اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مداخله و دست‌اندازی به محیط زیست از عوامل بروز سالک

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی بیماری‌های منتقله بوسیله ناقلین و تغییرات آب و هوایی گفت: یکی از عوامل مهم بروز سالک در شهر، مداخله و دست‌اندازی به محیط زیست این نوع پشه است، ساخت‌وساز در حاشیه شهر و محیط پیرامونی موجب شده که در شمال شرق و جنوب شیراز شاهد بروز سالک باشیم.

مداخله و دست‌اندازی به محیط زیست از عوامل بروز سالک

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کوروش عزیزی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری این کنگره از 23 آبان ماه به مدت دو روز به میزبانی شیراز ابراز داشت: استان فارس به دلیل پهناور بودن و وجود زمین‌های کشاورزی بیشترین آمار سالک در کشور را دارد.

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی بیماری‌های منتقله بوسیله ناقلین و تغییرات آب و هوایی و چهارمین کنگره ملی حشره شناسی ایران ادامه داد: سالک یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که از گذشته در استان فارس همچنین شهر شیراز شیوع داشته است که مسائل اقلیمی و جغرافیایی در آن دخیل بوده به همین دلیل بیشترین آمار بروز سالک کشوری در فارس گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر شیراز، زرقان، استهبان و نی‌ریز به عنوان کانون‌های سالک در فارس شناخته می‌شوند، افزود:دانشگاه علوم پزشکی شیراز در امر پیشگیری از بروز سالک اقدامات قابل توجهی را انجام داده که منجر به کاهش بروز سالک شهری در شیراز شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه بر اساس نوع زخم حاصل از گزش پشه دو نوع سالک روستایی و شهری وجود دارد، افزود: یکی از عوامل مهم بروز سالک در شهر، مداخله و دست‌اندازی در محیط زیست این نوع پشه است، ساخت‌وساز در حاشیه شهر و محیط پیرامونی موجب شده که در شمال شرق و جنوب شیراز شاهد بروز سالک باشیم.

عزیزی تصریح کرد: در نوع مرطوب یا روستایی موش و در نوع خاکی انسان ناقل این بیماری است که در شهر شیراز نیز مناطق بین الحرمین، شهرک سعدی و سلطان آباد کانون‌های سالک در شیراز هستند.

این مقام مسؤول با ابراز نگرانی از ورود برخی از بیماری‌ها به کشور گفت: برخی از بیماری‌های تمایل زیادی به جمعیت بالا و تراکم‌های جمعیتی دارند و نگرانی برای ورود این بیماری به کشور نیز وجود دارد.

عزیری در پایان یادآور شد: 9 مهمان خارجی در این کنگره حضور دارند و بیش از 350 مقابله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که از این بین 260 مقاله به صورت پوستر و 45 مقاله نیز به صورت سخنرانی توسط افراد ارائه خواهد شد.

علوم پزشکی شیراز فراتر از دیگر دانشگاه‌ها

مدیر امور فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به وجود 10 هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: معاونت فرهنگی این دانشگاه متولی امور رفاهی، ورزشی و فرهنگی دانشجویان است و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بین دیگر دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی وزارت بهداشت معمولا در رتبه اول قرار دارد.

حمیدرضا هدایتی ادامه داد: از دانشگاه علوم پزشکی شیراز 52 اثر برگزیده به جشنواره بین المللی سیمرغ راه پیدا کرده است که بیشترین اثر برگزیده در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را دارا است.

وی افزود: در بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کشور که ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان که با اهداف اعتلای دانش، ایمان، اخلاق و بصیرت دینی دانشگاهیان و توسعه فضای معنوی و قرآنی در دانشگاه‌ها و تشویق آنها به سوی فعالیت‌های قرآنی و عترت هممچنین زمینه‌سازی در راستای انس و الفت هر چه بیشتر مخاطبان با قرآن کریم و سیر‌ه‌ی معصومین بود، دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای پنجمین سال متوالی موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شد.

هدایتی خاطر نشان کرد: تعداد ثبت‌نام کنندگان در جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور 69 هزار نفر بود که از این تعداد 6 هزار و 760 نفر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول