اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دست خبرنگاری که مُنکر را افشا می‌کند، باید بوسید

امام‌جمعه شیراز گفت: دست خبرنگاری که منکری را افشا و جامعه را از آن مطلع می‌کند، باید بوسید.

دست خبرنگاری که مُنکر را افشا می‌کند، باید بوسید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام بعدازظهر امروز در نشستی صمیمانه با خبرنگاران، با تأکید بر حُرّیت در رسانه اظهار داشت: گاهی باید دست خبرنگار را بوسید؛ خبرنگاری که منکری را افشا و جامعه را از آن مطلع می‌کند؛ قطعاً کار این نمونه از خبرنگاران دارای ارزش بسیاری است و باید از مسئولان چنین رسانه‌ای تشکر کرد.

وی افزود: امربه‌معروف و نهی از منکر تنها متعلق به حوزه دین نیست بلکه گاهی افشای عملکردهای ناصواب برخی مسئولان از جانب رسانه، نوعی امربه‌معروف و نهی از منکر محسوب می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس خواستار توسعه‌یافتگی در عرصه خبر و رسانه شد و اظهار داشت: اصحاب رسانه در عرصه‌های گوناگون می‌توانند به نوزایی تمدن اسلامی کمک کنند.

امام‌جمعه شیراز همچنین گفت: جامعه به دلیل خدمات شایانی که خبرنگاران ارائه می‌دهند، مدیون اصحاب رسانه است.

دژکام با تأکید بر بحث معرفت‌شناسی خبر نیز بیان داشت: وقتی رسانه حقایق را بیان کرد باید ببیند آیا خود متناسب با این حقیقت‌ها رفتار می‌کند یا نه؟ که اینجا بحث اخلاق رسانه مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مطلبی را منتشر می‌کنیم، ذهنیات ما حتماً در ایجاد آن مطلب تأثیرگذار است؛ حال باید دید کدام ذهنیات خبر را شفاف و کدام ذهنیات کدر و غیر شفاف می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر روی معرفت‌شناسی خبر و مواردی که ذکر شد، بحث و تجزیه‌وتحلیل صورت نگیرد، قطعاً توسعه‌یافتگی در عرصه رسانه روی نخواهد داد.

امام‌جمعه شیراز نقد منصفانه و مستند را موجب رشد دانست و گفت: حتی از کسی که خطبه هم می‌خواند می‌توان نقد کرد چراکه اگر نقدی صورت نگیرد، رشدی حاصل نمی‌شود اما این انتقاد را طوری باید انجام دهیم که صد در صد درست یا غلط جلوه نکند.

دژکام با اشاره به ضعف‌های رسانه نیز گفت: به‌هرحال رسانه‌ها نیز از آسیب در امان نیستند و ضعف‌هایی نیز در آنان مشاهده می‌شود که یکی از این ضعف‌ها، ضعف نگارشی و ادبی است.

وی اضافه کرد: گاهی در یک سطر مطالب چندین غلط نگارشی به چشم می‌خورد که نشان از عدم توجه به ادبیات فارسی و مهارت نوشتاری است.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: اصحاب رسانه باید توجه داشته باشند که ادبیات فارسی در این عرصه لطمه نخورد؛ ادبیاتی که رهبر انقلاب بارها بر آن تأکید داشته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه عدم آشنایی با قرآن و حدیث را نیز از ضعف‌های رسانه برشمرد و گفت: بنده در این خصوص از اصحاب رسانه گله‌مندم؛ گاهی در روخوانی نیز برخی مشکل‌دارند.

دژکام خاطرنشان کرد: ضرورت به‌کارگیری ادبیات صحیح در مطالبه گری‌ها نیز بسیار مهم است؛ گاهی با یک‌زبان نرم و ادبیات صحیح می‌توان به مقصود رسید بدون آنکه نیاز به خشونت و عصبانیت باشد.

وی افزود: ما باید امروز صمیمانه نشسته و مشکلات جامعه را در کنار یکدیگر حل‌وفصل کنیم نه اینکه 2 رقیب شده و هرکدام فکر می‌کند که حق با اوست و بقیه اشتباه می‌کنند.

امام‌جمعه شیراز در بخش نخست سخنان خود نیز با اشاره به شهادت محمود صارمی نیز گفت: همین‌که روز شهادت فردی را یک مناسبت قرار می‌دهند، یعنی ازلحاظ حرفه‌ای نیز باید وی را الگو قرار داد.

دژکام اضافه کرد: شهدا نخستین چیزی که به ما یاد دادند ایثار و ازخودگذشتگی است، مسئله‌ای که در گام دوم انقلاب اسلامی، رهبری به آن اشاره کرده‌اند؛ ارزشی که باید در جامعه احیا شود.

وی همچنین گفت: در 300 سال اخیر اتفاقی که افتاده، عقب ماندن از عرصه تمدن بوده و اگر می‌خواهیم دوباره بزرگ شویم باید این فاصله را با توسعه‌یافتگی جبران کنیم.

انتهای پیام/76018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول