اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مرگ جورج فلوید؛ جرقه‌ای در باروت آمریکا

آنچه پس از مرگ جورج فلوید در آمریکا به وقوع پیوست، حاوی علل اصلی و عمیقی بوده که مغفول مانده است چرا که علت اعتراضات آمریکا هرگز معطوف به مرگ یک شخص نبوده و نیست.

مرگ جورج فلوید؛ جرقه‌ای در باروت آمریکا

آرمان مومنی/مسئول واحد نشریات بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز/خبرگزاری فارس
 

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با مشاهده وقایع اخیر ایالات متحده آنچه در افکار عمومی جهانیان در نگاه اول و گذرا متبادر می شود مرگ یک جوان سیاه پوست به نام جورج فلوید به دست پلیس سفید پوستِ شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا است و یا اگر کمی عمیق تر به موضوع نگاه کنیم این رویدادها را می توان ناشی از تبعیض نژادی پلیس این کشور در مواجهه با سفیدپوستان و سیاه‌پوستان دانست اما این نوع نگاه همان‌طور که اشاره شد بیشتر منبعث از نگاه سطحی و گذرا به موضوع اعتراضات ایالات متحده است، آنچه مشهود و مبرهن بود این است که این اعتراضات مانند بسیاری از پدیده های اجتماعی و تاریخی دارای علل متعددی است که با نگاهی ژرف و عمیق به این پدیده می توان به بسیاری از آنها دست یافت.
هر پدیده اجتماعی و تاریخی دارای یکسری علل دور یا همان علل محوری همچنین علل نزدیک یا همان علل جرقه‌ای و زودگذر هست.
آنچه در ایالات متحده پس از مرگ جورج فلوید در حال به وقوع پیوستن هست حاوی علل اصلی و عمیقی است که مغفول مانده است. علت اعتراضات آمریکا هرگز معطوف به مرگ یک شخص نبوده و نیست. ایالات متحده امروز آتش لهیب کشیده ای است که مدتها در زیر خاکستر اتفاقات اواسط قرن نوزده میلادی و حتی قبل از آن بر سر آزادی برده ها نهفته بوده و پس از آن بارها با جرقه هایی در برهه های زمانی مختلف خود را نمایان ساخت.
در گذشته افرادی مانند (مارتین لوتر کینگ جونیور) رهبر برجسته جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان ایالات متحده در سالهای 1955-1968 و امروزه قربانیانی مانند جورج فلوید، در راستای جنبش سیاه‌پوستان و اعتراض آنها برای استیفای حقوق خود تاثیرگذار بوده و هستند که تمام این شواهد نشان دهنده عمق اعتراضات سیاه‌پوستان در ایالات متحده است.
در این حوادث علیرغم آنکه تظاهرات به اقلیت های نژادی مانند سیاه پوستان نسبت داده شده آنچه که بیشتر به چشم می آید حضور قابل توجه سفید پوستان آمریکایی است که در عین حال بسیار عجیب به نظر می رسد. با وجود اینکه جنبش های مدنی در ایالات متحده متشکل از گروه های نژادی متعدد است اما حضور پر رنگ سفیدپوستان آمریکایی در این اعتراضات گویای مطلب دیگری است چرا که حضور گسترده سفیدپوستان و گروه های مختلف مردم در این رخدادها بی سابقه و یا حداقل کم سابقه بوده است.
دلیل حضور گسترده سفیدپوستان آمریکایی در کنار سایر گروه های نژادی بیشتر از همه به پیامدهای ناشی از بحران کرونا و وضعیت نامناسب اقتصادی در این کشور باز می گردد، به علت ماهیت سرمایه داری و سیاست های بازار آزاد، اقتصاد این کشور به راحتی از رکود و تورم جهانی متأثر می شود به گونه ای که رکود جهانی ناشی از کرونا به شدت اقتصاد آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است و طبق آمار حدود 30 الی40 میلیون شغل را در این کشور از بین برده و به همین تعداد بر افراد بیکار ایالات متحده افزود که این مسئله در قالب اعتراضات مردمی پس از مرگ جورج فلوید خود را نشان می دهد و دلیل حضور پر رنگ سفیدپوستان در اعتراضات اخیر آمریکا را روشن می سازد.
مجموعه عوامل ذکر شده جوامع مدنی در ایالات متحده را متقاعد ساخته که برای احقاق حقوقشان باید به اعتراضات گسترده روی بیاورند و مرگ جورج فلوید دستاویزی بوده برای این اتفاق که می توانست جای خود را به هر عامل دیگری بدهد.
 مرگ جورج فلوید تنها یک علت نزدیک یا همان جرقه ای بود که عواملی همچون استقلال طلبی ایالت کالیفرنیا و امثال آن، می توانستند جایگزین مرگ او به عنوان جرقه ای بر انبار باروت ایالات متحده باشند و در کنار آن علل دور و یا همان علل اصلی مانند تبعیض نژادی نهادینه در فرهنگ تاریخی ایالات متحده، اقتصاد مبتلا به رکود و بیکاری ناشی از آن، مردم خشمگین آمریکا را به خیابانها کشانده و وقایع این روزها را رقم زده است.

از همین روی این اعتراضات اولین صف‌کشی خیابانی برای مطالبات مردم آمریکا از نظام سیاسی حاکم بر آمریکا نبوده و با التفات به سست بودن پایه های نظام سرمایه داری آمریکا و فشار وارده بر مردم منکوب آمریکا توسط دولت عاصر این کشور، آخرین آن هم نخواهد بود و در آینده با جرقه هایی مانند مرگ جورج فلوید می توان شاهد جریانات اعتراضی در این کشور باشیم که به تبع آن می تواند عواقب ناگواری را برای نظام سیاسی آن درپی داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول