)

جمالی زاده، با تصریح اینکه نمازجمعه در ساختار خُرد امر به معروف و نهی از منکر معنا می دهد، ادامه داد: حرکت و قیام عاشورایی امام حسین علیه‌السلام نیز در ساختار کلان امر به معروف و نهی از منکر معنا می دهد اگرچه هر دو برای حفظ دین مقدس اسلام است، ولی نمازجمعه با آن قیام عاشورایی در اِعمال امر به معروف و نهی از منکر مثل هم در یک رتبه نیست بلکه نمازجمعه شعاعی از اهداف قیام امام حسین علیه‌السلام است.

وی با استناد به سخنان گهر بار امام حسین علیه السلام که می فرمایند: و انما جُعلت خطبتین لیکون واحدةٌ للثناء علی الله و التمجید و التقدیس لله عزوجل و الاخری للحوائج و الإعذار و الإنذار و الدعاء و لما یرید ان یُعَلَّمُهم من امره و نهیه مافیه الصلاح و الفساد ، بیان کرد: همانا خداوند متعال دو خطبه را در نمازجمعه تشریع کرد و بخاطر این که در یک خطبه، حمد و ثنا و تقدیس و تمجید خداوند باشد که مبتنی بر معرفة الله است که مباحث نظری را شکل می دهد و در خطبه دوم، حوائج و اعذار و انذار مردم و آنچه را که خداوند اراده کرده که خطیب عملاً به مردم یاد بدهد از اوامر و نواهی الهی آنچه را که صلاح و فساد مردم در آن است که مباحث عملی را شکل می دهد.

امام جمعه فسا ادامه داد: در نتیجه فلسفه وجودی دو خطبه نمازجمعه، امر به معروف و نهی از منکر است که فلسفه وجودی قیام امام حسین علیه‌السلام نیز می باشد. 

قیام سیدالشهداء تا پایان هستی ادامه دارد

حجت الاسلام جمالی زاده اضافه کرد: اگرچه برخی  این شبهه را به وجود آورده اند ‌که چگونه هدف حضرت از قیام، امر به معروف و نهی از منکر بوده که از شرائط امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثیر گذاری است که در نهضت عاشورا به ظاهر تأثیر نداشته و به شهادت خود و عزیزانش و اسارت خاندانش منجر شد، که پاسخ آن روشن است و آن اینکه قیام شخصیتی چون حجت خدا حضرت سیدالشهداء علیه السلام را در محدوده زمانِ خود آن حضرت نبینیم بلکه در محدوده و امتداد تاریخ و زمان تا پایان عمر دنیا باید دید که این قیام چه تأثیراتی داشته بلکه می توان گفت ماندگاری دین و انسانیت و اخلاق از آثار همان نهضت است.

امام جمعه فسا در ادامه اظهار داشت: امام زین العابدین علیه السلام در فرازی از صحیفه سجادیه ، نمازجمعه را از مناصب خلفا و برگزیدگان و امنای حقیقی خداوند دانسته که امام حسین علیه‌السلام هم یکی از آنان است و به این معناست که اگر حضرت در نهضت عاشورا، به ظاهر پیروز می شدند و حکومت را به دست می گرفتند در امتداد آن نهضت عاشورایی، اقامه نمازجمعه بود که در آن، امر به معروف و نهی از منکر به صورت هفتگی از طرف حضرت در خطبه ها دنبال میشد

وی گفت: نتیجه اینکه یکی از ابعاد عاشورایی نمازجمعه که در قیام امام حسین علیه‌السلام و اقامه نمازجمعه متجلی ست امر به معروف و نهی از منکر است با همین بیانی که تبیین شد.

 امام جمعه فسا افزود: یکی از ابعاد عاشورایی نمازجمعه که در قیام امام حسین علیه‌السلام و اقامه نمازجمعه متجلی ست امر به معروف و نهی از منکر است با همین بیانی که تبیین شد.

امام جمعه فسا در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در واقعه عاشوراء ابعاد دیگری هم هست که منطبق با فریضه نماز جمعه است و به عنوان نمازجمعه عاشورایی مطرح است که  مِن جمله آن آگاهی بخشی و جهل زدایی است که در همین زمینه شواهد زیادی وجود دارد. 

حجت الاسلام  جمالی زاده ادامه داد:  در یکی  فرازهای زیارت اربعین از لسان مبارک امام صادق علیه السلام نقل شده است که وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَةِ،
  یعنی خدایا حضرت سیدالشهداء علیه السلام در روز عاشورا در کربلا خون مطهر خود را در راه تو بذل کرد بخاطر نجات دادن بندگانت از جهالت و نادانی، که در این فراز، جهالت زدایی و آگاهی بخشی بندگان خدا را فلسفه و غایت شهادت امام حسین علیه‌السلام معرفی کرده است. که همین غایت و فلسفه را در اقامه نمازجمعه هم می بینیم که در همان حدیت امام رضا علیه السلام در رابطه با تشریع دو خطبه نمازجمعه-که تقدیم شد- حضرت فرمودند: فَاَرادَ اَنْ یَکونَ لِلاَْمیرِ سَبَبٌ اِلى مَوْعِظَتِهِمْ وَ تَرْغیبِهِمْ فِى الطّاعَةِ وَ تَرْهیبِهِمْ مِنَ الْمَعْصیَةِ وَ تَوْقیفِهِمْ عَلى ما اَرادَ مِنْ مَصْلَحَةِ دینِهِمْ وَ دُنْیاهُمْ وَ یُخْبِرَهُمْ بِما وَرَدَ عَلَیْهِمْ مِنَ الاْفاقِ وَ مِنَ الاَْهْوالِ الَّتى لَهُمْ فیها الْمَضَرَّةُ وَ الْمَنْفَعَةُ،... که فلسفه تشریع دو خطبه نماز جمعه را آگاهی و معرفت‌بخشی و جهل زدایی از امت و بندگان خدا می دانند.

خطیب جمعه فسا اضافه کرد:  سخن در خصوص این موضوع کم نیست و از ابعاد عاشورایی نماز جمعه هنوز می‌شود استفاده کرد ،لکن همین دو بُعد است که نماز جمعه را شعاعی از عاشورا در امتداد تاریخ قرار داده و از دیگر ابعاد آن می توان نمازجمعه را همچون حادثه کربلا محل تمحیص مؤمنین حقیقی از اهل نفاق دانست که توضیحش بماند.

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول