اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

انسان‌سازی؛ مهم‌ترین شاخصه مکتب آیت الله مصباح یزدی

علامه مجاهد، مرحوم آیت الله مصباح یزدی، برجسته‌ترین اندیشمند جمهوری اسلامی و جهان اسلام، بعد از شهید مطهری بودند و رحلت جانسوز ایشان، خللی عظیم و جبران‌ناپذیر در عالم اسلام و تشیع است.

انسان‌سازی؛ مهم‌ترین شاخصه مکتب آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رحلت جانسوز عالم گرانقدر آیت الله مصباح یزدی، یکی از مهم‌ترین و تلخ‌ترین اتفاقات سال جاری است که بسیاری از مردم، علما و اندیشمندان را متاثر کرد.

در این راستا، آیت الله کلانتری در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز ضمن تسلیت رحلت این فیلسوف مجاهد و اندیشمند انقلابی و یار بزرگ حوزه علمیه، به محضر امام عصر(عج) و رهبر عزیز انقلاب(مدظله العالی) و امت مسلمان، حوزه‌های علمیه و شاگردان و بیت معزز ایشان، اظهار داشت: رحلت ایشان ثلمه بزرگی به ساحت اندیشه انقلاب اسلامی است و هر چند آثار ایشان همچنان چراغ راه متفکران و اندیشمندان اسلامی است؛ ولی در حقیقت چنین عالمی تکرار نشدنی است.

وی بیان داشت: شخصیت مرحوم آیت الله مصباح، حاصل سال‌ها تلاش مطالعه تحقیق و خدمت خالصانه به نظام اسلامی و انقلاب بود و اندیشه ناب اسلامی ایشان منجر به تربیت شاگردان زیادی شد که در جای‌جای دنیا و کشور مشغول هستند ;i آثار ایشان را در میان جوانان و مشتاقان ترویج می‌نمایند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به درجات علمی آیت الله مصباح افزود: بیان فلسفه مشکل می باشد چون علمی و غامض است ولی ایشان فلسفه اسلامی را بسیار روان و قابل فهم بیان کرده‌اند و سالیان سال قبل از انقلاب اسلامی، شاگردان زیادی را تربیت و مراکز و موسساتی مثل درگاه حق، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و مرکز باقرالعلوم را بنیان‌گذاری و مدیریت نمودند.

وی علمی، متقن، و به روز بودن را از خصوصیات مکتب و آثار آیت‌الله مصباح برشمرد و تصریح کرد: آثار و تالیفات بسیاری از ایشان بر جای مانده است که در شاخه‌های گوناگون علمی به رشته تحریر در آمده است.

این عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: فلسفه، تاریخ، عقاید، علوم قرآنی و موضوعات دیگر را با زبان روز و به حسب نیاز طلاب و دانشجویان به رشته تحریر درآوردند و آموزش فلسفه و عقاید، اخلاق در قرآن، انسان شناسی در قرآن، جامعه و تاریخ در قرآن، جامعیت فلسفه قرآن، کاوش‌ها و چالش‌ها، دین و آزادی، رابطه علم و دین و در پرتو ولایت بخشی از آثار منتشر شده ایشان است که مطالعه این آثار به جوانان عزیز توصیه می‌شود.

آیت الله کلانتری افزود: در حوزه علوم سیاسی نیز خدمات ایشان بسیار شایان و بی‌نظیر بود و در کوران‌های مختلف انقلاب اسلامی همواره یار و همراه امام و رهبر معظم انقلاب بودند.

وی ضمن ابراز تأسف از درگذشت این عالم بزرگ بیان داشت: ایشان یکی از دو پشتوانه علمی برتر انقلاب اسلامی بودند و رهبر انقلاب فرمودند: مصباح یزدی جای خالی علامه طباطبایی و شهید مطهری را پر کرد و شاگردان و تربیت شدگان مکتب ایشان، مؤید این فرمایش رهبری معظم است.

آیت الله کلانتری اظهار داشت: ایشان با آنکه در اوج علم و سیاست بودند، ولی بسیار متواضع و فروتن و خاکی و به تعبیری، فیلسوف بسیجی بودند، یک دانشمند برجسته متواضع و بسیجی که امیدوارم روش و منش ایشان بیشتر تبیین شود و مورد استفاده هر چه بیشتر جوانان قرار بگیرد.

دبیر جامعه روحانیت شیراز نیز ضمن تسلیت این ضایعه بزرگ در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: آیت‌الله مصباح شخصیت بزرگی بودند که دغدغه نشر اسلام ناب را از همان اوان فعالیت درقم داشتند و این دغدغه را به همان شکلی که حضرت رسول(ص) و ائمه هدی (علیهم السلام) و شارع مقدس تبیین کرده بودند داشتند و در این مسیر خدمات شایانی را به انجام رساندند.

حجت الاسلام طاهری بیان داشت: بنده از دوران راهنمایی و دبیرستان با اقدامات ایشان در موسسه درگاه حق آشنا شدم و ایشان جزوه‌های کوچکی که مطالب متنوعی را در بر داشت برای اقشار و سنین مختلف در سراسر کشور ارسال می‌کردند و جوانان و نوجوانان زیادی را از این طریق، با اسلام ناب آشنا نمودند.

وی افزود: با اینکه قبل از انقلاب مجموعه‌های دیگری مثل دارالتبلیغ اسلام با مدیریت آقای شریعتی فعالیت‌هایی شبیه این مجموعه داشتند، ولی تداوم نیافت و هیچ وقت اثرگذاری این مجموعه را نداشت.

دبیر جامعه روحانیت مبارز فارس تاکید کرد: مجموعه درگاه حق با انتشار مبانی دینی و دیدگاه‌ها و نظرات امام و انقلاب، افراد را با مکتب، دین و اسلام ناب آشنا می‌کرد و دغدغه آیت الله مصباح انسان سازی در ابعاد مختلف بود.

وی اظهار داشت: ایشان بر گردن همه مردم حق دارند و شخصیتی بود که در دوران‌های مختلف سر سوزنی عقب نشینی نکرد و با وجود این که ناجوانمردی هایی علیه ایشان صورت گرفت باز ایستاد و آبرو داد و در راه دین، ولایت و اسلام همیشه به عنوان یک مجاهد پیشگام و پرچمدار دفاع بود.

حجت الاسلام طاهری معتقد است، در حال حاضر بسیاری از طلاب و روحانیونی که در سراسر دنیا تبلیغ دین را دنبال می‌کنند، تربیت شده مکتب ایشان هستند و چراغ اسلام ناب، توسط شاگردان ایشان در آمریکا، آفریقا و دیگر نقاط جهان روشن شد و ایشان هم وظیفه تربیت و هم تغذیه فکری این مبلغان را بر عهده داشتند و بسیار برایشان مهم بود.

سیدمحی‌الدین طاهری اضافه کرد: شخصیت آیت الله مصباح یک شخصیت چند بعدی است و ما در دو ماه اخیر دو شخصیت بسیار مهم را از دست دادیم، مرحوم آیت الله یزدی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی، دو شخصیتی که هر دو زینت مجلس خبرگان بودند و حوزه، نظام و انقلاب خدمات زیادی را از ایشان دید که متاسفانه در فاصله کمی این دو عزیز، که هر دو عمارگونه در خدمت انقلاب، دفاع و روشنگری از ولایت بودند را از دست دادیم.

وی تصریح کرد: آیت الله مصباح خار چشم دشمنان و افرادی بود که نمی‌توانستند رشد نظام را ببینند، خار چشم غرب و آمریکا و کسانی که افکارشان را به دستان آنان سپرده بودند و لیبرال‌ها و دلبسته‌های غرب، افرادی که به دنبال باز کردن پای آمریکا به کشور هستند، بود.

دبیر جامعه روحانیت مبارز شیراز بیان داشت: زندگی شان شریف بود و شخصیت‌شان شریف‌تر و در گذشت ایشان نیز ثلمه و شکاف بزرگی در اسلام ایجاد کرد شکافی که هیچ چیزی نمی‌تواند آن را پر کند.

وی معتقد است، جای خالی آیت الله مصباح همیشه احساس می‌شود، اگر چه افراد خوب زیادی داریم ولی نمی‌توانیم جانشین بارزی برای ایشان تصور کنیم، چون شخصیت ایشان یک شخصیت تک بعدی نبود، در فلسفه حرف داشت٫؛ چون شاگرد علامه طباطبایی بود، علاوه بر این، در کلام فقه اصول تاریخ نیز حرف برای گفتن داشت که در همه ابعاد می‌درخشید، ابعادی که می‌توانست علم فقه را با روحش بیان کند و عرفان حقیقی و روح عرفان و زیر شاخه‌هایش را با زبان روز مطرح می‌کرد.

حجت الاسلام طاهری اظهار داشت: در بعد مبارزه نیز روش ایشان ریشه‌ای و علمی بود و طلاب باقرالعلوم و موسسه امام خمینی(ره) نیز هر کدام در ابعاد مختلف به عنوان یک مجتهد و آگاه و متخصص در شاخه‌های مختلف تربیت شده‌اند و در دنیا خدمت می‌کنند، ایشان در فقه و کلام نیز متخصص بودند و آثار زیادی را از خود به جای گذاشتند.

وی اظهار داشت: رحلت ایشان بسیار دردناک و مصداق واقعی  مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ است و شهامت ایشان و اینکه هیچ سرزنشی موجب عقب‌نشینی‌شان نشد، برای همیشه مثال زدنی است و یک بار دیگر این ضایعه بزرگ را به محضر شریف امام عصر(عج)، رهبر عزیز(مد ظله العالی)، مردم، شاگردان  و بیت شریف ایشان تبریک و تسلیت می‌گوییم.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول