اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

پیش‌بینی برداشت 40 هزار تن هلو در چهارمحال و بختیاری

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌بینی برداشت هلو در سال جاری 40 هزار تن بوده که سرمازدگی بهاره و خشک‌سالی در عمده محصولات اثر گذاشته و سبب کاهش 30 درصدی شده است.

پیش‌بینی برداشت 40 هزار تن هلو در چهارمحال و بختیاری

ابراهیم شیرانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: سطح زیر کشت هلو در استان 3 هزار و 500 هکتار است که 300 هکتار آن نهال و 3 هزار و 200 هکتار دیگر مثمر می‌باشد همچنین بیشترین سطح زیر کشت هلو در شهرستان سامان به مساحت 2 هزار و 280 هکتار است.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: پیش‌بینی برداشت هلو در سال جاری 40 هزار تن است که سرمازدگی بهاره و خشک‌سالی در غالب محصولات اثر گذاشته و سبب کاهش 30 درصدی شده است.

وی با اشاره به اینکه رقم‌های هلو در سه دسته زودرس، میان‌رس و دیر‌رس تقسیم می‌شود، بیان کرد: بیشترین سطح زیرکشت در استان دیررس و کالی است که برداشت محصول زودرس از اواخر خرداد و دیررس از نیمه شهریورماه آغاز می‌شود و محصول میان‌رس اکنون در حال برداشت است.

شیرانی اظهار کرد: غالب محصولات استان به استان‌های اصفهان، فارس، تهران و خوزستان صادر و بیشتر به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شوند.

مدیر امور باغبانی استان ادامه داد: متأسفانه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان کم است و تنها در قالب کارگاه‌های کوچک طی بازه زمانی 2 ماه فعالیت می‌کنند که مهمترین آسیب این بخش کشاورزی محسوب می‌شود و صنایع این محصول به صورت پوره و لواشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: آب‌بری این محصول زیاد است لذا در حاشیه زاینده‌رود درصدد تغییر الگوی کشت هستند و از کشت هلو به سمت کشت بادام تغییر رویه می‌دهند که اگر این روند ادامه داشته باشد در آیند با مشکل کمبود هلو روبرو خواهیم شد.

شیرانی در پایان گفت: مشکلات نگهداری، سردخانه‌ای و مراحل تولید و ... در روند تغییر کشت اثر داشته و کشاورزان ترجیح می‌دهند به سمت کاشت محصولاتی نظیر بادام روند که ماندگاری بالایی داشته باشند و سود بیشتری از صادرات به دست بیاورند.

انتهای پیام/68036      

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول