اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

امیکرون در کمین؛ تاکید همچنان بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق دز سوم واکسن است

زمان زیادی تا دو ساله شدن ویروس کرونا در کشورمان باقی نمانده است، ویروسی که با آمدن ناگهانی‌اش همه چیز را تحت تاثیر قرار داد و روابط اجتماعی را نیز سرد کرد.

امیکرون در کمین؛ تاکید همچنان بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق دز سوم واکسن است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شاید روزهای اول انتشارِ این ویروس گمان نمی‌کردیم حالاحالاها میزبانش باشیم و عزیزان زیادی را از دست بدهیم و ترس و دلهره‌های روزهای نخست شاید هرگز فراموش‌مان نشود، اما کم کم که گذشت با عادی شدن شرایط و علم به اینکه این ویروس کوچک به این زودی‌ها قصد سفر ندارد و ماندگار است، خیال ما هم کمی راحت شد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را پشت گوش انداختیم.

از سویی کشف واکسن‌های مختلف و رعایت بهتر و محکم‌تر بهداشت از دستاوردهای مثبت شیوع این ویروس بود و به نوعی موفقیت محسوب می‌شود.

این روزها که تا دوسالگی شیوع کرونا در کشورمان زمان زیادی باقی نمانده است آمارها روند کاهشی دارد و نمودارها نشان می‌دهد که آمار مبتلایان و فوتی‌ها روند کاهشی خوبی دارد که بدون شک مرهون تزریق دزهای اول و دوم واکسن است، اما نمود سویه جدید ا‌میکرون دوباره نگرانی‌ها را برانگیخت تا مسئولان هم از اعلام روند کاهشی این ویروس واهمه داشته باشند چرا که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد باید منتظر انفجار این سویه جدید در آستانه سال نو باشیم.


چنانچه به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در آمریکا و اروپا که حدود یک ماه و نیم زودتر از ما واکسیناسیون دز دو را تکمیل کرده بودند طی یک هفته تعداد موارد مثبت ابتلا به امیکرون از چهار هزار نفر به ۱۸۰ هزار نفر رسیده است و در کشور ما با اختلاف یک و نیم ماهه در تزریق ایمنی نسبی برقرار است و یک ماه الی یک ماه و نیم آینده این ویروس به اوج خود می‌رسد. 

نگرانی از افزایش ابتلا به سویه امیکرون

عباس رضاییان زاده در این باره به خبرنگار فارس گفت: گرچه روند مراجعات به مراکز منتخب روندی کاهش است اما نگرانی بزرگ ما افزایش ابتلا به سویه امیکرون است و انتظار می‌رود این سویه به صورت انفجاری شیوع یابد. 

وی افزود: شاید اگر مردم به اعداد و ارقام دقت کنند آمار به صورت کاهشی به چشم بیاید اما نمی‌توان به وضوح این را اعلام کرد؛ چرا که پوشش واکسیناسیون ما در دز سوم کمتر از ۴۰ درصد می باشد و از طرفی به دلیل بهتر شدن شرایط، شیوه‌نامه‌های بهداشتی کمتر از سوی مردم رعایت می‌شود و مبتلایانی که واکسن زده‌اند نیاز به تخت بیمارستانی ندارند و همین امر سبب عدم رعایت محکم دستورالعمل‌های بهداشتی است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه اگر سویه امیکرون در مسیر پخش قرار گیرد، طی یکی دو ماه اینده شاهد اتفاقات ناخوشایندی در استان خواهیم بود، گفت: چنانچه شاهد هستیم در اروپا و آمریکا ظرف مدت یک هفته امارها از روز ۴ هزار مبتلا به ۱۸۰ هزار تست مثبت رسید؛ لذا نگرانی درباره امیکرون بسیار بزرگ است. 

رضائیان‌زاده با تاکید بر تزریق دز سوم به دلیل پیشگیری از ابتلا به امیکرون، اظهار داشت: با توجه به اهمیت پیشگیری در شیوع این ویروس، تاکید بر تزریق دز سوم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که شامل استفاده از ماسک، حضور نیافتن در تجمعات و رعایت فاصله فیزیکی با دیگر افراد است.

موارد که به نظر می‌رسد دیگر از سوی مردم به آن توجهی نمی‌شود

حضور در پاساژها، مکان‌های مسقف، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها به راحتی گویای این نکته است که مردم از رعایت این موارد خسته شده‌اند و از سویی به دلیل تزریق واکسن و امارهای کاهشی دیگر نیازی به رعایت شیوه‌نامه‌ها ندارند در حالی‌که همین سهل‌انگاری‌ها منجر به بروز اتفاقی ناگوار و شکسته شدن این روند امیدوارکننده در اسفندماه با شیوع امیکرون خواهد شد. 

وی در ادامه با بیان اینکه دزهای اول و دوم بالاتر از ۸۰ درصد پوشش را ایجاد کردند، گفت: دز سوم کمتر از ۴۰ درصد استان پوشش داده است و تعدادی هم واکسن تزریق نکرده اند.

معاون بهداشت دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر تزریق واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال گفت: در صورت تصمیم و ابلاغ کمیته ملی مقابله با کرونا آمادگی کامل را جهت تزریق واکسن به گروه سنی۱۲ تا ۱۸ سال داریم و سالن‌های تزریق نوجوانان را از بزرگسالان جدا خواهیم کرد اما برای کودکان زیر ۱۲ سال هنوز برنامه‌ای ابلاغ نشده است‌. 

رضاییان زاده با بیان اینکه اکنون درگیر کمبود واکسن هستیم گفت: امید داریم که واکسن هر چه سریعتر توسط دولت تهیه شده و به دستمان برسد. 

تلاش برای عدم اوج گرفتن امیکرون در اولویت است

وی درباره رنگبندی شهرستان‌های استان گفت: در حال حاضر شهرستان های جهرم، خفر، بختگان و نی ریز به رنگ زرد بوده و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت سفید و آبی قرار دارند. 

همچنین تعداد فوتی ها به کمتر از ۱۰ نفر رسیده است به گونه ای که روز گذشته تنها سه نفر فوتی ناشی از کرونا گزارش شد؛ اما تلاش برای عدم اوج گرفتن امیکرون همچنان در اولویت است. 

انتهای پیام/ ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول