اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

وضعیت کیفی چاپ و نشر شایسته آذربایجان نیست/ تجلیل از خبرنگار فارس فعال در عرصه فرهنگ کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: حوزه چاپ و نشر کتاب از نظر کمیت در سطح مطلوبی بوده ولی به لحاظ کیفیت وضعیت موجود شایسته کشور ما و منطقه عالم خیز آذربایجان نیست.

وضعیت کیفی چاپ و نشر شایسته آذربایجان نیست/ تجلیل از خبرنگار فارس فعال در عرصه فرهنگ کتاب

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امروز همزمان با هفته کتاب مراسم تجلیل از فعالان و مروجین فرهنگ کتاب و کتابخوانی در حوزه های مختلف در تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد.

همچنین از کتاب " مجموعه اسناد تاریخی ایران و روسیه در قفقاز "  تالیف دکتر محمدعلی پرغو دانشیار دانشگاه تبریز رونمایی گردید.

سیدقاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این مراسم کتاب را شریف‌ترین رسانه‌ای اعلام کرد که نقش مهمی در تولید و انتقال علم بر عهده دارد و با پیشینه‌ای که در تاریخ بشری دارد معانی بزرگی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده است.

وی ادامه داد: طی سالیان اخیر رسانه‌های متعددی به جمع رسانه‌های دیداری و شنیداری اضافه شده‌اند و در ابعاد گوناگون فعالیت می‌کنند ولی نتوانسته‌اند جایگزین رسانه کتاب شوند.

ناظمی در ادامه از سه علامه تبریزی( علامه طباطبایی، امینی و جعفری) به عنوان مجاهدان حوزه علم و نشر و فکر و فلسفه نام برد و اظهار داشت: برای تبریز افتخار بزرگی است که هفته کتاب به نام و یاد علامه طباطبایی نامیده شده و ما به واسطه نام و یاد این بزرگان و عالمان مجاهد باید در برگزاری آیین‌های ویژه هفته کتاب اهتمام بیشتری داشته باشیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت چاپ و نشر در کشور خاطرنشان کرد:شرایط امروز حوزه نشر تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است، در برخی بخش‌ها به حوزه نشر آسیب وارد شده که این موضوع به کتاب سازی منتهی شده و باعث گردیده از لحاظ کمیت در سطح مطلوبی بوده ولی از نظر کیفیت وضعیت موجود شایسته کشور ما و منطقه عالم خیز آذربایجان نیست و سرانه مطالعه در کشور با توجه به قدمت و پیشینه تاریخی ما سازگار نبوده و همخوانی ندارد.

ناظمی با اشاره به گنجینه  کتاب های خطی در کتابخانه مرکزی تبریز اظهارداشت: در گنجینه کتابخانه مرکزی تبریز پیشینه تاریخی این شهر و منطقه بسیار درخشان و شکوهمند ذکر شده و نگهداری می شود ولی اکنون متاسفانه با جایگاه رفیعی که قبلا داشتیم فاصله داریم.

وی به مشارکت مردم در چاپ و انتشار کتاب اشاره کرد و گفت: در روزگاران گذشته شاهد نشر کتاب هایی بودیم که با حمایت مردمی منتشر شده است، این تلقی و تصور که در همه حوزه ها به سراغ دولت برویم تصور اشتباهی است بنابراین باید به فکر نهادهایی باشیم که یاریگر کتاب هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تصریح کرد: تجلیل از فعالان عرصه  کتاب و کتابخوانی باعث می شود جامعه با کتاب، تولید عمیق فکری و فرهنگی ارتباط نزدیک داشته در آسیب های اجتماعی و رفتارهای غیر منطقی کاهش یابد.

براساس این گزارش، در این مراسم از معصومه درخشان خبرنگار خبرگزاری فارس به عنوان خبرنگار فعال عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تجلیل شد.

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول