اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سوم خرداد، روز افزایش اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه

عملیات بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر)، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده که از جنبه‌های مختلف قابل تحلیل و الگو برداری است.

سوم خرداد، روز افزایش اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با وجود گذشت سال‌های سال از عملیات فتح خرمشهر و آزادی این قطعه از دیار شهیدان در سوم خرداد ۶۱، لایه‌های مختلف این عملیات همچنان سرشار از گم‌گوشه‌هایی است که پرداختن به آن برای هر خواننده‌ای تازگی دارد. 

به منظور بررسی برخی از ابعاد نظامی و اهمیت و نتایج حاصل از این عملیات مهم با یکی از پژوهشگران دفاع مقدس در این زمینه به گفتگو نشستیم.

نماینده فرماندهی ارشد نظامی ارتش در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: عملیات بیت المقدس در ۱۳۶۱/۲/۱۰ به مدت ۲۴ روز با رمز مبارک «یا علی ابن ابی طالب (ع)» با هدف آزادسازی خرمشهر و هویزه و جاده اهواز- خرمشهر در جبهه جنوبی، غرب رودخانه کارون با وسعت ۵۴۰۰ کیلومترمربع به اجرا درآمد.

جعفر غلام‌نژاد افزود: این عملیات یکی از گسترده‌ترین، با ارزش‌ترین، دشوارترین و معروف‌ترین عملیات‌ دوران دفاع مقدس بود.

وی با اشاره به اهمیت و نتیجه مهم حاصل از این عملیات بیان داشت: از جمله نتایج راهبردی این عملیات ایجاد نگرانی و وحشت در بین حامیان منطقه‌ای و بین المللی رژیم بعث عراق که با کمک‌های مالی و تسلیحاتی خود به پیروزی عراق امیدوار بودند و همچنین تغییر نگرش و باورهای جهانی نسبت به توانمندی‌های نیروهای مسلح ایران و نیروهای مردمی مبنی بر ابتکار و خلاقیت‌ها در این عملیات بود. 

غلام‌نژاد تصریح کرد: افزایش اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین المللی یکی دیگر از نتایج آن بود، یکی از دشواری‌ها و پیچیدگی‌های این منطقه عملیات در محاصره موانع طبیعی عمده مثل: رودخانه کرخه کور در شمال منطقه، کارون در شرق جبهه و هویزه در غرب منطقه و از سوی دیگر محدود به اروند رود (مرز بین المللی) بود. 

وی به نقش و حضور رزمندگان استان فارس در این عملیات اشاره و اضافه کرد: یگان‌های شرکت کننده ارتش در استان فارس از جمله تیپ ۵۵ هوابرد، تیپ ۳۷ زرهی شیراز، پایگاه هفتم شکاری ترابری شهید دوران، گروه پدافند هوایی، مرکز آموزش پیاده به استعداد یک تیپ اعزامی و مرکز آموزش زرهی با سازماندهی و تکمیل و اعزام یگان‌های تیپ ۳۷ زرهی نقش بسیار موثری در پیروزی این عملیات سرنوشت ساز به عهده داشتند. 

به اذعان غلام‌نژاد، از نکات قابل توجه در این عملیات بیش از ۳۷۰۰ سورتی پرواز شناسایی و جنگی و تخریب پل استراتژیک رودخانه اروند توسط خلبان محمود اسکندری که راه فرار و عقب نشینی نیروهای متجاوز عراق را مسدود کرد و باعث به اسارت گرفتن ۱۹۰۰۰ نفر از نیروهای ارتش بعث عراق شد بود.

وی افزود: از جمله نکات دیگر آن احداث ۵ پل شناور در طول ۴۰ کیلومتر از گروه مهندسی ارتش بر روی رودخانه کارون برای عبور کلیه نیروها و تجهیزات سبک و سنگین رزمندگان بود، نیروی دریایی ارتش با استفاده از قایق جیمنی نقش مهمی در عبور نیروها از رودخانه کارون داشت. 

وی خاطرنشان کرد: تعداد هواپیماهای ساقط شده عراق در این عملیات نزدیک به ۶۰ فروند بود که بسیار قابل تامل است. 

غلام‌نژاد در پایان گفت: امروز هم به همین مناسبت بزرگ جا دارد از شهدای گران‌قدر و حماسه‌سازان تاریخ انقلاب اسلامی، تجلیل و مراسم غباررویی از مزار این ستارگان الهی و تجدید میثاق با آنان را داشته باشیم.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول