اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

مراجعه به روانشناس در زمان سردرگمی

هیئت‌علمی گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه گفت: زمانی که انسان دچار سردرگمی و ابهامات است و نتواند مشکلش را حل و به خود کمک کند بهتر است به مشاور یا روانشناس مراجعه کند.

مراجعه به روانشناس در زمان سردرگمی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، نهم اردیبهشت روز جهانی روانشناس است؛ از آنجایی که روانشناسی به خوبی به مردم معرفی نشده است و جایگاه دفاتر مشاوره به آن سطحی که انتظار می‌رود نرسیده است، گروه اجتماعی خبرگزاری گفت‌وگویی با یکی از اساتید مشاوره و روانشناسی انجام داده است، مشروح این گزارش در زیر آمده است:

ذبیح‌الله کاوه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: مشاوران و روانشناسان در موارد و مشکلات جسمانی نمی‌توانند اظهارنظر کنند اما در مقابل سازش‌ها، سازکاری‌ها و حل بیماری‌های روانی کمک‌کننده هستند.

هیئت‌ علمی گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه روانشناسان و مشاوران یک همراه علمی در کنار افراد محسوب می‌شوند، بیان کرد: در گذشته مراجعه به مشاور مرسوم نبود ولی امروزه مشاوره از انعقاد نطفه تا هنگام مرگ در زمینه‌های مختلف تحصیلی، خانوادگی، زناشویی و ... نیاز است.

زمان مراجعه به روانشناس

وی عنوان کرد: زمانی که انسان دچار سردرگمی و ابهامات است و نتواند مشکلش را حل و به خود کمک کند بهتر است به مشاور یا روانشناس مراجعه کند، البته راهنمایی در بسیاری از موضوعات در هر زمان و سنی لازم است اما  بحث درمانی متفاوت است و به وقت لزوم با مراجعه به متخصص انجام می‌شود.

کاوه با بیان اینکه برای دریافت بهترین راهکارهای علمی در مواجه با مشکلات بایستی به مشاوران و روانشناسان مراجعه کرد، افزود: یکی از ویژگی‌های مشاور خوب اجتماعی بودن است مشاوری که دلسوز و همراه باشد چون این ویژگی‌ها در جریان مشاوره، کمک‌کننده است.

وی اضافه کرد: ویژگی‌های دیگر در مورد مشاوران و روانشناسان، عالم بود به علم مرتبط و تخصصی است، از آنجایی که گفت‌وگوی میان مراجعه‌کننده و مشاور گفت‌وگوی عادی نیست و تخصصی و علمی محسوب می‌شود، با تلفیق استفاده از متدهای علمی، ارائه راهکارهای موثر و همچنین پیگیری مسیر رفع موضوع مورد مراجعه، می‌توان مشکل را حل کرد.

یک جلسه خوب مشاوره‌ای چه ویژگی دارد؟

هیئت‌ علمی گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه شهرکرد با اشاره به گلایه برخی مراجعین که مشاور یا روانشناس من را درک نکرد اضافه کرد: تلفیق علم و همدلی به درک منجر می‌شود گاهی اوقات همان درک دنیای مراجعه‌کننده مشکل او را حل می‌کند، یک جلسه خوب مشاوره از دیدگاه مراجعه این است که مشاوره به بالاترین سطح درک از مراجعه کننده رسیده باشد.

وی افزود: این مهم است که همدلی انجام شود، یک روند درمانی خوب را زمانی می‌سنجند که مراجعه کننده معترف شود به درک و فهم مشاور برای حل مشکلی که مراجعه کرده برسد و احساس راحتی و سبکی کند.

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یک مرکز مشاوره مورد اعتماد دو مجوز نظام روانشناسی و مشاوره و بهزیستی را دریافت و توسط این دو مرکز تایید می‌شود در نتیجه افرادی که در آن مرکز هستند قابل اعتماد و رجوع هستند، همچنین مراکزی که تخصصی کار می‌کنند در موضوعات متفاوت متخصص آن حوزه را دارند.

کاوه با اشاره به اینکه همانگونه که برای بیماری‌های جسمانی جهت مراجعه به پزشک متخصص تحقیق صورت می‌گیرد در مورد مراجعه به مشاور نیز بایستی در موضوع مورد مشاوره تحقیقات کامل بر مشاور یا روانشناس انجام گیرد، عنوان کرد: مشاوره‌ای به نتیجه مطلوب خواهد رسید که مراجعه‌کننده علاوه بر مراجعه مستمر تا رفع کامل مشکل راهکارهای گفته شده توسط مشاور یا روانشناس را انجام دهد.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول