اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کودکان هم سهمی در مسجد دارند!

باید سعی کنیم با بها دادن به بچه‌ها و با استفاده از ابزار تشویق در کارهای فرهنگی بچه‌ها را دخیل کنیم، یا برای کودکان کوچکتر، محلی برای بازی بچه ها، در نظر گرفته شود که ضمن لذت کودکان، به تدریج باعث جذب آنها به مسجد و تاثیر فضای معنوی مسجد، بر آنها می شود.

کودکان هم سهمی در مسجد دارند!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، اگر به مسجد در عصر پیامبر(ص) نگاه کنیم، می‌بینیم که مسجد نه فقط، محل عبادت است بلکه مکانی برای جمع شدن مردم و یک محفل انس برای اجرای برنامه های دین اسلام است.  

مسجد این قابلیت را دارد که کارکردهای علمی، فرهنگی و درمانی، در آن انجام شود.

مسجد محلی برای جمع شدن مسلمان‌ها به دور یکدیگر است، نه به این دلیل که محل دیگری برای جمع شدن ندارند، بلکه یک هدف بزرگ‌، در این جمع شدن وجود دارد و آن این است که مسلمان‌ها با کانون مسجد اخت شوند و در مورد مسائل فردی، اجتماعی، عبادی و سیاسی به بحث نشسته و راه حل ارائه دهند.

پیامبر (ص) بر حضور بچه‌ها در مسجد تأکید داشتند و به روش های زیادی، بچه‌ها را به مسجد راقب می کردند، روشهایی مثل دادن هدیه و جایزه، برگزاری مسابقات، تشویق و بهانه‌های مختلف.

در تاریخ آمده که رسول الله (ص) برای حضور بچه‌ها در مسجد، چند روش استفاده می‌کرد که یکی از این روش‌ها تشویق بود.

ایشان مسابقاتی را در مسجد و یا به بهانه مسجد رفتن برگزار می‌کرد و جوایزی مثل خرمای خشک، درخت خرما، طلا به دختر بچه‌ها، انجیر خشک و بزغاله و به طور کلی هدایای خوشمزه و جذاب به بچه‌ها می‌دادند و حتی در نقل‌ها آمده که از بلال پرسیدند چرا پیامبر برای نماز نیامده‌اند؟ بلال رفت و در راه دید که پیامبر در حال بازی با بچه‌ها هستند.

همین مسئله موجب می‌شود بچه‎‌هایی که در مسیر مسجد هستند و امام جماعت مسجد با آنها بازی می‌کند برای حضور در مسجد تشویق شوند.


حتی گفته شده که گاهی بچه‌ها روی دوش پیامبر و حضرت علی(ع) وارد مسجد می‌شدند.

همچنین پیامبر دست نوه‌های خودشان و سایر کودکان را می‌گرفتند و وارد مسجد می‌کردند. ممکن است خیلی وقت‌ها فکر کنیم که بچه‌ها نباید در مسجد حضور پیدا کنند چرا که شلوغ می‌کنند و حواس مردم را از عبادت پرت می‌کنند، در حالی که می‌بینیم پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بچه‌های بسیار کوچک خود را روی شانه‌های خود می‌نشاندند و وارد مسجد می‌شدند.

مسجد فقط جای بزرگ‌ترها نیست

اگر بتوانیم این فرهنگ را جا بیندازیم که مسجد فقط برای بزرگسالان نیست می‌تواند در ارتباط مسجد و کودکان خیلی تأثیرگذار باشد.

باید سعی کنیم با بها دادن به بچه‌ها و با استفاده از ابزار تشویق در کارهای فرهنگی بچه‌ها را دخیل کنیم.

حضرت زهرا(س) به امام حسن و امام حسین(ع) می‌فرمود: بروید مسجد و سخنرانی پیامبر و پدرتان را برای من حفظ کنید و بیاورید و حسنین در مسجد می‌نشستند و سخنرانی‌ها را حفظ می‌کردند و برای مادر بازگو می‌کردند.

باید به بچه‌های مسجدی مسئولیت داده شود، چه اشکالی دارد بچه ها مسئول کارهای ریز و درشت مسجد که بخوبی از پس آن‌ درمی آیند، باشند؟

یا برای کودکان کوچکتر، محلی برای بازی بچه ها، در نظر گرفته شود که ضمن لذت کودکان، به تدریج باعث جذب آنها به مسجد و تاثیر فضای معنوی مسجد، بر آنها می شود.

در یکی از مساجد شیراز، فضای کوچکی از شبستان مسجد، به بازی کودکان اختصاص داده شده، که جای تشکر از هیات امنای این مسجد دارد و البته جنبه الگوسازی برای بقیه مساجد و بقای متبرکه را دارد.

 

 

انتهای پیام/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول