اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فرهنگ شهروندی در غیاب تکالیف مدیریت شهری

کتب فرهنگ شهروندی تبریز، اگرچه ایده ارزشمندی است اما بیشتر معضلات شهری را متوجه مردم می‌داند و به حقوقی که مردم باید از مدیریت شهری مطالبه کنند، نپرداخته‌است.

فرهنگ شهروندی در غیاب تکالیف مدیریت شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، زندگی در شهر، با برخی قراردادهای متقابل بین «شهرداری و شهروندان» در قالب عرف و فرهنگ عمومی پیش می‌رود.

این ارتباط دو سویه را می‌توان در قالب «حق و تکلیف در نظام حاکمیتی» تبیین کرد.

امام علی(ع) در خطبه ٢١۶ نهج‌البلاغه در این مورد روشنگری کرده و می‌فرمایند: «لَا یَجْرِی لِأَحَدٍ إِلَّا جَرَى عَلَیْهِ، وَ لَا یَجْرِی عَلَیْهِ إِلَّا جَرَى لَهُ»  یعنی هر کس به هر اندازه از اجتماع طلبکار است به همان اندازه هم مدیون اجتماع است.

«حق» بهره است و  «تکلیف» زحمت و کار و مشقت، اما این ارتباط دو سویه، در سیستم اجرایی کشورمان گاهی به صورت یک‌سویه و محدود به حوزه مردمی دیده شده‌ است. نگرش کلی شهرداری تبریز به حوزه فرهنگ و حقوق شهروندی تا حدود زیادی گرفتار همین نارسایی است.

شهردار تبریز اخیراً گفته؛ باید بتوانیم شهروندان را مسوولیت‌پذیر تربیت کنیم به‌طوریکه آنها احساس کنند تمام اقداماتی که در شهر رخ می‌دهد باید توسط آنها انجام شود.

 رویکرد اجتماعی و فرهنگی شهرداری طوری بیان می‌شود که انگار مردم تبریز، فاقد فرهنگ و تربیت لازم هستند و تمام مشکلات شهر هم به خاطر همین بی‌فرهنگی است.

طبیعی است که در فقدان عملکرد عمرانی و خدماتی، برنامه‌های کم‌ دردسر و خوش‌منظر به اولویت شهرداری تبدیل شود، اما این جهت‌گیری، نباید فرهنگ و تربیت عمومی را زیر سوال ببرد.

به‌علاوه، این سخن شهردار تبریز، نادیده‌گرفتن ارتباط دوسویه «شهروندان و شهرداری» و انتقال تمام مسوولیت‌ها به حوزه تکالیف مردمی است.

این نگاه یک‌طرفه در محتوای کلی کتاب‌های فرهنگ شهروندی شهرداری تبریز هم به چشم می‌خورد.


* بار سنگین تقصیرات شهری، روی دوش مردم

مجموعه ٢۶ جلدی کتب فرهنگ شهروندی، ویژه دانش آموزان کلیه مقاطع تحصیلی و شامل بیش از ٣۵٣هزار جلد کتاب است که توسط شهرداری تبریز گردآوری و چاپ شده و امسال در نواحی پنج‌گانه آموزش و پرورش تبریز تدریس می‌شود.

در این کتاب‌ها سعی شده یک سری از مهارت‌های شهروندی (همان تکلیف‌ها) برای دانش‌آموزان گوشزد شود. اما در هیچ‌یک از فصول، به وظایف و ماموریت‌های شهرداری و حقی که مردم از این نهاد باید مطالبه‌ کنند، اشاره نشده‌ است.

به‌علاوه، یک سری رفتارهای منفی در این کتاب‌ها، به شهروندان نسبت داده شده که شهرداری، خود پیشتاز آنهاست.

وقتی شهرداری سابقه دور و دراز در قلع‌وقمع درختان مسیر پروژه‌های عمرانی دارد، چطور می‌توان مردم را در کتاب‌های رسمی آموزشی، متهم به «واندالیسم در طبیعت» کرد؟

جالب است که شهرداری، مقبره‌الشعرا را در کوی تاریخی سرخاب به حال خود رها کرده اما در کتاب‌های تالیفی خود مردم را به پرهیز از «وندالیسم در میراث فرهنگی» دعوت می‌کند.

بیشترین سهم داربست و بنر سطح شهر، مربوط به تبریک‌های انتصابات شهرداری و اعضای شوراست، اما کتاب‌های فرهنگی شهرداری تبریز، از نقش شهروندان در مهار آلودگی بصری شهر سخن می‌گوید.

برخی پرونده‌های فساد و تخلف سال ٩۴ در شهرداری و شورای شهر، هنوز از یاد نرفته اما شهرداری در کتاب‌های خود، «پیشه دستفروشی» را که در تمام جهان یک شغل موجه و آبرومندانه در میان اقشار آسیب‌پذیر است، در ردیف «تخلفات شهری» به نوجوانان معرفی می‌کند.


* ساز و کار تالیف کتاب‌های فرهنگ شهروندی چگونه است؟

جدا از بحث‌های محتوایی، ساز و کار تالیف، طراحی و تهیه کتب فرهنگ شهروندی نیز قابل‌ تأمل است.

بیش از ٣۵٣هزار جلد کتب فرهنگ شهروندی در دو بخش دانش‌آموزان و مربیان در نواحی پنج‌گانه آموزش و پرورش، تالیف و توزیع شده است. اما جالب است که کل این پروژه، به یک ناشر خاص سپرده شده‌ که این نیز قابل تأمل است.

این مجموعه در ۲۶ جلد گردآوری و چاپ شده و در صفحه دوم تمام کتاب‌ها نیز، با تاکید خاصی نوشته شده «زیر نظر معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز» حال آنکه می‌دانیم این پست سازمانی، با ابلاغ قانونی وزارت کشور و طبق تحولات ساختاری شهرداری‌ها به کلی حذف شده است.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول