اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

برای نخستین بار، گیاه سنگ کافتری در اقلید کشف شد

گونه گیاهی جدیدی به نام عروس سنگ کافتری، توسط تیم پژوهشی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران و همچنین دانشگاه اوپسالا سوئد، برای نخستین بار در روستای کافتر شهرستان اقلید کشف و ثبت شد.

برای نخستین بار، گیاه سنگ کافتری در اقلید کشف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، با تلاش محققان ایرانی و یکی از اساتید دانشگاه سوئد، برای نخستین بار گونه گیاهی عروس سنگ کافتری با اسم علمی (dionysia splendens) در روستای کافتر شهرستان اقلید استان فارس، کشف  و ثبت شد.

نتایج این تحقیقات که توسط دکتر سجاد علی پور (دانش آموخته دانشگاه فردوسی مشهد)، دکتر ایرج مهرگان (دانشیار گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران) و دکتر ماگنوس لیدن (استاد تمام دانشگاه اوپسالا سوئد) انجام شده در مقاله ای علمی توسط مجله معتبر گیاه شناسی (EDINBURGH JOURNAL OF BOTANY) منتشر شده است.

همچنین محققان این گونه کشف شده می گویند، دلایلی همچون خشکسالی های اخیر، رویشگاه بسیار کوچک (کمتر از 40 مترمربع) و جمعیت خیلی کم (کمتر از 100 بوته)، این گونه بومزاد را در معرض خطر انقراض شدید قرار داده، که انتظار می رود، تدابیری برای حفظ این گونه اندیشیده شود.

نام علمی لاتین آن به معنی درخشان و تابان بوده و نام فارس آن اشاره به زیستگاه آن در نواحی مرتفع کوهستانی روستای تاریخی کافتر دارد. این گیاه در جمعیت های بسیار محدودی در ارتفاعات صخره ای 3400 تا 3500 متری کوه های موسی خانی واقع در جنوب شهرستان اقلید استان فارس می روید.

انتهای پیام/ ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول