اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جزئیات وقوع سیل در لارستان و لامرد/ از جان باختن سه شهروند تا خسارت‌های میلیاردی

در دو شهرستان لارستان و لامرد بارش های سیلابی طی دو روز گذشته سبب جان باختن سه شهروند،آبگرفتگی بسیاری از منازل و معابر،قطع تأسیسات انرژی و مسدود شدن راه های ارتباطی شد.

جزئیات وقوع سیل در لارستان و لامرد/ از جان باختن سه شهروند تا خسارت‌های میلیاردی

به گزارش خبرگزاری فارس، با ورود سامانه قوی بارشی به استان فارس از روز یکشنبه ۱۲ دی ماه بارش های زمستانی در سطح شهرستان لارستان و لامرد به صورت سیل تا اوایل ساعات صبح دوشنبه تداوم داشت و مجموع  بارندگی ها در این دو شهرستان ۲۵۵ میلی متر اعلام شده است.

این بارش های سیلابی که بر اساس آمار ایستگاه هواشناسی در شهرستان لارستان ۱۱۴ میلی متر و در لامرد ۱۴۱ میلی متر برآورد شده است، سبب جان باختن سه شهروند و آبگرفتگی بسیاری از منازل و معابر  شد.

آبگرفتگی معابر در لار، انحراف دو خودرو در محورهای حادثه خیز این شهرستان

طبق بررسی های میدانی خبرنگار فارس در شهر لار مرکز شهرستان لارستان و بسیاری از نواحی اطراف این شهر خسارت سیل بیشتر به صورت آبگرفتگی معابر و منازل مشاهده شد،بارش ها نفوذ آب به درون منازل مسکونی و املاک تجاری بسیاری از مردم این شهر را به دنبال داشت که با تلاش نیروهای آتش نشانی امداد نجاتی و بسیجیان جهادگر  وضعیت به حالت کنترل و عادی بازگشت.

این بارش های سیلابی همچنین باعث انحراف یک اتوبوس در محور جهرملار و یک کامیون نفتکش در مسیر لاربندرعباس شد که خوشبختانه هیچ کدام تلفات جانی و مصدومیت نداشته اند.

جان باختن سه شهروند از بیرم،لار و مُهر

سیل  باعث جان باختن یک خانم ۵۰ ساله اهل بخش بیرم شد، که بر اثر افتادن در رودخانه جانش را از دست داد؛ در محله قدیمی پاقلعه لار نیز بر اثر ریزش قطعه سنگ های بزرگ دامنه کوه بر روی یک منزل مسکونی یک جوان ۴۰ ساله در روز یکشنبه دوازدهم دی ماه مفقود شد که پس از تلاش تیم های امدادی و تجسس که از لارستان و مرکز استان حضور داشتند جسد وی حوالی ظهر روز دوشنبه سیزدهم دی ماه از زیر تخته سنگ ها بیرون آورده شد.

به گفته فرماندار مهر در  این شهرستان سیل کارگر گاز پارسیان را اسیر کرد،این حادثه بدین صورت رخ داد که سرویس شیفت شب پالایشگاه گاز پارسیان در حال انتقال کارگران به محل کار بود که بر اثر طغیان رودخانه روستای نورآباد بخش وراوی در آب سقوط کرد؛ باتلاش چند ساعت نیروهای بسیجی و امدادگر دو نفر از سرنشینان خودرو نجات یافتند اما جسد بی جان یکی از کارگران بعد از چند ساعت پیدا شد.

 

 


بیشترین خسارت سیل لارستان،متوجه بیرم شد/۲۵۰ خانه دچار آبگرفتگی شدند

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس نشان می دهد یکی از کانون های اصلی بارش های سیلابی لارستان بخش بیرم بود که در میان سایر نواحی  بیشترین خسارت را دید علاوه بر جان باختن یک شهروند در این شهر، آبگرفتگی در تمام بخش بیرم مشهود بود به طوری که حدود ۲۵۰ خانه دچار آبگرفتگی شد،طبقه زیرین مرکز خدمات جامع سلامت بیرم بر اثر حجم بارش ها کاملا به زیر آب رفت،دو رودخانه اصلی بخش بیرم طغیان کرد و پل ورودی بالاده بیرم نیز شکسته و راه ارتباطی اصلی مسدود شد،در این شرایط تأسیسات انرژی در بیرم از جمله برق،گاز و آب دچار مشکل شد.

گروه‌های راهداری و تیم های ادارات برق، گاز، آبفا، جمعیت هلال احمر، بنیاد مسکن و نیروهای حوزه مقاومت بسیج، نیروهای خدمات و آتشنشانی شهرداری بیرم به همراه تمامی تجهیزات خود در محل های سیل زده حضور پیدا کردند و به امداد رسانی و برآورد خسارات وارد شده به این نواحی مشغول شدند.

مرکز خدمات سلامت بیرم زیر آب/مسؤولین علوم پزشکی لارستان در بیرم حضور یافتند

پس از بارندگی های شدید روز یکشنبه دوازدهم دی در بیرم و به دنبال  وضعیت نابسامان این منطقه،  بهزاد رضایی رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان به همراه  وحید یگانه معاون بهداشتی دانشکده صبح روز دوشنبه به بیرم رفته و از مرکز جامع سلامت این شهر بازدید کردند، با توجه به میزان آبگرفتگی بسیاری که در این مجموعه وجود داشت و یک طبقه این مرکز کاملا به زیر آب رفته بود مسوولین در تکاپو  تهیه مکانی دیگر  برای ارائه خدمات درمانی به مردم شدند.

بازدید میدانی فرماندار و ستاد بحران لارستان  از بیرم

روز دوشنبه با پایان یافتن بارش ها داریوش دهقان فرماندار ویژه لارستان به همراه گروهی از اعضای ستاد بحران این شهرستان در میان مردم بیرم حضور یافتند و از این مناطق سیل زده بازدید کردند.

در این بازدید که امام جمعه، بخشدار، شهردار، اعضا شورای شهر و بخش بیرم نیز حضور داشتند، وضعیت سیل محلات، منازل، بندها، زهکش ها، بهسازی معابر و خیابان ها و دیگر زیرساخت های آسیب دیده بخش  بیرم مورد بازدید میدانی مسوولان قرار گرفت.با گذشت ۲۴ ساعت از فعالیت سامانه بارشی قوی در بیرم  با فعالیت اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران لارستان، خطرات احتمالی سیل در مسیل ها و شهرها و روستاهای بیرم برطرف شد و وضعیت برق و گاز و آب و راه نیز به شکل قبل بازگشت.

استاندار فارس شبانه وارد بیرم شد

در پی بار ش های سیلابی در بیرم که خسارت های بسیاری را به این بخش وارد کرده بود، محمد هادی ایمانیه استاندار فارس شامگاه دوشنبه سیزدهم دی ماه به سمت لارستان حرکت کرد و به سرعت به سراغ بخش سیل زده بیرم رفت او طی بازدید میدانی که از این منطق داشت  دستورات لازم در خصوص امدادرسانی سریع به آسیب دیدگان از سیل را صادر کرد.

برپایی ایستگاه اسکان موقت در بیرم

با تلاش نیروهای امدادی هلال احمر و سایر دستگاه های خدمات رسان امداد رسانی و تخلیه آب از منازل و خانوارهایی که دچار آبگرفتگی شدید شده بودند ادامه پیدا کرد و در مجموعه ورزشی سرپوشیده این شهر هم ایستگاه اسکان موقت برای  خانواده های آسیب دیده برپا شد.

علاوه بر اسکان موقت، بیش از هزار بسته غذایی و معیشتی و سایر اقلام مورد نیاز سیل زدگان از سوی سپاه، هلال احمر و کمیته امداد تامین و  بین مردم سیل زده بیرم توزیع شد.

با دستور استاندار فارس مقرر شد، تیم های ارزیاب از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان از سه شنبه 14 دیماه 1400 در مناطق و شهرهای سیل زده جنوب فارس بخصوص بخش بیرم  برای ارزیابی و برآورد میزان خسارات سیل مستقر شوند.

نماینده ویژه هلال احمر کشور در بیرم حاضر شد

عبداللهیان معاون جمعیت هلال احمر کشور صبح روز سه شنبه چهاردهم دی ماه باحسین‌زاده نماینده لارستان، خنج، گراش و اوز  از منطقه سیل زده بیرم و محل اسکان اضطراری این شهر بازدید کرد.

بخش صحرای باغ لارستان، دومین کانون‌ سیل لارستان

براساس مشاهدات عینی خبرنگار فارس،در عمادشهر مرکز بخش صحرای باغ لارستان نیز سیل به درون برخی خانه ها راه پیدا کرد و سبب قطع موقتی برخی راه های ارتباطی شد،این سامانه بارشی  باعث تخریب سد خاکی تنگ قلات عمادشهر و سرزیر شدن آب سد شد، آسیب به پل ورودی عمادشهر، آبگرفتگی بسیاری از منازل و معابر از دیگر خسارت این بارش ها بود.

در همان ساعات ابتدایی شروع سیل،ستاد بحران این بخش اقدام به تخلیه اضطراری بسیاری از خانه های در معرض خطر کرد که خوشبختانه تلفاتی هم به جان کسی وارد نشد.

با ریزش سد خاکی تنگ قلات در میانه های شب، سیل به سمت شهر به راه افتاد که با امداد ارگان های مختلف اعم از بخشداری، شهرداری و شورای اسلامی، نیروی انتطامی،حوزه مقاومت بسیج، نیروهای خدمات رسانی و امدادی این خطر مهار شد،آبگرفتگی معابر و منازل در عمادشهر با یاری نیروهای امدادی و جهادگر بسیجی هم به سامان رسید.

بازدید مسوولان راه و شهرسازی از بخش صحرای باغ

در روز یکشنبه که همچنان فعالیت سامانه بارشی تداوم داشت و سبب آسیب به پل ورودی عمادشهر شده بود معاون اداره راه و شهرسازی لارستان در این بخش حضور پیدا کرد، شامگاه دوشنبه نیز مدیر کل اداره راه و‌شهرسازی لارستان در صحرای باغ حضور یافت و از محورهای این بخش و پل آسیب دیده در مرکز بخش بازدید کرد.

مسدود شدن راه‌های مواصلاتی در برخی مناطق جنوبی

در برخی روستا‌های بخش محمله شهرستان خنج،سیل باعث آبگرفتگی معابر، تخریب جاده وپل و مسدود شدن مقطعی تردد شد که  نیروهای امدادی برای رفع این مشکل در تلاشند.

آسیب به بخش دامداری شهرستان مُهر

این بارندگی باعث از بین رفتن صد‌ها راس دام سبک اهالی خوزی نورآباد و چاه گزی در شهرستان مهر و همچنین باعث سرریز شدن رودخانه کنار گوراب شهر خوزی شد و خسارت به زیرساخت‌های این شهر وارد آورد.

راه ارتباطی  تعدادی از مناطق لامرد مسدود شد

در پی بارش شدید باران و سیلابی شدن راه‌ها، کارکنان سیمان لامرد امکان بازگشت از کارخانه را از دست دادند.

در حال حاضر راه ارتباطی به روستای کشکو و سیمان لامرد مسدود است. در پی این بارش‌ها، تعدادی از پایه‌های برق دچار شکستگی شده است.


خسارت های میلیاردی به لامرد/۴۴ خانه کاملأ ویران شدند

فعالیت سامانه بارشی  در شهرستان لامرد آسیبی ۱۸۰ میلیارد تومانی  در بخش های زیرساختی شهری و روستایی، راه های مواصلاتی و کشاورزی به لامرد وارد کرد.

همچنین بر اثر بارش‌ها ۴۴ واحد مسکونی به صورت ۱۰۰ درصد و ۱۳۰ واحد نیز ۳۰ درصد در بخش های اشکنان، علامرودشت و مرکزی این شهرستان تخریب شده است.


حضور فرماندار مُهر و امام جمعه اشکنان در میان مردم

در پی بارندگی های سیلابی اخیر جنوب فارس و با توجه به وسعت آبگرفتگی در شهرستان هایی از جمله لامرد و مُهر، حمزه محمدی، فرماندار مُهر و حجت الاسلام و المسلمین صفری، امام جمعه بخش اشکنان شهرستان لامرد با حضور مستقیم و جهادی به میان مردم برای کمک رفتند،این مسؤولان با رفتن در گل و لای به طور مستقیم به کمک مردم شتافتند.

امدادرسانی هوایی به روستاهای سیل‌زده لامرد

جانشین فرماندار لامرد در ستاد مدیریت بحران  گفت: امدادرسانی هوایی توسط جمعیت هلال احمر به ۷ روستای شهرستان لامرد در بخش های مرکزی، اشکنان، علامرودشت و چاهورز که در محاصره سیلاب هستند به وسلیه یک فروند بالگرد انجام شد.

در این امدادرسانی هوایی، بسته های غذایی و اقلام مورد نیاز ۷۲ ساعته در میان مردم سیل زده روستاهای لامرد توزیع می شود، علاوه بر حضور امدادگران جمعیت هلال احمر لامرد در این امداد هوایی، تیم مهندسی اتفاقات برق شهرستان لامرد نیز حضور دارند تا برق روستای کرزا بخش مرکزی را وصل کنند.

به گزارش فارس، بارش ۱۴۱ میلی متر باران در لامرد موجب وقوع سیل در این شهرستان شد و بنا بر اعلام ستاد مدیریت بحران این شهرستان، سیل ۱۸۰ میلیارد تومان به زیرساخت های این شهرستان خسارت وارد کرد.

 

 


تذکر نماینده لامرد و مهر به وزار/ خسارت سیل در لامرد و مهر جبران شود

سید موسی موسوی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی دراین تذکر اعلام داشت: بارش های شدید و سیل آسا در شهرستان‌های لامرد و مهر به زیرساخت‌های شهرها و روستاها، محصولات کشاورزان، چاه‌های کشاورزی و جاده‌های مواصلاتی آسیب وسیع وارد کرده است. متاسفانه یکی از پرسنل خدوم پالایشگاه پارسیان نیز در این سیل جان باخته که جا دارد به خانواده این عزیز و پرسنل پالایشگاه تسلیت عرض کنم.

وی عنوان کرد: از وزیر کشور، ستاد بحران، وزرای جهاد کشاورزی و نیرو مصرانه می خواهم فورا ورود کرده و خسارت های وارده را جبران کنند.

موسوی همچنین عنوان کرد: تذکر دیگر بنده به وزیر محترم اقتصاد است " بیش از یک سال است که قرار است بانک‌های صادرات تجارت و ملت مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان بابت پروژه راه لامرد خنج تخصیص دهند استدعا می کنم این تسهیلات که از محل ماده ۵۶ هست تصویب نموده تا اقدامات لازم دیگر صورت پذیرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول