اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

استان بوشهر درگیر تنش آبی/ گفتار درمانی‌هایی که برای مردم آب نشد!

در حالی مردم استان بوشهر این روزها درگیر گرمای سخت و طاقت فرسا هستند که مسؤولان استان بوشهر از سال‌های گذشته تا کنون با وعده‌های بی‌عمل، گفتاردرمانی را بر تلاش برای تحقق وعده خود مقدم کرده‌اند و هراز چند گاهی شاهد تمدید وعده‌ها هستیم.

استان بوشهر درگیر تنش آبی/ گفتار درمانی‌هایی که برای مردم آب نشد!

خبرگزاری فارس - بوشهر، سینا ناجی: با ورود بشر به پهنه گیتی مسأله آب همیشه در صدر نیازهای او قرار داشته است برای مثال در موضوع یکجانشینی اولین اولویت و شاید بگوییم تنها اولویت انسان‌ها حضور در کنار رودخانه‌های پر آب برای تأمین آب کافی خود بوده که این حاکی از اهمیت امنیت آبی برای وی دارد.

همه این جمله آب مایه حیات است را شنیده‌ایم و خوب می‌دانیم که اگر در روز آب نداشته باشیم تا با آن امورات زندگی را انجام دهیم با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم؛ در این میان استان بوشهر، استانی که بیشترین مرز آبی را با خلیج‌فارس دارد از آغاز سال تا اکنون دچار بحران آب شده است.

آبدان تشنه است

با ورود به سال ۱۴۰۰ بحران آب در آبدان به اوج خود رسیده است و اگرچه امام‌جمعه آبدان در پیام‌های آدینه‌ای به این مسئله اشاره کرده اما گویا بی‌فایده است؛ حجت‌الاسلام محمود کارگر در پیامی گفته بود: باتوجه‌ به سال کم‌بارش همان گونه که مصرف بهینه آب و دوری از اسراف را به مردم توصیه می‌کنیم گلایه‌های مردم از نرسیدن آب به برخی محلات را تذکر می‌دهم و باید مورد توجه فرماندار محترم و مسؤولان قرار گیرد تا با مدیریت صحیح مردم دچار مشکلات بی‌آبی نشوند.

در این میان حسن زائری سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان دیر نیز گفته بود: برای تقویت فشار آب شهرستان آبدان دو پمپ فشارقوی در اواسط سال جاری راه‌اندازی شده و از خط کوثر برای افزایش حجم آب حق آب گرفته‌ایم.

بعد از گذشت مدتی از این مطالبات مردمی اهالی آبدان با ارتباط‌گیری با خبرگزاری فارس گلایه‌های خود را مبنی‌بر وجود کم‌آبی در این بخش اعلام کردند.

قطعی آب مکرر امان کنگانی‌ها را بریده است

هرچند آبشیرین‌کن کنگان روزانه ۱۰ هزار مترمکعب آب را تولید می‌کند اما نتوانسته پاسخگوی نیاز یک شهرستان باشد و در روزهای گرمی که به تابستان منتهی شده است گلایه‌های مردمی را به بار آورده است.

این معضل از امروز و دیروز نیست بلکه ماه‌ها است که مردم را کلافه کرده است و نیاز به راه‌حل اساسی دارد و اینک که در ماه مبارک رمضان و همچنین در حال وارد شدن به فصل تابستان هستیم قطعاً اگر این معضل ادامه‌دار شود روزهای سختی در انتظار مردم کنگان خواهد بود.

یکی از شهروندان کنگانی به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه هر روز از ساعت ۱۶ تا صبح روز بعد آب قطع می‌شود و این معضل بسیار ما را اذیت کرده است.

شبکه‌های آبرسانی که فرسوده است

غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: حداقل ۴۰ درصد شبکه‌های آبرسانی شهرستان فرسوده است و نیاز به تعویض دارد و اگر آن را اولویت‌بندی کنیم حداقل ۶ کیلومتر اضطراری نیاز به تعمیر و نوسازی دارد.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان کنگان تأکید کرد: برای رفع این مشکل نیاز است که شرکت‌های مستقر در منطقه ورود کنند و از درآمدهای نفتی به ما کمک کنند تا بتوانیم این مشکل مهم را رفع کنیم که حدوداً مبلغ ۶ میلیارد تومان نیاز دارد.

پایین بودن ظرفیت آب‌شیرین‌کن برای شهرستان کنگان، فرسودگی ۴۰ درصدی شبکه آبرسانی این شهرستان که منجر به هدر رفت ۳۰ درصدی آب می‌شود، همه‌وهمه دست‌به‌دست هم داده است که مردم کنگان در بسیاری از ساعات شبانه‌روز با مشکل قطعی آب مواجه شوند و نیاز است متولیان امر ورود جدی به این مسئله داشته باشند تا در ماه مبارک رمضان و در دوران کرونا که زندگی‌ها را دگرگون و باعث افزایش مصرف‌ها شده است مردم کنگان شاهد این معضل نباشند.

گلایه‌های مردم کُلَر گناوه از بی‌آبی


تجمع مردم کُلَر گناوه از بی‌آبی


تجمع مردم کُلَر گناوه از بی‌آبی

در روزهای واپسین ماه گذشته جمعی از مردم روستای کُلَر از توابع شهرستان گناوه در فرمانداری این شهرستان به‌خاطر بی‌آبی تجمع کردند و خواستار پیگیری مسؤولان شدند.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مسؤولان قبل از رسیدن فصل تابستان به فکر آب مردم باشند؛ این آبی که وارد خانه مردم می‌شود قابل شرب نیست ولی مردم دلشان به همین خوش است برای نیازهای ضروری آبی هست.

امام‌جمعه دیر گفت: ترس ما این است که تابستان امسال دچار مشکل شویم و همین آب هم نداشته باشیم من الان در اردیبهشت هشدار می‌دهم دست رودست نگذاریم که تابستان دچار مشکل شویم و خود مردم هم همکاری و صرفه‌جویی کنند.

هشداری که خبرگزاری فارس داد

یکی از عوامل بی‌آبی و یا کم‌آبی در استان بوشهر برای مثال باغات گورکات و زمین‌های شخصی که به شکل باغ خصوصی از آن استفاده می‌شود هستند که در سال ۹۸ این خبرگزاری از تمامی زوایا به این موضوع پرداخت اما بعد از گذشت دو سال راه‌حل مناسبی برای این معضل تدبیر نشده و یا اگر هم شده باشد تأثیری نداشته است.

گزارش «باستی هیلز» جنوب کشور در بوشهر+عکس و فیلم را اینجا ببینید

آیا معضل «بی‌آبی» در بوشهر تا دو سال آینده حل می‌شود؟

مردادماه ۹۸ روح‌الله طاهریان پور در مصاحبه گفته بود که معضل بی‌آبی در بوشهر تا دو سال آینده حل می‌شود.

مدیرکل وقت آب روستایی استان بوشهر ادامه می‌دهد: با وارد مدار شدن آب‌شیرین‌کن‌ها، تا اوایل سال ۱۴۰۰ بحران آب در استان بوشهر به پایان خواهد رسید.

آب‌شیرین‌کن چیست؟

آب‌شیرین‌کن صنعتی دستگاهی است به‌منظور تصفیه و شیرین‌سازی آب در مقیاس بزرگ و صنعتی استفاده می‌شود؛ سیستم تصفیه آب اسمز معکوس آب‌شور و دارای املاح را از دریا، چاه آب، نهرهای زیرزمینی و قنات‌ها می‌گیرد و با اعمال فشار اسمزی تمامی املاح از جمله کلسیم، منیزیم، ذرات معلق، سدیم و … را با عبور آب از ممبران‌ها به‌عنوان غشاء نیمه تراوا می‌گیرد و آبی شیرین در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

وعده‌های بی‌عمل مسئولان

در بوشهر نیز وعده مهرداد ستوده معاون عمرانی استانداری بوشهر در افتتاح فاز نخست آبشیرین کن ۳۵ هزار متر مکعبی محقق نشده و گفته می‌شود به اواخر تابستان موکول شده است. این درحالی است که ستوده در زمستان سال گذشته عنوان کرده بود آب شیرین کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر در عید نوروز سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود.

معاون عمرانی استاندار بوشهر همچنین اسفند ماه سال گذشته گفته بود «تلاش شود تا طرح‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر تا قبل از فرارسیدن فصل گرما تکمیل و به بهره‌برداری برسند.» وعده‌ای که فرارسیدن گرما محقق نشده است.

پروژه آبشیرین کن ۲۸ هزار متر مکعبی سیراف - جم نیز که با توجه به گفته عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر تا پایان سال ۹۹ وارد مدار تولید شود نیز رنگ و بوی تحقق به خود نگرفت و این وعده نیز در آخرین اظهار نظر این مقام مسؤول به پیش از تابستان امسال موکول شده است. علاوه بر این ستوده معاون عمرانی استاندار بوشهر نیز در اظهار نظر وعده افتتاح این آبشیرین کن را تا قبل از فصل گرما داد.

افزایش تنش‌های آبی در استان بوشهر

عبدالکریم جمیری  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: استان بوشهر منابع آبی پایدار ندارد و خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، تنش‌های آبی استان را دوچندان کرده است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به طولانی شدن زمان احداث پروژه آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزارمترمکعبی بوشهر برای پیگیری میزان پیشرفت این پروژه و مشکلات پیشروی آن با مدیرعامل گروه مپنا، مجری پروژه دیدار و درباره آخرین وضعیت آن بحث و گفت‌وگو شد.

وی افزود: با توجه‌به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته این پروژه باید تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت ولی به دلیل مشکلات عدیده که اصلی‌ترین آنها مشکل مالی است، امکان بهره‌برداری کامل وجود ندارد.

این مقام مسؤول تصریح کرد: با محدودیت‌هایی که وجود دارد مقرر شد ۱۰ هزار مترمکعب از این آب‌شیرین‌کن تا پایان شهریور ماه امسال به بهره‌برداری برسد و برای تزریق منابع مالی بیشتر جهت تسریع در اتمام پروژه پیگیری شود.

به همراهی مردم نیاز داریم

عبدالحمید حمزه پور پیرامون معضل کم‌آبی در استان بوشهر اظهار داشت: تابستان سختی خواهیم داشت به‌ویژه در شهرستان‌های جنوبی استان که حداقل بارندگی‌ها را داشتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اظهار کرد: هم‌اکنون روزانه ۴۰ هزار مترمکعب آب در طول شبانه‌روز در استان تولید می‌شود و آب‌شیرین‌کن ۱۷ هزارمترمکعبی و ۳۵ هزارمترمکعبی بوشهر و ۲۸ هزارمترمکعبی سیراف نیز در نیمه دوم سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: هرچقدر آب هم که توسط این آب‌شیرین‌کن‌ها تولید شود، ولی مدیریت مصرف وجود نداشته باشد، باز جوابگوی نیاز استان نخواهد بود.

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؟

در اسفندماه سال گذشته طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور با سرمایه‌گذاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومان با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور افتتاح شد.

گفته شده بود که این طرح زیربنایی به محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن ثروت در کشور کمک می‌کند و با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود.

داستان بی‌آبی مردم ساحل‌نشین

حال باید پرسید آمایش سرزمینی به این معناست که استانی که بیشترین مرز آبی را با خلیج‌فارس دارد باید خود تشنه و برای احداث پروژه آب‌شیرین‌کنی که ابرپروژه هم نیست لنگ بودجه‌ای باشد در مقابل آب از خلیج‌فارس به استان‌های مرکزی کشور برسد؟

هیچ‌کس مخالف سیراب شدن ایران به‌ویژه استان‌های کویری نیست اما باید مشکلات را دید و توسعه متوازن امکانات را در نظر گرفت.

ایران با توجه با شرایط جغرافیایی خود بخش اعظم آن در منطقه گرم و خشک قرار دارد و همین موضوع هم یکی از عوامل کم‌آبی‌هایی است که با آن روبه‌رو هستیم اما اگر استناد کنیم به داده‌های آماری بخش وسیعی از مصرف آب در زمره کشاورزی قرار می‌گیرد که بیشترین صرفه‌جویی باید در این قسمت باشد.

مقدار مصرف آب در بخش خانگی مقدار ناچیزی است که مردم بازهم در همین بخش مراقبت‌های بسیاری می‌کنند لاکن ما باید با برنامه‌ریزی دقیق و منظم در مصرف آب در مقوله کلان همین مقدار را با درایت مدیریت کنیم.

در کنار مدیریت منابع استفاده از دریا، منبع عظیم خدادادی و ایجاد آب‌شیرین‌کن‌ها هم از دیگر راهکار در این زمینه است.

امیدواریم مسؤولین اقدامات مؤثری را در قالب زمانی درازمدت داشته باشند تا مردم بدون هیچ نگرانی در تابستان‌ها به زندگی خود مشغول باشند.

انتهای پیام/ع/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول