اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مویه‌های مادرانه برای نوزادانی که هنوز به دنیا نیامده‌اند! / گذری بر چگونگی اجرای طرح بیمه خدمات ناباروری

یکی از معضلات پیش روی زوجین نابارور، هزینه‌های هنگفت درمان در مراکز درمانی است که با افزایش روند ناباروری، لزوم پوشش بیمه‌ای خدمات باروری از ضرورت‌هایی است که طی چند سال گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت و امسال به تصویب رسید.

مویه‌های مادرانه برای نوزادانی که هنوز به دنیا نیامده‌اند! / گذری بر چگونگی اجرای طرح بیمه خدمات ناباروری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نگاهش را به پنجره دوخت و ساکت شد،  با این حرکت، انگار مرا نیز به سکوت دعوت می‌کرد.

نمی‌خواستم در بحبوحه سالهای رفته، غرق شود اما به دنبال پاسخ سوال‌هایم بودم، سوال‌هایی که تمام آن سالها ذهنم را درگیر کرده بود. 20 سال چشم انتظاری، سکوت، صبر و مداوا... از او زنی قرص و محکم ساخته بود.

 می دانستم و خوب می دانستم در این ۲۰ سال بر او و همسرش چه گذشته است اما حالا به بهانه گزارش می‌خواستم که گپی خودمانی بینمان رد و بدل شود.

ماهرخ در جمع بستگان و آشنایان به خوشرویی و مهربانی معروف بود، لبخند همیشگی‌اش را حواله‌ام کرد و گفت: چی بگم؟ از کجا شروع کنم؟ وقتی اشتیاق مرا دید، گفت: مگر خودت نمی دانی آن سالها چگونه گذشت؟

آن سال‌ها که کسی نمی‌دانست بر او چگونه گذشت، یک سال و دو سال نبود، ۲۰ سال در اندوه و انتظار گذشت.

 ماهرخ بنا بر سنت رایج در محل سکونتش (در سال 67) زمانی که ۱۵ سال بیشتر نداشت، ازدواج کرد و سه سال پس از ازدواجش، در حالی که چشم انتظار حضور فرزندی در زندگی بود، روانه بیمارستان‌ها و مطب پزشکان زنان و زایمان شد.

آن روزها هنوز شیوه‌های درمان ناباروری به شکل امروزی پیشرفته نبود اما جای امیدواری وجود داشت و ماهرخ و همسرش ناامید نبودند.

این زوج که آوازه وفاداری و محبتشان، زبانزد شده بود، هر چه زمان می گذشت، بیشتر تلاش می کردند. آنها از داراب به مراکز درمانی شیراز، بیمارستان مادر در یزد و پژوهشکده رویان در تهران سفر کرده، انواع داروها را مصرف نموده و شیوه‌های درمانی را تجربه کردند تا اینکه پس از چندین سال به بن‌بست خورده و خسته شدند اما پس از مدتی، باز هم با انرژی از جا برمی‌خواستند.

مداوا گاهی متوقف می‌شد و گاه با قوت ادامه می‌یافت. دلیل آن را، من آن هنگام که کودکی بیش نبودم، نمی‌دانستم و گاه برایم سئوال پیش می‌آمد که چرا این مداوا مستمر شکل نمی گیرد تا سریعتر به نتیجه برسد.

بعدها ماهرخ برایم گفت که چون حقوق همسرش که معلم است، کفاف هزینه‌های هنگفت درمان ناباروری را نمی‌دهد، گاهی دست نگه داشته تا مبلغی پس‌انداز کنند و درمان را ادامه دهند.

تا اینکه پس از ۲۰ سال چشم انتظاری در سال 87، ماهرخ تحت مداوای مرکز درمان ناباروری دکتر سیروس رستمی در شیراز قرار گرفت و نخستین فرزند خود را به دنیا آورد.

 اشتیاق و شوق زندگی به خانه ماهرخ و همسرش بازگشته بود و تا چند روز پس از تولد فرزند، جشن و سرور برپا بود تا اینکه فرزند دومش -محمد- نیز پس از پنج سال به دنیا آمد که بارداری دوم به طور طبیعی و بدون هیچ گونه اقدام درمانی بود.

ماهرخ انگار می‌خواست فلاش‌بک تمام شود اما یادآوری تولد فرزند اولش -مهرو- و شوقی که آن روز در بیمارستان ام.آر.آی همه ما را فرا گرفته بود، به قدری شیرین بود که ترجیح دادیم این فلاش‌بک حداقل در ذهنمان مرور شود.

الان مهرو، فرزند اول ماهرخ، کلاس هفتم ابتدایی را سپری می‌کند و پسرش محمد نیز در کلاس دوم به سر می‌برد.

 گاهی به خودم می‌گویم، با این همه دردسر حمل و نقل و تردد بین شهرها، هزینه‌های هنگفت مداوا، تنهایی و گاه حرف و حدیث دیگران... آن سالها بر ماهرخ چه گذشت...؟

یادم هست آن سالها چگونه خود را سرگرم می کرد و برای اینکه نبود فرزند بیشتر آزارش ندهد، ادامه تحصیل، کلاس خیاطی، کلاس رانندگی و... را انتخاب کرد اما همیشه غباری مبهم، چهره اش را نشانه می‌رفت.

ماهرخ می‌گوید: ۵ سال پیش از به دنیا آمدن مهرو، یک روز که به تازگی از شیراز بازگشته بودیم و مداوا و داروها بی نتیجه مانده بود، دل‌شکسته سر سجاده نشستم و خیلی اشک ریختم. در همان حال، قرآن را باز کردم و آیه ای با این مضمون مشاهده نمودم: خداوند به هر که بخواهد فرزند پسر عطا می‌کند و به هر که بخواهد فرزند دختر می بخشد و هر که را اراده نماید، نازا می‌گرداند.

همان جا دلم قرص شد و همه چیز را به مشیت الهی سپردم هر چند باز هم از مداوا و دعا دست برنداشتم...

ناباروری و حرکت به سمت جمعیت پیر

طی چند سال اخیر، میزان باروری در ایران کاهش یافته است که این روند می‌تواند جمعیت را با شیبی ناخوشایند به سمت پیری سوق دهد.

براساس آمار، بیش از ۳ میلیون زوج نابارور اولیه و ثانویه در کشور وجود دارد و میزان ناباروری به ۲۰.۲ درصد رسیده است به طوری که از هر ۵ زوج ایرانی، یک زوج با مشکل ناباروری مواجه بوده و این روند در حال افزایش است.

این پدیده، گاه خودخواسته شکل می‌گیرد و پیشگیری مداوم در فرزندآوری طی چند سال اول زندگی مشترک، در نهایت به ناباروری ختم می‌شود اما گاه زوجین از همان ابتدا اقدام به فرزندآوری کرده و دچار مشکل هستند.

یک پزشک متخصص زنان و زایمان با اشاره به دلائل ناباروری به خبرنگار فارس می‌گوید: ناباروری یا با علل زنانه است یا علل مردانه البته در کنار این دو، ناباروری با علل ناشناخته یا نامشخص نیز وجود دارد که در آن زوجین به ظاهر سالم هستند و نتایج چک‌آپ، مشکل خاصی را نشان نمی‌دهد اما زن، باردار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط ناباروری با علل ناشناخته کار پزشک و درمانگر قدری پیچیده‌تر است، ادامه می‌دهد: ناباروری با هر علتی در نهایت به درمان منجر می‌شود و هر یک از مشکلات در این زمینه، درمان خاص خود را دارد که گاه هزینه‌های بالایی را برای زوجین ایجاد می‌کند.

این پزشک با یادآوری اینکه هنگامی که خانمی بدون پیشگیری، به مدت یک سال جهت باردار شدن اقدام کند و نتیجه‌ای حاصل نشود، او و همسرش با مشکل ناباروری مواجه هستند، اضافه می‌کند: زنانی که در گذشته باردار شده بودند اما اکنون دیگر توانایی بارداری ندارند همچنین زنانی که سقط‌های مکرری را تجربه کرده‌اند نیز نابارور محسوب می شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: ناباروری فقط شامل زنان نمی‌شود و مردان نیز با این مسئله مواجه هستند بنابراین در صورت مواجهه با عدم فرزندآوری، هر یک از زوجین باید مورد معاینه و آزمایش‌های لازم قرار بگیرند.

علاوه بر وضعیت ساختار تناسلی زوجین، عوامل دیگری نظیر سبک زندگی زنان، استرس و فشار روحی، میزان و کیفیت خواب، مصرف الکل و سیگار، افزایش سن و وضعیت ژنتیک از جمله عواملی است که به گفته این متخصص، می‌تواند بر باروری اثرگذار باشد.

در این میان یکی از معضلات پیش روی زوجین نابارور، هزینه‌های هنگفت درمان در مراکز درمانی یا مطب‌های خصوصی است.

این هزینه‌ها از مراحل ابتدایی و آزمایش و سونوگرافی و... گرفته تا مراحل اصلی لقاح مصنوعی(IVF) هر کدام به شکلی، بیمار را با مشکلات مضاعفی مواجه می کند.

به گفته مراجعان به مراکز ناباروی خصوصی در شیراز عمل IVF، سال گذشته ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته و در بیمارستان نیمه خصوصی نیز این عمل بالغ بر ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد، تنها در بیمارستان حضرت زینب، طی سالهای اخیر عمل لقاح مصنوعی با تعرفه دولتی انجام می‌شود.

در این میان و با افزایش روند ناباروری، لزوم پوشش بیمه‌ای خدمات باروری از ضرورت‌هایی است که از چند سال گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت و امسال به تصویب رسید.

تصویب بیمه ناباروری زوجین در صحن مجلس شورای اسلامی

این طرح سال‌های گذشته به صورت محدود اجرا شد و فقط یک نوبت از درمان زوجین را پرداخت کرد و چندان موفقیت آمیز نبود، بنابراین توسعه خدمات بیمه ناباروری ضرورتی است که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان مرتبط قرار گیرد تا مراجعه مکرر زوجین نابارور، تحت پوشش بیمه قرار گیرد و دغدغه آنها را بابت هزینه‌های رایج کاهش دهد.

در همین زمینه، معاون اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی، ششم مهر ماه جاری اعلام کرد: علاوه بر شیوه‌های لقاح مصنوعی، همه آزمایشات مختلف درمان زوج‌های نابارور هم تحت پوشش بیمه قرار دارد و در حال حاضر تنها برخی از خدمات به صورت آزاد و غیربیمه‌ای ارائه می‌شود و بخش زیادی از راه درمانی را بیمه‌ها تاکنون رفته‌‌اند.

فرهاد خدایی افزود: مهمترین گام جهت پوشش کامل خدمات درمان ناباروری زوجین، ابلاغ استانداردها است و پس از آن، حدود ۲ هفته با اعلام دستورالعمل خرید راهبردی خدمات بیمه‌ای، این موضوع نهایی و اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشنامه هیئت دولت که دوم شهریور ماه سال جاری صادر شد، مهمترین اقدام در راستای پوشش کامل بیمه خدمات نازایی و ناباروری است و پیرو آن باید مراحل سه گانه از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تعیین و ابلاغ شود.

مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح نیز در این زمینه گفت: تمام هزینه‌های درمان ناباروری به صورت کامل و بدون فرانشیز به بیمه‌شدگان این مجموعه پرداخت می‌شود.

سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح که به نوعی از پیشگامان این طرح محسوب می‌شود، مقرر کرده خدمات بهینه‌ای را به زوج‌های نابارور ارائه دهد.

وضعیت ارائه بیمه خدمات ناباروری به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و بیمه سلامت در استان فارس نیز از مواردی است که پیگیری آن از مسؤولان مربوط، هنوز پاسخی در بر نداشته است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول