اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

تیشه بی‌خیالی منابع طبیعی به ریشه درختان ارژن/ مسئولان مربوطه بعد از تخریب: موضوع را بررسی می‌کنیم!

درپی انتشار تصاویری از تخریب و قطع درختان ارژن در چهارمحال و بختیاری آن هم توسط یک شرکت خصوصی وابسته به منابع طبیعی، مسئولان مربوطه از برخورد با خاطیان احتمالی در این پرونده خبر دادند.

تیشه بی‌خیالی منابع طبیعی به ریشه درختان ارژن/ مسئولان مربوطه بعد از تخریب: موضوع را بررسی می‌کنیم!

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، چند روز پیش تعدادی عکس و یک فیلم توسط دوست‌داران طبیعت و منابع‌طبیعی از تخریب یک گونه جنگلی به نام ارژن توسط یک شرکت خصوص، به تحریریه این رسانه ارسال شده است.

این افراد مدعی‌ شده‌اند که سال گذشته در روزهای نیمه تعطیل کشور به دلیل شیوع کرونا، درختان دشت ارژن چالشتر واقع در چهار محال و بختیاری توسط شرکتی متعلق کارکنان بازنشسته اداره منابع طبیعی قطع شد اما این اقدام با مقاومت دوست‌داران منابع طبیعی متوقف شد.

اما متاسفانه بار دیگر همان شرکت در سالگرد مقاومت دوستداران منابع‌طبیعی، اقدام به قطع درختان ارژن منطقه کرده است.

اطلاع از صحت و یا نادرستی این موضوع خبرنگار خبرگزاری فارس را به جهادکشاورزی استان کشاند که پس از پرس و جو از مطلعان و مدیران به این نتیجه رسیدیم که تقریبا 35 سال پیش زمینی به مساحت 150 هکتار توسط منابع‌طبیعی به یک شرکت خصوصی متشکل از کارکنان بازنشسته این اداره‌کل واگذار می‌شود.

این افراد گونه‌های جنگلی که در نهالستان خود تولید می‌کردند را در این زمین می‌کارند به طوری که با گذشت زمان بخشی از این زمین تبدیل به جنگل ارژن شده است.

اجازه تخریب ارژن‌ها را ندادیم

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این طرح اولیه واگذاری برای تولید علوفه و باغ بوده است، گفت: با رویش ارژن‌ها دیگر اجازه‌ ندادیم این گونه گیاهی از بین برود بلکه شرکت را محدود کردیم تا طرح خود را به گونه‌ای اجرا کند که به این پوشش گیاهی آسیبی نرسد.

وی ادامه داد: این شرکت خصوصی در پی احیای زمین بود و از طرفی ارژن مانع اجرای طرح اولیه بود از این رو ما شرکت را مکلف کردیم طرح جدیدی بیاورد که ارژن‌ها از بین نرود چرا در حدود پنج تا 10 هکتار از این زمین دارای گونه گیاهی ارژن است.

شهرام جزایری افزود: شرکت را مکلف کردیم بدون هیچ گونه تعرص به گونه گیاهی ارژن، گونه‌هایی هماهنگ و هم‌زیست با ارژن در این منطقه کشت شود.

وی اضافه کرد: طرحی جدیدی که ارائه شد کامل نبود از این رو مجدد درخواست کردیم تا طرح کاملی را ارائه دهند.

در چند روز گذشته مجدد عکس‌ها و فیلم‌هایی در فضای مجازی میان کاربران دست به دست می‌شود که نشان‌دهنده تخریب مجدد این منطقه جنگلی و از بین بردن گونه گیاهی ارژن است.

یک هیأت نظارت در حال بررسی موضوع است

مدیرامور اراضی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در این باره این گونه توضیح داد: این عکس‌ها و فیلم‌ها مستند نیست، ما به محض رویت این مدارک اخطاری برای شرکت صادر کردیم و یک هیأت نظارت متشکل از منابع‌طبیعی، اموراراضی و جهاد را مسئول رسیدگی به موضوع کردیم.

وی با بیان اینکه ارژن یک گونه جنگی به شمار می‌آید و مسئولیت حفاظت از این ذخیره‌گاه جنگلی با منابع‌طبیعی است، افزود: در تیم نظارت واگذاری‌ها یک عضو از منابع‌طبیعی است و به این شکل نیست که این اداره‌کل هیچ وظیفه‌ای نداشته باشد.

جزایری با اشاره به اینکه همه آحاد جامعه موظف به حفظ و حراست از گونه‌های جنگلی و پوشش گیاهی استان هستیم، گفت: هم اکنون طرح این شرکت در این مناطق جنگلی متوقف شده و یک اخطار کتبی مبنی بر برخورد قانونی در صورت اقدام غیرمجاز برای شرکت صادر شده است و عوامل نظارتی در حال بررسی موضوع هستند.

در صورت تأیید تخلف برخورد جدی خواهد شد

وی با بیان اینکه گزارش تیم نظارتی در هیأت هفت نفره واگذاری بررسی و در صورت ادامه این طرح تصمیم‌گیری می‌شود، اضافه کرد: من به دنبال تکذیب و یا تأیید موضوع نیستم و در صورت تأیید تخلف از همه جدی‌تر برخورد خواهیم کرد.

 در ادامه بررسی این موضوع به سراغ مسئولان منابع‌طبیعی رفتیم چرا که این اداره‌کل مسئول حفاظت از گونه‌های جنگلی استان است:

مجریان طرح حق ندارند گونه ارژن را از زمین خارج کنند

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه باید دید در تفاهم‌نامه شرکت و امور اراضی اجرای طرح در کنار حفظ گونه ارژن بوده است یا خیر، گفت: اگر با حفظ گونه ارژن باشد حق ندارند آن را خارج کنند.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه برای کشت بادام، مو و علوفه بوده است، بر این اساس باید مستندات بررسی و اطلاع‌رسانی شود.

فضاسازی‌های رسانه‌ای خلاف واقعیت است

صالحی با بیان اینکه با فضاسازی‌هایی که صورت گرفته بود در محل حاضر شدیم اما تخریب چندانی صورت نگرفته بود، افزود: مجریان طرح حق ندارند گونه ارژن را از زمین خارج کنند بلکه باید در کنار آن کشت تلفیقی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گروه نظارت متشکل از جهاد، امور اراضی و منابع‌طبیعی برای بررسی بیشتر در محل حضور دارند و اگر برخلاف تفاهم‌نامه اقداماتی صورت گرفته باشد، قطعا برخورد قانونی خواهد شد.

آن چیزی که در حال حاضر واضح و روشن است این است که به درست یا غلط یک واگذاری در 35 سال پیش اتفاق افتاده اما زوایای آن به طور دقیق مشخص نشده است چرا که هر چند سال یک بار شرکت مجری طرح یک تخلفی را انجام می‌دهد و با برخورد تند افکار عمومی و دوست‌داران طبیعت روبه‌رو می‌شود و در مقابل مسئولان وارد عمل می‌شوند.

این روزها بار دیگر این موضوع داغ شده است، چرا که باید گونه‌ای جنگلی چندساله توسط یک شرکت خصوصی و برای دست‌یابی منافع مالی قطع شود، و مسئولان مربوطه با اینکه قریب به 10 روز از این موضوع می‌گذرد هنوز اعلام موضع جدی در این خصوص ندارند و با اما و اگر در این خصوص اظهار نظر می‌کنند.

امور اراضی و منابع‌طبیعی استان مدعی‌اند که در حال نظارت و پیگیری موضع هستند تا تصمیم نهایی پس از گذشت سال‌ها اتخاذ شود و شاید هم واگذاری فسخ شود از این رو خبرنگار فارس تا روشن شدن دقیق این موضوع پیگری این مشکل خواهد بود.

انتهای پیام/68024/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول