اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

چشمه پیرکدویه؛ چشم‌اندازی زیبا از قاب گردشگری بوانات

بوانات با آب و هوای کوهستانی، چشم اندازی زیبا از قاب گردشگری است و چشمه پیرکدویه یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد این شهرستان به شمار می‌رود.

چشمه پیرکدویه؛ چشم‌اندازی زیبا از قاب گردشگری بوانات

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، این شهرستان با طبیعتی بکر دارای چشمه و رودخانه‌های چشم نواز، درختان تنومند سر به فلک کشیده گردو، تاکستان‌هایی با بیش از ۱۲ نوع انگور، تفرجگاه‌های طبیعی، حیات وحش منحصر به فرد و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شمال شرق استان فارس خودنمایی می کند.

بیشترین گردشگر در بهار و تابستان از بوانات دیدن می کنند. فصل بهار که از راه می رسد، تمام کوهستان‌هایش لباسی سبز بر تن می کنند و گلهای بهاری از لاله های واژگون و شقایق وحشی گرفته تا گیاهان دارویی مانند جاشیر، پیاز کوهی (پیازو)، قارچ کوهی (هکل)، رواس و نعنا کوهی، هر چشمانی را به سمت خود می کشانند.

چشمه پیرکدویه یکی از مناطق گردشگری بوانات، واقع در روستای مزایجان هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. از این سرچشمه بزرگ، چشمه‌های جوشان بسیاری منشعب شده‌اند. اهالی روستا عقیده خاصی به این چشمه دارند.

درختان بزرگ با قدمتی کهن، دور تا دور چشمه را احاطه کرده اند و گردشگران زیادی از شهر و روستاهای اطراف برای گذراندن اوقات فراغت به این تفرجگاه سفر می کنند. همچنین گردشگران خارجی زیادی که در مسیر شیراز، یزد عبور می کنند، به بوانات و چشمه پیرکدویه سر می‌زنند.  

رئیس میراث فرهنگی بوانات با اشاره به قدمت تاریخی این منطقه، بیان کرد: بر اساس آیین‌های قدیمی به نام گورشوران (گوسفندشوران) که به دوره هخامنشیان بر می گردد،  عشایر در اوایل بهار وقتی از قشلاق برمی گردند با نیت این که دام ها تا پایان سال از امراض به دور باشند ابتدا آنها را در آب چشمه می شستند سپس در همان مکان به  گوسفندچینان (چیدن پشم گوسفندان) می‌پرداختند.

منصور خدابنده ادامه داد: درختان زیادی دور تا دور چشمه که شامل چنار، زبان گنجشک، بید، کبود و ... وجود دارد که بیشتر آنها ثبت میراث طبیعی و با قدمتی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هستند..    
           
وی با اشاره به اعتقادات مردم بومی به این چشمه، گفت: مردم ساکن روستاهای اطراف از جمله مزایجان، بادبر، چهار محل و برم، معتقد هستند که سالی یک بار به چشمه پیرکدویه رفته و دستی به آب زنند و اگر هم فرصتی باشد مردان تنی به آب زنند و بانوان وضویی بگیرند که تا آخر سال از امراض و مریضی به دور باشند.

مسئول مرکز بوانات شناسی، امکانات تفرجگاه را چنین بیان کرد: چندین سال است که از طرف بخشداری روستای مزایجان، امکاناتی شامل ساخت نمازخانه مردانه و زنانه، سرویس بهداشتی، ساخت انواع سکو و نشیمن‌گاه احداث شده  که در فصول بهار و تابستان به خصوص در روزهای پنج شنبه و جمعه، مبلغی به عنوان ورودی دریافت می‌شود و مخارج تفرجگاه از این مسیر تامین می‌شود.

خدابنده، حضور گردشگران داخلی و خارجی را دلیل اصلی شناخت این تفرجگاه و قدمت چشمه دانست و اظهار داشت: با توجه به این که تفرجگاه یک منطقه نمونه گردشگری است به غیر از افراد بومی و اهالی روستا، از شهرستانهای شیراز، خاتم، قادرآباد، سرچهان، خرم بید و استان یزد و هرات گردشگر دارد.

وی خاطرنشان کرد: گردشگران خارجی که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی ساکن می شوند همراه با راهنمای تور، اگر برنامه هایی شامل پیاده روی و دیدن از عشایر و طبیعت‌گردی داشته باشند، بدون شک به چشمه پیرکدویه  سر می‌زنند.           

رئیس اداره میراث فرهنگی بوانات اظهار داشت: در این شهرستان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای مزایجان، سیمکان و سوریان،  هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی همچنین رونق‌بخش گردشگری شهرستان است.         

به راستی، بهار فصل تجدید حیات طبیعت است و  در این فصل، عطر گلهای بهاری و شکوفه ها همه جا را فرا می گیرد. جوانه ها از دل خاک بیرون می آید و دشت و باغ سرسبز می شوند و گلهای رنگارنگ در میان سبزه های سرسبز جلوه ای خاص به طبیعت می بخشند. مناطق طبیعی توریستی زیادی در استان فارس وجود دارد که با آمدن بهار گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

دیدن مناطق گمنامی که کمتر کسی دیده یا شنیده است، حس متفاوت و خوبی دارد. اگر جویای مناطق بکر طبیعی در استان فارس هستید، می توانید به نگین سبز فارس -بوانات- بروید و نظاره‌گر طبیعت چشم‌نوازش باشید.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول