اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

عصای سفید در چاله بی‌تدبیری/ جامعه نابینایان فارس همچنان در انتظار تدبیر مسئولان

نابینایان به‌مرور با وجود دارا بودن از توانایی‌های منحصربه‌فرد از اجتماع دور می‌شوند و ناچارند در انزوا روزگار خود را سپری کنند، از طرفی شرایط برای رفاه و امنیت آنان نیز در جامعه مهیا نیست و باوجود وعده‌های مسئولان هنوز اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

عصای سفید در چاله بی‌تدبیری/ جامعه نابینایان فارس همچنان در انتظار تدبیر مسئولان

سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس؛ شیراز| وقتی صحبت از مشکلات مردم به میان می‌آید گرانی، فقر و مسائل نظیر آن به ترتیب معضلات مختلفی ردیف می‌شوند.

تمامی مشکلات، بدون اولویت‌بندی وزنه سختی است که بر گـرده مردم سنگینی می‌کند. دیگر گفتن از مشکلات آن‌قدر عادی شده که مسئولان هم علناً از یک گوش می‌شنوند و از گوش دیگر خارج می‌کنند.

یک سری مشکلاتی هست که زمان و مکان نمی‌شناسد، آن‌قدر قدیمی شده که به‌عنوان یک خبرنگار خودم هم از بیان دوباره‌اش خجالت می‌کشم، این مشکلات مربوط به نابینایان است که خاک فراموشی روی کمبودهایشان جا خوش کرده است

در این میان اما یک سری مشکلاتی هست که زمان و مکان نمی‌شناسد، آن‌قدر قدیمی شده که به‌عنوان یک خبرنگار خودم هم از بیان دوباره‌اش خجالت می‌کشم، این مشکلات مربوط به نابینایان است که خاک فراموشی روی کمبودهایشان جا خوش کرده است.

ارائه خدمات به این افراد جامعه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای این قشر در استان فارس است. آن‌ها به‌مرور باوجود دارا بودن از توانایی‌های منحصربه‌فرد از اجتماع دور می‌شوند و ناچارند در انزوا روزگار خود را سپری کنند. از طرفی شرایط برای رفاه و امنیت آنان نیز در جامعه مهیا نیست و با وجود وعده‌های مسئولان هنوز اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

 مشکلات یک روشندل در شیراز

فرشاد امیدوار یک شهروند نابینا با اشاره به مشکلاتی که به‌عنوان یک روشندل با آن مواجه هست، می‌گوید: امروز در شهر شیراز نه‌تنها در پیاده‌روها هیچ اقدام مؤثری انجام‌نشده بلکه در اماکن گردشگری و تاریخی نیز به نابینایان هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌شود به‌عنوان نمونه در باغ ارم شیراز حتی در اطراف آن خط‌کشی برای نابینایان انجام‌نشده است.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه مجموعه باغ ارم فضایی است که باید با چشم مشاهده شود اما مسئولان می‌توانند تدابیری بیاندیشند تا نابینایان بتوانند از اطلاعات منطقه باغ برخوردار شوند.

امیدوار با اشاره به انتظاراتی که از شهرداری دارد، ادامه می‌دهد: اگر بگویم شهرداری در خصوص مناسب‌سازی پیاده‌روها برای نابینایان هیچ اقدامی انجام نداده است قدری ناعادلانه صحبت کرده‌ام اما به‌یقین اقدامات صورت گرفته و نوع مناسب‌سازی‌ها با استاندارهای جهانی فاصله بسیاری دارد.

وی در همین راستا انتقاد خود را متوجه بهزیستی می‌کند و می‌گوید: بله نظر می‌رسد اگر این سازمان تعطیل باشد و ارائه خدمات از سوی دستگاه‌های دیگری ارائه شود خدمات آن به جامعه هدف خود مطلوب‌تر خواهد شد.

امیدوار از نحوه برخورد رانندگان تاکسی با نابینایان هم انتقاد می‌کند و ادامه می‌دهد: نوع رفتار رانندگان با نابینایان غیرقابل‌تحمل است زیرا قانونی وجود ندارد فردی که تلاش برای دریافت گواهینامه دارد، آموزش‌های ابتدایی را در حین مواجه با نابینایان آموزش‌دیده باشد تا عبور یک فرد نابینا در عرض خیابان برای او دلهره‌آور نباشد.این روشندل معتقد است: مسئولان تا به این یقین نرسند که ارائه خدمات به نابینایان باید متفاوت‌تر از بقیه افراد جامعه باشد نمی‌تواند اقدام مؤثری انجام دهند.

در ادامه لیلا غزنوی دیگر فرد کم‌بینای فرهنگی مهم‌ترین دغدغه نابینایان را اشتغال می‌داند، او معتقد است چنانچه به موضوع اشتغال افراد معلول و نابینا توجه شود دیگر موضوعات مرتبط با این جامعه نیز موردتوجه قرار می‌گیرد.

این کارآفرین می‌گوید: امروز افراد معلول جسمی حرکتی و نابینا در جامعه فراموش‌شده‌اند و مسئولان نیز به آنان توجه کافی ندارند.

به گفته وی، در روزهای کرونایی باوجود اینکه نابینایان در روزهای عادی با مشکلات متعددی مواجه بودند در این ایام مشکلات آنان چند برابر شد و خانه‌نشین کامل شدند.

غزنوی در خصوص مشکلات رفت‌وآمد افراد نابینا با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل شهری می‌افزاید: با توجه به اینکه امروز تبلیغات شهری بر روی اتوبوس‌ها باعث شده خواندن شماره خط اتوبوس برای افراد کم‌بینا مشکل ایجاد کند، مسئولان نیز به این موضوع توجه کافی ندارند.

علی عباسی دیگر فرد نابینایی که در تلفنخانه دانشگاه علوم پزشکی جهرم مشغول به فعالیت است، می‌گوید: به نظر می‌رسد امروزه تنها موضوعی که برای افراد معلول و نابینا اولویت دارد اشتغال آنان است.

به‌قدری مشکلات نابینایان زیاد شده است که متأسفانه مناسب‌سازی به یکی از مطالبه‌های فرعی تبدیل‌شده است

وی نبود مناسب‌سازی معابر شهری و خدماتی در دستگاه‌های خدمات رسان را موضوع تکراری می‌داند و می‌گوید: به‌قدری مشکلات نابینایان زیاد شده است که متأسفانه مناسب‌سازی به یکی از مطالبه‌های فرعی تبدیل‌شده است.

عباسی استفاده نشدن از قانون ۳ درصد جذب افراد معلول در ادارات را به‌عنوان یک مطالبه اصلی می‌داند و می‌گوید: با توجه به اینکه مهم‌ترین مطالبه از سوی مسئولان فراموش و موردتوجه قرار نمی‌گیرد چه انتظاری است که بخواهند مناسب‌سازی را انجام دهند.

وی توجه نداشتن به در نظر نگرفتن سختی کار برای نابینایان را مهم می‌داند و می‌افزاید: امروزه به دلیل نادیده گرفتن حق‌وحقوق در محیط کار به مشکلات کلیوی و گوارشی مواجه شدم و در هر شیفت کاری فرصت استفاده از سرویس بهداشتی امکان‌پذیر نیست و همین موضوع باعث شده حتی قوانین کاهش ساعت کاری برای معلولان در محیط کاری نیز اعمال نشود.

عباسی اجرا نشدن قانون مناسب‌سازی در ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان برای نابینایان را امری جدی می‌داند و می‌گوید: این موضوع نه‌تنها در جهرم بلکه در مرکز استان نیز اجرایی نشده است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به وارد شدن ضرر و زیان ایام کرونایی به افراد نابینا می‌گوید: در این ایام حتی اندک درآمد افراد نیز به صفر رسیده و از هیچ ارگانی حمایت نمی‌شوند.

 

در ادامه  معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان فارس با انتقاد از مسئولان و شهروندان نسبت به عدم شناخت خود نسبت به نوع معلولیت افراد گفت: متأسفانه اکثر افراد، معلولان را به معلولیت جسمی می‌شناسند درحالی‌که معلولیت هرکدام بر اساس توانایی آنان متفاوت است.

در فارس حدود ۲۰ هزار نفر با اختلال بینایی مواجه هستند

حمید گودرزی با اشاره به اینکه در بحث جمعیتی نابینایان فارس در حال حاضر این استان در جایگاه چهارم قرار دارد، اظهار داشت: در فارس حدود ۲۰ هزار نفر با اختلال بینایی مواجه هستند که ۶ هزار نفر آنان نابینا مطلق و تحت حمایت بهزیستی هستند.

وی با اشاره به عدم مناسب‌سازی مکان‌های خدماتی و خدمات شهرداری برای نابینایان می‌گوید: مناسب نبودن اتوبوس‌ها، پیاده‌رو، ورودی ادارات و گویا نبودن شماره خطوط اتوبوس‌های شهری به دلیل پراکندگی تبلیغات شهری در بدنه ناوگان حمل‌ونقل یکی از مشکلات عمده برای این افراد است که آنان را با مشکلات مواجه کرده است.

 معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان فارس عدم استفاده از چراغ‌راهنماهای صوتی برای نابینایان یکی از دیگر مشکلاتی است که آنان را برای عبور و مرور از عرض خیابان برای این افراد مشکلاتی ایجاد کرده است.

گودرزی ادامه داد: با توجه به مکاتباتی که در این خصوص انجام‌شده است ولی همچنان تلاش‌ها بی‌فایده بوده و به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی به دلیل  استفاده نکردن مصالح غیر مرغوب از سوی پیمانکاران شهرداری جهت مناسب‌سازی پیاده‌روها برای نابینایان می‌گوید: با توجه به اینکه برجستگی‌هایی که در سنگ‌فرش‌های معابر استفاده می‌شود برای نابینایان مانند حس‌گر است که آنان بتوانند مسیر خود را انتخاب کنند که مشاهده می‌شود به دلایل نامرغوب بودن مصالح در مدت کوتاهی این برجستگی‌ها از بین رفته و یا مسیر به خیابان و بن‌بست منتهی و حتی برخی مواقع آنان را گمراه می‌شود.

به گفته معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان فارس؛ نبود علائم مخصوص نابینایان در پیاده‌روها یکی دیگر از مشکلاتی است که موجب می‌شود آنان از رفت‌وآمد آسوده در خیابان‌های شهر منع شوند.

گودرزی با اشاره به بحث غربالگری تنبلی چشم که هرساله از سوی سازمان بهزیستی انجام می‌شود، می‌افزاید: در سال گذشته از تعداد ۱۹۴ هزار کودک ۸۱۸ کودک به بیماری آمبلیوپی «تنبلی چشم» مبتلا و برای اقدامات پیشگیری به مراجع درمانی معرفی‌شده‌اند.

فارس به لحاظ جمعیتی چهارمین استان پرجمعیت در کم بینایی و نابینایی کشور است

وی جمعیت نابینایان استان را با دیگر استان‌های کشور مقایسه می‌کند و ادامه می‌دهد: فارس به لحاظ جمعیتی چهارمین استان پرجمعیت در کم بینایی و نابینایی کشور است و سالانه به دلیل تصادفات شهری و همچنین برخورد اشیا در حین کار به این آمار افزوده می‌شود.

 معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان فارس تاکید می‌کند: بیش از ۸۰ درصد اختلالات بینایی قابل‌پیشگیری است و در این مورد از هر پنج نفر از آنان چهار نفر می‌توانند با تلاش پزشکان و پیشگیری‌های به‌موقع از نعمت بینایی برخوردار شوند.

گودرزی اضافه می‌کند: توجه به روش‌های پیشگیری و ارائه خدمات مشاوره‌ای ژنتیکی پیش و پس از ازدواج به زوج‌های جوان به‌ویژه برای گروه‌های پرخطر شامل سالمندان و کودکان از دیگر موارد مقابله با نابینایی و کم‌ بینایی در فارس است.

 وی بیشترین شیوع این بیماری را در شهرستان‌های لارستان و خرم بید اعلام می‌کند و می‌گوید: به دلیل ازدواج‌های فامیلی و نبود مشاوره پزشکی قبل از ازدواج باعث شده در این شهرستان‌ها تعداد نوزادان مبتلابه کم بینایی و نابینایی گسترش یابد.

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان فارس نابینایان و کم‌بینایان را انسان‌های بااستعدادی می‌داند و می‌گوید: با توجه به این‌که امروزه بیشتر نابینایان و معلولان فارس از سطح علمی بالایی در جامعه برخوردار هستند اما هنوز مسئولان و اکثر افراد جامعه آنان را کم‌توان می‌دانند و به دلیل نبود ضمانت اجرایی در قانون حمایت از معلولان، سهم ۳ درصدی جذب این افراد توسط دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرایی نشده است.

جامعه نابینایان فارس صبور هستند و امید که این صبوری به معنای فراموش‌شدن آن‌ها و مشکلاتشان نباشد.

انتهای پیام/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول