اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محیط زیست

اهمیت محوری شرکت های دانش بنیان و افراد علمی و اصحاب رسانه در حوزه محیط زیست به حدی است که مسئولین باید به سمت آنها بروند و از پتانسیل های آن ها استفاده کنند.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محیط زیست

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آئین تکریم و نکوداشت مدیر کل سابق و معارفه مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان فارس در هفدهمین روز از بهار ۱۴۰۱ انجام گردید.

این آیین با حضور نورالله مرادی سرپرست معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست کشور در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی فارس برگزار گردید.

مرادی در این مراسم، از اتفاقات خوبی که در اسفندماه ۱۴۰۰ برای محیط زیست رخ داد و سخنان مقام رهبری و نکات ارزشمندی که در بحث محیط زیست ایراد نمود و نگاه زیست محیطی دولت مردمی، سخن گفت و شعار سازمان حفاظت محیط زیست را "سازمان مردم پایه هوشمند فناورانه" ذکر نمود.

وی نقش مهم تشکل های مردمی و حضور جدی سمن ها و افزایش کمی و کیفی آنها را در اجرای اصل ۵۰ قانون اساسی، مورد تاکید قرار داد.

مرادی اهمیت محوری شرکت های دانش بنیان و افراد علمی و اصحاب رسانه را به حدی دانست که مسئولین باید به سمت آنها بروند و از پتانسیل های آن ها استفاده کنند.

وی تغییرات مدیریتی در دستگاه های اجرایی را طبیعی دانست و مهمترین اصل در مدیریت را استفاده مفید از منابع انسانی دانست و تاکید کرد که از علم و تجربه دکتر ظهرابی استفاده شود و همدلی و همکاری با مهندس پور شیرزاد را مورد تاکید قرار داد.

مرادی رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در انتخاب مدیران را انتخاب مدیرانی از جنس محیط زیست و کسانی که از بدنه سازمان باشند و محیط زیست را لمس کرده باشند، دانست.

ظهرابی ضمن تشکر از حضار در جلسه، گفت: بر خودم لازم می دانم که از همکاری پرسنل ادارات استان، محیط بانان، فعالین محیط زیست و سازمان های مردم نهاد و دانشگاه شیراز تشکر کنم که با همراهی آن ها توانستیم به رتبه برتر دستگاه های اجرایی استان برسیم.

ظهرابی در ادامه گزارش کوتاهی از فعالیت های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در دو سال گذشته ارائه داد.

وی رهاسازی حق آبه تالاب بختگان، فعال کردن طرح ملی احیای تالاب‌های استان، تغییر الگوی معیشت اطراف تالاب ها، رفع تصرف از ۱۰۰۰هکتار اراضی ملی و رفع بوی نامطلوب فاضلاب در فرودگاه شیراز را از مهمترین فعالیت انجام شده در طی این دو سال مسئولیت خود دانست.

ظهرابی در پایان از همه مسئولین و سازمان های مردم نهاد درخواست کرد که برای حفاظت از محیط زیست استان با مدیر کل جدید نهایت همکاری و مشارکت را داشته باشند.

رضایی کوچی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به اهمیت بحث محیط زیست، از زحمات حمید ظهرابی تشکر نمود و اخلاق مدار بودن او و نقش کلیدی وی در بحث احیای تالاب ها و نقش پرچم داری وی در توسعه حفاظت مشارکتی در کشور و استان را پر رنگ دانست.

وی گفت: در۷۵ مورد آتش سوزی عرصه های طبیعی استان در سال ۹۹ و ۵۵ مورد در سال ۱۴۰۰، ظهرابی دوشادوش محیط بانان و مردم حضور فعال داشت و تعصب خاصی بر محیط زیست داشته و دارد.

رضایی در ادامه به برنامه مفصلی که برای رهاسازی حق آبه بختگان و تغییر الگوی کشت طی شده اشاره کرد و از پورشیرزاد خواست که این برنامه ها را دنبال کند.

وی در پایان، اهمیت دادن به اقتصاد سبز و تعادل بین منابع و مصارف آب، آلاینده های هوا و ریز گردها و کاهش کمیت حیات وحش استان، لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استان، مشارکت با سمن ها و مردم جوامع محلی، تهیه پایگاه اطلاعات محیط زیستی استان، استفاده از دانش و فناوری های نوین در پایش حوزه محیط زیست، ساماندهی پسماند های خانگی و صنعتی،رفع مشکلات املاک و اراضی محیط زیست را اهم انتظارات از اداره کل حفاظت محیط زیست دانست.

تقی خوانی دبیر تشکل های مردم نهاد استان، اظهار کرد که ظهرابی همراهی و تعامل بسیار خوبی با سازمان های مردم نهاد داشت و هر ماه یک جلسه مشترک با سمن ها تشکیل می شد و نتایج بسیار خوبی هم برای محیط زیست استان داشت و تشکیل یگان های ویژه آتش سوزی با همراهی سمن ها، یکی از این نتایج است.

تقی خوانی، معادن و تالاب ها را چالش های مهم استان معرفی کرد و از پورشیرزاد خواست برای این موارد انرژی مضاعفی را پیش بینی کند.

در ادامه این مراسم با اهدا لوح تقدیر از زحمات حمید ظهرابی تقدیر به عمل آمد و عطاء پور شیرزاد، به عنوان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، معرفی گردید.

پورشیرزاد اصالتا اهل استان فارس است و در محیط زیست استان بوشهر، در سمت محیط بانی شروع به کار کرده و مدیریت حفاظت محیط زیست گچساران را در کارنامه خود دارد.

پور شیرزاد همچنین حدود شش سال مدیرکلی حفاظت محیط زیست استان کهکیلویه و بویراحمد را به عهده داشت و در اسفند ماه ۹۴ شبانه توسط دولت اصلاحات کنار گذاشته شد.

همکاران وی در یاسوج او را از جنس محیط زیست می دانند و اظهار می کنند که پور شیرزاد در مدت مدیریت خود از همه ظرفیت‌ها استفاده می کرده است.

آزادسازی محیط بان محکوم به اعدام دنا «اسعد تقی‌زاده» از اقدامات خوبی است که وی در طی مدیریت خود در حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه انجام داد.

با توجه به گستردگی استان فارس و تالاب های بین اللملی در حال انقراض استان و وجود مشکلاتی مانند آتش سوزی های گسترده، کم آبی، شکار، کشت برنج به صورت بی رویه، آلاینده های زیست محیطی، معادن تخریب کننده محیط زیست و...امیدواریم که حضور مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان فارس، قدمی در بهبود وضعیت زیست محیطی استان باشد.

انتهای خبر/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول