اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جاری شدن سیلاب‌های فصلی در دل مسیل‌های تشنه فارس

باران رحمت الهی طی سه روز اخیر در شهرها و روستاهای استان فارس جاری شد و باغات و مزارع در برخی نقاط سیراب شدند هرچند در کنار این رحمت، در برخی از نقاط بارش شدید به سیلاب تبدیل شده و آسیب‌هایی را ایجاد کرده است.

جاری شدن سیلاب‌های فصلی در دل مسیل‌های تشنه فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بارش رحمت الهی در سه روز اخیر در شهرها و روستاهای استان فارس جاری شد و خنکای نسیمش، گرمای تابستان را به هوای بهاری تبدیل کرد.

باغات و مزارع کشاورزی به ویژه محصولات دیم، در برخی نقاط سیراب شدند هرچند در کنار این رحمت، در برخی از نقاط بارش شدید به سیلاب تبدیل شده و آسیب‌هایی را به برخی از نقاط استان وارد کرده است.

در تعدادی از شهرستانها نیز بارندگی خفیف بوده یا هیچ‌گونه بارشی مشاهده نشده است.  فیروزآباد و مرودشت از شهرستان‌هایی هستند که طی دو سه روز اخیر بارش نداشته و لارستان و خرم‌بید نیز از شهرهایی هستند که میزان بارش آنها اندک بوده است.

در این میان شهرستان سروستان، یکی‌از پربارش‌‌ترین شهرهای فارس بوده و 15.7 میلی‌متر بارش داشته است.

با توجه به شکل جغرافیایی شهرستان که خیابان‌ها و خانه‌ها در شیب ملایم 3 متری نسبت به ورودی و خروجی شهرستان بنا شده و ورودی این شهر نسبت به خروجی آن، سه متر ارتفاع دارد، وجود سیل بند باعث می‌شود همه آب های سطح شهر به یک سمت جمع شده و از مسیر تعیین شده خارج شوند.

بنابراین در سروستان آب گرفتگی معابر وجود داشته اما سیلاب و خسارت خاصی گزارش نشده است.

در بختگان نیز سیلاب راه افتاده و بخشی از تالاب بختگان به بر اثر بارش شدید، حالت باتلاقی به خود گرفته است.

آب خشک رود فصلی از ارتفاعات جنوب غربی نی ریز همجوار با شهرستان استهبان، به جنوب دریاچه  بختگان سرازیر می شود.

انجیرستان‌های استهبان نیز با بارش شدید مواجه شده اما بنا بر اعلام مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان، خسارت خاصی به مزارع انجیر وارد نشده است.

دیگر نقاط استهبان نیز از وضعیت نسبتا مطلوبی برخوردار است اما روستای محمدآباد دچار خساراتی شده است.

در داراب، زرین دشت، جهرم و خفر نیز سیلابهای فصلی در مسیل‌ها راه افتاده در روستاهای سنگ‌چارک و نوایگان و تعداد دیگری از روستاهای داراب بارش‌های شدید سیلابی بوده که متاسفانه در روستای سنگ‌چارک، منجر به مرگ پیرمرد ۷۰ ساله عشایر منطقه شده است.

هرچند در کنار اینها، موهبت الهی در این شهرستان موجب آبیاری مزارع به ویژه انجیرستان‌های دیم منطقه بهرویه نوایگان شده و باغات آبیاری شد.

خنج و لامرد نیز از شهرهایی هستند که دچار خسارت شده‌اند. بر اساس اعلام جهاد کشاورزی خنج بر اثر شدت سیلاب، ۱۱۳ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی خنج به ویژه محصولات کنجد و مرکبات وارد شده است.

جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش مرکزی شهرستان خنج نیز ۲۵ راس دام سبک را از بین برد.

باران و تندباد شدید در لامرد و برخی روستاهای این شهرستان نیز خساراتی به همراه داشت و خط انتقال برق چهار روستای شمالی بخش علامرودشت شامل خِشتی، گهلویه، ابوحنا و پرزی  در شهرستان لامرد را قطع کرد.

طی بارندگی شبانه روز گذشته ۲۱ تیر چراغ برق شکسته شده و برق چندین روستا در شهرستان لامرد برای ساعاتی نیز قطع  شد.

انتهای پیام/س/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول