اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

حرم شاهچراغ(ع) پناهگاه خاندان هنرمند وصال شیرازی

گوشه گوشه‌های حریم احمدی در شیراز مدفن بزرگانی در عرصه‌های مختلف است که هریک چراغ تابانی برای عصر خود بوده‌اند.

حرم شاهچراغ(ع) پناهگاه خاندان هنرمند وصال شیرازی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، از روزگاران دور در شیراز قبرستان فراوان بوده است، به ویژه در کنار امام‌زادگان و همواره اشخاص سرشناس و عالم و عارف را معمولاً در بقعه شریف شاهچراغ (ع) دفن می‌کردند که متاسفانه خبر چندانی از آنها در دست نیست.

 شاید بسیاری از اهالی کلانشهر شیراز، از بزرگان این شهر فقط نامی در حد تابلوی یک خیابان بشناسند بدون آنکه اطلاع خاصی از زندگی و خدمات علمی یا هنری و ادبی آن شخص بدانند، یکی از این افراد ناشناخته در عین سرشناسی وصال شیرازی است که خود و فرزندانش در علم و ادب سرآمد بودند و همه در حریم امن احمدی و محمدی(ع) مدفونند.

در ادامه شرح مختصری از زندگی او و فرزندان مدفونش در حرم شاهچراغ ذکر می‌کنیم.

نامش شفیع و مشهور به میرزا کوچک خان بود، خطی بسیار زیبا داشت. مرید سرسخت میرزا ابوالقاسم شیرازی ملقب به سکوت بود و در شعر و شاعری تسلط کامل داشت سبک او سبک منوچهری است قاآنی در باره او می‌گوید:
بعد از وصال نیابی چون من
صدبار اگر بکاوی ایران را

از نامش خیابان و نگارخانه وصال به گوشتان آشناست، ولی هم ادیب بود و هم خطاط و هم در هنرهای دیگر دستی بر آتش داشت، در طول زندگی‌اش در شیراز، آثار زیبایی از خود به یادگار گذاشت که عبارتنداز: دیوان اشعاری مشتمل بر پانزده هزار بیت، مثنوی بزم وصال، تکمیل مثنوی ناتمام فرهاد و شیرین وحشی، ترجمه اطواق الذهب زمخشری و صبح وصال.

از آثار جالب او فرهاد و شیرین است که آن‌ را بزم وصال نام نهاده و در رثای سالار شهیدان(ع) نیز اشعار فراوانی دارد، دیوان او بالغ بر سی هزار بیت می‌باشد.

کتابی در حکمت و کلام به نظم آورده کتاب دیگری در شرح گفتار فارابی درعلم موسیقی و شرحی درباره عروض و قوانین، رساله‌ای هم در شرح احادیث قدسیه دارد.

این هنرمند شیرازی سرانجام، در سال ۱۲۶۲ وفات یافت و در حرم شاه‌چراغ مدفون گردید. 

وقار شیرازی

وقار شیرازی نیز راه پدر را ادامه داد و او نیز در حریم امن شاهچراغ شیراز مدفون است.

نام اصلی‌اش احمد و پسر ارشد وصال شیرازی بود، درسال ۱۲۳۲ ه. ق در شیراز دیده به جهان گشود و در سنین جوانی به تحصیل علوم صرف و نحو، فقه و اصول، ادبیات و حکمت الهی پرداخت و درتمام این دانش‌ها سرآمد عصر خود بود.

وقار نیز مانند پدرش درتمامی هفت خط خوشنویسی استاد بود به ویژه در خط نسخ، و ثلث و رقاع و شکسته را درنهایت مهارت می‌نوشت. 

سرانجام پس از سپری نمودن عمری پرخیر و برکت درماه شوال سال ۱۲۹۸ ه. ق درسن ۶۶ سالگی وفات نمود و درحرم حضرت شاه چراغ علیه السلام در جوار پدر عالمش به خاک سپرده شد.

حکیم شیرازی

او نیز پسر دیگر وصال و از مدفونین در حرم است.

نام وی محمود و دومین فرزند وصال بود. وی درسال ۱۲۳۴ ه. ق در شیرازدیده به جهان گشود، در ابتدا تخلص شعری خود را طوبی قرارداد. 

درسنین جوانی به تحصیل علوم، ادبیات و حکمت الهی پرداخت ولی بعداً تخلص خود را به علت اشتیاق فراوان به علم حکمت به حکیم تغییر داد.

 این دانشمند شیرازی، سرانجام در سال ۱۲۷۴ ه. ق در سن ۴۰ سالگی دیده از جهان فرو بست و درپایین ضریح مطهر حضرت شاه چراغ علیه السلام مدفون گردید.

ابوالقاسم شیرازی

چهارمین فرزند وصال ابوالقاسم شیرازی و متخلص به فرهنگ بود، او درسال ۱۲۴۲ ه. ق در شیراز دیده به جهان گشود و مانند پدرش در نوشتن هفت خط استاد شد.

 شاعری میراث ماندگار این خانواده است و ابوالقاسم نیز در این مسیر خبره بود، علاوه بر دیوان اشعار تالیفات و تصنیفات دیگری از او به یادگار مانده است، شرح احوال و آثارش درکتب تذکره و در گلشن وصال آمده است.

سرانجام در سال ۱۳۰۹ ه. ق در سن ۶۷ سالگی وفات نمود و درجوار تربت مقدس حضرت سید میرمحمد علیه السلام مدفون گردید.

توحید شیرازی

یکی دیگر از فرزندان وصال شیرازی توحید شیرازی است که وی نیز از مدفونین حرم است.

نامش اسماعیل و پنجمین فرزند وصال شیرازی بود. وی درسال ۱۲۴۵ ه. ق در شیراز متولد شد و مانند پدر و برادرانش در گفتن انواع شعر تبحر به‌سزایی داشت.

علاوه بر این وی نیز مانند دیگر افراد خانواده، هفت خط خوشنویسی به ویژه نسخ را بسیار خوب و نیکو می‌نوشت سرانجام آن شاعر توانای سرزمین کهن فارس در سال ۱۲۸۶ ه. ق درسن ۴۱ سالگی چشم از جهان فروبست و درحرم حضرت شاه‌چراغ علیه السلام مدفون گردید.

عبدالوهاب یزدانی

ششمین فرزند وصال شیرازی عبدالوهاب یزدانی است، او درسال ۱۲۵۲ ه. ق درشیراز دیده به جهان گشود وی هم مانند پدر و برادرانش خطوط مختلف را استادانه می‌نگاشت.

 دیوان اشعار و تصانیف فراوانی از او به یادگار مانده است و شرح احوال و آثارش درکتب تذکره ثبت است.

 سرانجام این شاعر شهر علم و ادب، در سال ۱۳۲۸ ه. ق در سن ۷۶ سالگی بدرود حیات گفت و در حرم حضرت سید میرمحمد علیه السلام درجوار آرامگاه برادرش فرهنگ به خاک سپرده شد.

علاوه بر این افراد، بسیاری از هنرمندان، علما و بزرگان شیراز در این حریم نورانی مدفونند که در روزهای آتی ذکر نامی از آنان خواهیم داشت.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول