اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نکات پیشگیرانه از خسارت آفات به باغچه‌های خانگی/«یخاب» کردن در زمستان مفید است

معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری جمع‌آوری برگ‌های خشک و علف‌های هرز، پرهیز از ریختن خاکروبه و زباله، ایجاد تهویه در خاک، هرس، کودپاشی و ... را برای پیشگیری از خسارت آفات به باغچه‌های خانگی در زمستان ضروری دانست.

نکات پیشگیرانه از خسارت آفات به باغچه‌های خانگی/«یخاب» کردن در زمستان مفید است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، زمستان زمان خوبی برای اقدامات پیشگیرانه و کم کردن خسارت آفات به باغات است. 

اگر از زمستان مواظب گیاهان باغچه باشیم در بهار و تابستان در مقابل آفات مقاومت می‌کنند و نیازی به سمپاشی نخواهد بود. رعایت نکاتی چند در این مورد، مشکل را حل می‌کند که برای اطلاع از این نکات با معاون بهبود تولیدات گیاهی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

حسین برزگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد به جمع‌آوری برگ‌های خشک، خار و خاشاک به منظور کاهش آفات باغچه اشاره کرد و گفت: اگر نگاهی به باغچه بیاندازید بدون شک برگ‌های خشک، چوب‌های پوسیده و بقایای گل‌ها و سبزی‌هایی را می‌بینید که عمرشان تمام شده، حالا باید به دقت همه آن‌ها را از زمین خارج کنید چراکه این‌ها خود عامل مهمی برای تجمع آفات هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری افزود: چوب‌هایی که بعد از هرس به زمین ریخته شده جمع کنید و بسوزانید زیرا ممکن است در داخل این چوب‌ها لارو و شفیره آفاتی باشد که در بهار به گیاهان خسارت می‌زنند.

برزگر جمع‌آوری علف‌های هرز را گام بعدی دانست و ادامه داد: علف‌های هرز میزبان آفاتِ بسیاری‌ هستند لذا باید به باغچه آب کافی داد تا ریشه علف‌ها سست شود و سپس آن‌ها را از ریشه در آورد.

وی بیان کرد: از ریختن خاکروبه و زباله به داخل باغچه خودداری کنید و خاک را که بستر زیباترین قسمت خانه شماست، تمیز نگه دارید همچنین اگر باغچه خالی است با بیل یا بیلچه، خاک را کاملاً زیر و رو کنید و همراه با این عمل علف‌های هرز را خارج نمایید این کار موجب می‌شود تا تهویه کافی در خاک برقرار شود و به وسیله آفتاب بسیاری از میکروب‌های داخل خاک از بین بروند، بعد که خاک خوب زیر و رو شد، باید به همین حالت در زمانِ کاشت باقی بماند. 

برزگر گفت: زیر و رو کردن خاک باغچه در صورتی که درخت یا درختچه در باغچه وجود دارد را نیز فراموش نکنید اما مواظب باشید که با این حرکت به ریشه‌های گیاهان صدمه‌ای نخورد.

«یخاب» چیست و چه فایده‌ای دارد؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان به یخابِ زمستانه اشاره کرد و افزود: در طول فصل زمستان در سردترین شب‌های سال، دو تا سه بار باغچه را از آب پر کنید تا در اثر یخبندان و سرما تخم آفات و حشرات از بین برود، اصطلاحا به این عمل «یخاب» گفته می‌شود و در نابودی آفاتی که در خاک زندگی می‌کنند تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

وی افزود: هرس را باید از اواسط تا اواخر زمستان یعنی زمانی که هنوز درخت‌ها در خواب زمستانه هستند انجام داد و درختچه‌هایی مثل رز را در اواسط زمستان هرس کنید زیرا که این عمل باعث تقویت و رشد بهتر درختان و درختچه‌ها می‌شود و آن‌ها را در مقابل آفات مقاوم می‌کند همچنین شاخه‌های جدا شده را که پناهگاه آفات و حشرات مضر هستند نیز باید به این دلیل سوزاند.

کود ازته، گیاه را نسبت به حشرات مضر حساس می‌کند

برزگر در خصوص کودپاشی بیان کرد: کود حیوانی پوسیده موجب بهتر شدن کیفیت و حفظ رطوبت خاک می‌شود، اما اگر این نوع کود پوسیده نباشد مشکلاتی را برای ریشه به وجود می‌آورد، حتی بذر علف‌های هرز و تخم بسیاری از آفات توسط کود حیوانی نپوسیده وارد زمین می‌شوند بنابراین در مورد پوسیده بودن این کود دقت کافی داشته باشید.

وی افزود: از کمپوست و خاکبرگ نیز می‌توان در باغچه‌های کوچک و گلدان‌ها استفاده کرد اما ممکن است در زمین‌های وسیع مقرون به صرفه نباشد لذا بهترین کود برای حفظ بهداشت باغچه، کود برگ آماده و پاستوریزه شده است.

برزگر ادامه داد: در مورد استفاده از کود شیمیایی نیز این نکته قابل ذکر است که کودهای دارای فسفر و پتاسیم اگر به اندازه توصیه شده استفاده شود موجب تقویت گیاهان و حفاظت آن‌ها در مقابل آفات می‌شود اما کود ازته، گیاه را نسبت به حشرات مضر حساس می‌کند.

هر چند سال یک بار نوع گیاهان باغچه عوض شود

وی در پایان با بیان اینکه بهتر است هر چند سال یک بار نوع گیاهان باغچه عوض شوند، اظهار کرد: اگر به طور متمادی هر ساله گیاه مشخصی در باغچه کاشته شوند آفات به خصوصی به باغچه حمله می‌کنند چون هر گیاهی میزبان آفات خاصی است لذا با رعایت تناوب و تغییر نوع کشت می‌توانیم راه را برای انتشار آفات ببندیم.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول