اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مروری بر دستاورد سفر رئیس‌جمهور به فارس/ نیمی از مصوبات سفر به طور کامل اجرا شده است

پس از گذشت 18 ماه از سفر هیات دولت و در حالی که در آستانه دومین سفر رئیس جمهور و اعضای کابینه او به فارس قرار داریم، بر اساس اعلام دفتر فنی استانداری فارس، 110 مورد از مصوبات سفر در حال اجرا است و نیمی از این مصوبات نیز به بهره‌برداری رسیده است.

مروری بر دستاورد سفر رئیس‌جمهور به فارس/ نیمی از مصوبات سفر به طور کامل اجرا شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یک سال و نیم از سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان فارس می‌گذرد.

استانی که سرشار از ظرفیت‌ها و فرصت‌های متعدد است. اما ظرفیت‌های موجود گاه نادیده گرفته شده و این استان را از جایگاه واقعی آن تا حدی دور نگه داشته است.

سفرهای استانی رئیس‌جمهور، یکی از موقعیت‌های پرداختن به کم و کاستی ها همچنین فرصتی برای توسعه و پیشبرد پروژه های خرد و کلان در سطح فارس است.

 

 

دستاورد سفر رئیس جمهور و هیات دولت به فارس 114 مصوبه در حوزه‌های عمرانی، صنعتی، اشتغالزایی، فرهنگی، ورزشی و زیربنایی بود. این مصوبات یا تعریف پروژه جدید بود یا تکمیل طرح های نیمه تمام که به گفته مسئولان، تاکنون ۱۱۰ مورد از آنان اجرا و نیمی از این پروژه‌ها نیز به بهره برداری رسیده است. بعد از این سفر تعداد 19 متمم به مصوبات قبل اضافه شد و مجموع مصوبات به 133 مورد رسید.

در این سفر، اعتباری بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های جدید و طرح‌های ناتمام اولویت‌دار اختصاص یافت.

در این فرصت قصد داریم مروری اجمالی بر روند مصوبات سفر هیات دولت به فارس داشته باشیم و تحقق آنان را بررسی کنیم.

رفع مشکل کم آبی، رونق بخشی به اقتصاد گردشگری، سرمایه‌گذاری، اقتصاد مقاومتی، حمایت از صنایع استان، ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان، بازدید سر زده از کارخانه آزمایش، بازدید از کارخانه کاغذسازی زاگرس، دیدار با نخبگان، ورزشکاران، سران عشایر، اصحاب رسانه، خانواده شهدا و ایثارگران و... عمده برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به فارس را تشکیل داد.

ماموریت به استاندار فارس

رئیس جمهور همچنین در سفر به استان فارس به استاندار مأموریت داد: از استاندار فارس می‌خواهم علاوه بر حمایت از بنگاه‌های مختلف تولیدی، از کسانی که در خانه‌های خود به تولید محصول و به ویژه تولید صنایع دستی اشتغال‌ دارند نیز حمایت کند.

آیت‌الله رئیسی استان فارس را یکی از قطب‌های گردشگری سلامت برشمرد و گفت: باید با کمک مردم و مسئولان تلاش کنیم ظرفیت‌های عظیم استان فعال شود تا مشکل بیکاری از استان ریشه‌کن گردد.

رئیس جمهور گفت: اجرای موفق برنامه‌های دولت به همت و مشارکت همگانی مردم بستگی دارد و دولت در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه حل مشکل مسکن برای خود جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قائل است و میدان‌دار اصلی در زمینه حل مشکلات و رونق تولید و اقتصاد، خود مردم هستند.

مصوبات محوری در سفر به فارس

اختصاص مبلغ ۳۰ میلیارد تومان جهت تکمیل موزه دفاع مقدس، تامین مالی و تکمیل بهره‌برداری از آزادراه شیراز - اصفهان و تکمیل برج فناوری پارک علم و فناوری فارس، توسعه غربی خط یک و تکمیل خط دوم قطار شهری شیراز، تقویت ناوگان اتوبوسرانی شیراز، تسریع در تکمیل کمربندی شمال شرق این کلانشهر، مشارکت جهت بازآفرینی بافت قدیم اطراف حرم حضرت احمد بن موسی (ع ) و تکمیل تالار مرکزی شیراز از جمله طرح‌های مصوب شده سفر رییس جمهور، در حوزه مدیریت شهری شیراز است.

تکمیل راه آهن شیراز - بوشهر – عسلویه، تکمیل بزرگراه دشت ارژن - قائمیه، تکمیل ۵۰ کیلومتر از محور جهرم – لار، احداث باند دوم محور کوار – فیروزآباد-جم، تأمین زمین مورد نیاز و پرداخت تسهیلات احداث ۱۰ هزار واحد مسکن شهری و ۱۲ هزار واحد مسکن روستایی و رفع نقاط حادثه خیز استان فارس از جمله طرح های عمرانی و راه و شهرسازی مصوب شده است.

تکمیل سد نرگسی و کوار، تکمیل خط دوم آبرسانی شیراز، تکمیل فاضلاب ۶ شهر شامل شامل داراب، فیروزآباد، نی ریز، فسا، سپیدان، آباده، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب کازرون، آبرسانی به شهرهای ارسنجان، زرین دشت ، رودبال ، جنت شهر، سرچهان، قیر، جهرم، شرق مرودشت ، استهبان و نی ریز نیز از طرح های مهم آبرسانی به شمار می‌رود.

گاز رسانی به ۱۰۰ روستا ، ۶ شهر و ۴۴۰ واحد صنعتی استان ،اختصاص مبلغ ۲۵۰میلیارد تومان از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت برای کمک به اجرا و تکمیل ۲۴۹ پروژه در زمینه پروژه های آموزشی، ورزشی، بهداشتی، راه، آبرسانی و طرح های هادی روستایی و خدماتی به نحوی که ۲۰ میلیارد تومان آن برای طرح های مورد نظر و اختصاص مبلغ ۵۷ میلیارد تومان برای کمک به تکمیل بیمارستان حضرت زینب(س) شیراز از محل اعتبارات مسئولیت اجتماعی وزارت نفت از دیگر طرح های مصوب در بخش نفت و گاز فارس می‌باشد.

 ایجاد بازارچه خوداشتغالی صنایع دستی، کمک به برندسازی گردشگری استان در ذیل برنامه های اقدام ملی گردشگری، کمک به معرفی ، تبلیغ و بازاریابی در کشورها و مبادی هدف گردشگری در نظر گرفته شد.

در زمینه ورزش نیز طرح های نظیر تکمیل ورزشگاه ۶ هزار نفری شیراز و سایر ورزشگاه‌های نیمه تمام استان فارس و تجهیز پارک های ورزشی بانوان در سطح استان، مصوب شد.

 برای احداث بیمارستان هزار و ۲۱۶ تختخوابی جایگزین بیمارستان نمازی، تکمیل بیمارستان جنرال ۳۱۳ تختخوابی خاتم الانبیا(ص) شهر جدید صدرا، تکمیل بیمارستان ۲۸۹ تختخوابی اعصاب و روان شهر جدید صدرا، تکمیل و تجهیز بیمارستان امام علی (ع) دانشگاه آزاد کازرون تکمیل و تجهیز بیمارستان‌های مرودشت، رستم، خرم بید، فسا ، جهرم، ارسنجان برنامه ریزی لازم انجام گرفت.

احداث ۱۰ مرکز بهداشت سیار عشایری با معرفی استان ،خرید ۳۰ دستگاه خودرو آبرسانی برای عشایر فارس، تبدیل تمامی مدارس کانکسی استان فارس به ساختمان آموزشی، اجرا و تکمیل ۵۸۹ پروژه عمرانی شامل ۴۳ مدرسه ، ۱۴ مسجد ، ۸۵ پروژه عمرانی از جمله طرح های مصوب این سفر در حوزه‌های آموزش عشایری به شمار می‌رود.

در بخش کشاورزی، اختصاص یارانه برای تسهیلات برنامه اصلاح الگوی کشت باغات، مرکبات، انار، انجیر، خرما، باغات معتدل و سردسیری استان پیش بینی شد.

اختصاص تسهیلات ازدواج، اختصاص مبلغ ۲ هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان برای اجرای ۱۲ طرح تولیدی، توسعه مسکن محرومان در شهرستان های فارس، همچنین تأمین اعتبار احداث چهار هزار و ۱۲۰ واحد مسکن برای نیازمندان دارای زمین و احداث هزار و ۶۲۵ واحد مسکن برای نیازمندان فاقد زمین مسکونی ،تأمین کمک هزینه ازدواج به تعداد سه هزار و ۵۲۱ مورد، اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای کمک به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان فارس پیش بینی شده است.

احداث و تکمیل تصفیه خانه‌های فاضلاب صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان فارس از دیگر طرح های مصوب سفر رییس جمهور به استان فارس می‌باشد.

پرکارترین و کم‌کارترین‌ها

یکسال پس از سفر رئیس جمهور به فارس، مدیرکل دفتر فنی استانداری این استان، طی نشستی میزان تحقق مصوبات این سفر را این گونه اعلام کرد: مجموع اعتبارات مصوب، 8908 میلیارد تومان بوده است که 56 درصد آن جذب شده است و نسبت به روند اجرایی مصوبات، 40 درصد جلو هستیم.

امیرحسین جمشیدی گفت: از میان مصوبات سفر، 3 مصوبه اجرایی نشده است و از میان دستگاه ها، میراث فرهنگی و گردشگری ضعیف‌ترین و آب منطقه ای بهترین عملکرد را داشته و دستگاه‌های شرکت گاز، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و صندوق کارآفرینی امید به همه تعهدات خود عمل کرده اند.

وی افزود: مصوبات استان در حوزه جهاد کشاورزی و دانشگاه ها ضعیف بوده، اما در سه حوزه بهداشت و درمان، راه و آب مصوبات قوی را داشتیم.

بهره‌برداری از 55 پروژه مصوب 

اکنون پس از گذشت 18 ماه از سفر هیات دولت و در حالی که در آستانه دومین سفر رییس جمهور و اعضای کابینه او به فارس قرار داریم، بر اساس اعلام دفتر فنی استانداری فارس، 110 مورد از مصوبات سفر در حال اجرا است و نیمی از مصوبات نیز به بهره‌برداری رسیده است که تاکنون حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد این پروژه ها هزینه شده است.

جمشیدی با اشاره به اینکه 4 پروژه از مصوبات سفر هنوز اجرا نشده است، بیان کرد: ۵۵ پروژه مصوب این سفر به طور کامل اجرا و به بهره برداری رسیده است که از اجرای تنگ ابوالحیات، جاده نی ریز و برج فناوری از آن جمله است.

وی تصریح‌کرد: ۵۵ پروژه دیگر نیز اکنون در حال اجرا است و در موعد مشخص شده طی زمان‌بندی تعیین شده به بهره برداری خواهد رسید.

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول