اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

فارس‌ من| روایت دردناک جدال با مرگ در درگیری با سگ‌های ولگرد+عکس

زیر دست و پای سگ‌ها فقط جیغ‌می‌کشد و تا جایی که توان دارد فریاد می‌زند بلکه فریادرسی پیدا شود. بعد از حدود ۱۰ دقیقه همسایه‌ها متوجه شده و خودشان را به کوچه می‌رسانند.

فارس‌ من| روایت دردناک جدال با مرگ در درگیری با سگ‌های ولگرد+عکس

خبرگزاری فارس بوشهر، مرضیه جهاندیده: ساعت ۷ عصر فروردین، وقتی طیبه مرادی از درب منزلشان در خیابان شهدای گمنام شهر اهرم در استان بوشهر از ماشین پیاده می‌شود، تا درب را باز کرده و داخل شود، ناگهان مورد حمله دو سگ ولگرد قرار می‌گیرد. شوکه می‌شود و شروع به جیغ و داد می‌کند. صدای پارس این دو سگ، چند سگ دیگر را هم به محل حادثه می‌کشاند.

طیبه زیر دست و پای سگ‌ها فقط جیغ‌ می‌کشد و تا جایی که توان دارد فریاد می‌زند بلکه فریاد رسی پیدا شود. بعد از حدود ۱۰ دقیقه همسایه‌ها متوجه شده و خودشان را به کوچه می‌رسانند و به زور سگ‌ها را متواری کرده و طیبه مرادی را در حالی که غرق خون و زخم است به بیمارستان می‌رسانند. دکتر با دیدن شدت و گستردگی جراحات دستور بستری شدن می‌دهد ولی طیبه به دلیل ترس از بیماری کرونا موافقت نمی‌کند در بیمارستان بماند اما هر روز به آنجا مراجعه کرده، چند ساعتی بستری می‌شد و داروهای لازم از جمله آنتی بیوتیک دریافت کرده و به منزل برمی‌گردد.
 

به علت شدت جراجات از درج تصاویر دیگر معذوریم

با تمام اینها اما زخم‌ها دچار عفونت می‌شوند و خدا می‌داند چه می کشد تا عفونت بهبود می‌یابد. از آنجا که شهرداری متولی جمع آوری و سامان دادن به معضل سگ‌های خیابانی است، خانم طیبه مرادی از شهرداری اهرم شکایت می‌کند. پرونده‌ای که هنوز در جریان است. اثر زخم‌های بدن این خانم بعد از گذشت حدود یک سال و نیم همچنان در جای جای بدنش پیداست و البته کابوس‌های شبانه‌ای که رهایش نمی‌کنند. او می گوید حالا با دیدن هر حیوان دیگری وحشت می‌کنم و شروع به جیغ زدن....

بازی وحشت در کوچه پس کوچه‌های شهر دیر

عصر یکی از روزهای داغ تیرماه ۱۴۰۱. بچه‌ها در کوچه پشت مسجد جامع بندر دیر جمع شده و مشغول بازی هستند. صدایشان تا چند کوچه اطراف هم می‌رسد. ناگهان صدای گریه و فریادهای یکی از بچه ها توجه رضا انگشتبه را که همان حوالی بود جلب می‌کند. رضا با سرعت به سمت صدا می‌دود. کودکی وحشت زده با انگشتانی خونی را می‌بیند. از بچه‌های دیگر ماجرا را می‌پرسد. می‌گویند سگی به ما حمله کرده و انگشتانش را گاز گرفت. رضا بچه‌ها را آرام می‌کند و به کودک زخمی می‌گوید به خانه برگرد تا خانواده او را به بیمارستان ببرند.

در همین حین سگ، باز برمی‌گردد که دوباره به جمع بچه ها حمله کند. رضا سعی می‌کند سگ را فراری دهد. با پرتاب اولین سنگ، سگ متواری می‌شود اما درست در مسیر فرار، کودک دیگری که تازه وارد کوچه شده قرار می‌گیرد. سگ به سمت این کودک می‌رود که رضا با سرعت به سمت سگ می‌دود، سگ برمی‌گردد به او حمله می‌کند. دست راست رضا را گاز می‌گیرد و بعد هم ساق دست چپش را، سپس او را زمین می‌زند که برادر رضا متوجه درگیری می شود و به کمکش می‌آید.


با همدیگر دست و پای سگ را می‌بندند و به بهداشت محل جهت تزریق واکسن هاری مراجعه می‌کنند. متصدی بهداشت می‌گوید همین امروز در این محدوده حداقل ۵ نفر دیگر با علائم گاز گرفتگی به ما مراجعه داشته‌اند. اگر رضا در آن کوچه نبود یا برادرش به دادش نمی‌رسید سرانجام بچه‌ها در آن عصر داغ تابستانی چه می‌شد؟

وحشتی که با لکنت زبان همراه شد

دی ماه ۱۴۰۰، متین محمدی به همراه مادر و خواهر به خانه عمه در خیابان جمهوری بوشهر می‌روند تا جمعه را با هم باشند. عصر و موقع برگشت به خانه، متین ۱۰ ساله از مادرش می‌خواهد به او اجازه دهد زودتر از خانه عمه خارج شده تا از سوپر مارکت سر کوچه بستنی بگیرد. متین وارد کوچه که می‌شود ناگهان از پشت مورد هجوم دو سگ قرار می‌گیرد. میزان وحشتش در آن لحظه را نمی‌تواند بیان کند.کف کوچه می‌افتد و سگ‌ها پارس کنان به او حمله می‌کنند.

آنقدر داد می‌زند که دیگر صدایش بالا نمی‌آید. شانس می‌آورد که مادر و خواهرش خیلی زود می‌رسند و با کمک همسایه‌ها او را زیر چنگ و دندان سگ بیرون می‌کشند، اما وحشتی که آن چند دقیقه به جانش افتاده بود باعث لکنت زبان می شود و هنوز هم درگیر جلسات گفتار درمانی برا حل این مشکل هستند. مشکلی که روند تحصیلی و روابط اجتماعی اش را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.‌‌

هزینه بالای وجود سگ‌های ولگرد بر گردن اقتصاد کشور

معضل سگ‌های ولگرد حالا به یک مشکل اساسی در سطح کشور تبدیل شده است‌. مسئله‌ای حساس که یک طرفش حقوق شهروندان مطرح است و سوی دیگرش حقوق حیوانات. طبق گزارش‌ها سالانه حداقل ۵۰ نفر به دلیل حمله سگ‌های ولگرد جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۲۰۰ هزار گزیدگی نیز توسط این سگ‌ها ثبت شده است. دولت برای واکسن هاری هر فرد گزیده شده باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کند، بنابراین سالانه حدود دو هزار میلیارد تومان در این زمینه صرف می‌شود. رقمی بالا که در کنار سایر هزینه‌های نگهداری این سگ‌ها رقمی قابل توجه محسوب می‌شود.

جمعیت بالای دو میلیونی سگ‌های ولگرد

طبق آمار، جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور، اکنون از مرز دو میلیون قلاده گذشته است. کارشناسان محیط زیست می‌گویند گونه‌های حیوانی در شرایطی که امنیت غذایی داشته باشند تولید مثل بیشتری می‌کنند و از آنجا که عده‌ای از شهروندان به این سگ‌ها غذارسانی می‌کنند جمعیت آنها روز به روز افزایش می‌یابد.

غذا رسانی به حیوانات فرهنگی پسندیده است اما به دلیل نبود آموزش‌های لازم و عدم نظارت دستگاه‌های متولی، اکنون افزایش بیش از حد سگ‌های ولگرد در کشور به معضلی اساسی، فراگیر، پر هزینه و خطرناک تبدیل شده است.

چه باید کرد؟

مهران فقیه از فعالان محیط زیست استان بوشهر می‌گوید: بهترین کار ممکن وجود یک قانون جامع و کامل برای حفاظت از حقوق حیوانات با در نظر گرفتن محیط‌های شهری و روستایی و سایر مکان‌ها است.

وی با اشاره به خطری که این سگ‌ها برای جوامع انسانی دارند افزود: ابتدا باید پسماندها در شهرها مدیریت شوند تا غذای اضافی و جای مناسب برای افزایش تعداد این سگ‌ها بوجود نیاید و سپس مردم آموزش‌های لازم را در مواجهه با این سگ‌ها ببینند تا از انجام رفتارهای اشتباه از جمله غذا دادن، نگهداری سگ بدون مسؤولیت پذیری و رها کردن سگ‌ها در سطح شهرها و مناطق روستایی پرهیز کنند.

این فعال محیط زیست جمع آوری سگ‌ها، سامان‌دهی، عقیم سازی و پلاک زنی آنها توسط شهرداری‌ها را یکی از وظایف اصلی این سازمان می‌داند و ادامه می‌دهد: در صورتی که شهرداری‌ها در این زمینه به وظایف خود عمل نکنند، از آنجا که سگ‌ها جزو گونه‌های حیوانی با نرخ زاد و ولد بالا هستند، جمعیت آنها روز به روز با شدت بیشتری افزایش یافته و خطرات بیشتری را برای جوامع انسانی و حتی اکوسیستم کشور به وجود می‌آورند.

به گزارش فارس، تعدادی از مخاطبان خبرگزاری با ثبت سوژه‌ای با عنوان سگ‌های ولگرد، خواستار جمع آوری این حیوانات در سطح شهر و روستاها شده بودند.

در این کمپین آمده است: روزانه در شهرها و روستاهای مختلفی از بوشهر، تنگستان، دیر، عسلویه و ... سگ‌های ولگرد جولان می دهند و باعث جراحت زیادی به کودکان شده‌اند اما کسی جرأت ساماندهی این حیوانات را ندارد.

انتهای پیام/س/ ت 37

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول