اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

کشت کینوا «خاویار گیاهی» برای اولین بار در مراغه+ تصاویر

مدیر جهادکشاورزی مراغه از کشت کینوا «خاویار گیاهی» برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

کشت کینوا «خاویار گیاهی» برای اولین بار در مراغه+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، اسماعیل کریمی‌اصل امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت:گیاه کینوا برای اولین بار در سطح 8 هکتار از مزارع دیم مراغه کشت شد.

مدیر جهادکشاورزی مراغه گفت: امسال در استان نزدیک به 15 هکتار از اراضی کینوا کاشته شده که نیمی از آن به مراغه اختصاص دارد.

کریمی‌اصل افزود: پیش‌بینی می‌شود از مزارع استان نزدیک به 22 تن محصول برداشت شود.

وی اضافه کرد: میزان تولید در روستاهای گل و کرج آباد مراغه به 12 تن خواهد رسید.

به گفته مدیر جهادکشاورزی مراغه، کینوا به خاویار گیاهی شهرت دارد و گیاهی است که به آب کمتری نیاز دارد و درآمد بیشتری نصیب کشاورزان می‌‌کند.

وی افزود: این گیاه می‌تواند در زمین‌های کم آب و کم بازده جایگزین محصولات زراعی شود.

کینوا گیاه بومی آمریکای جنوبی است و خواص غذایی برنج را دارد اما میزان قند آن صفر است.

این گیاهی غنی از آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین «ب» است.

مقاومت به خشکی، سرما، یخبندان، قابلیت رشد در زمین‌های فقیر و با آب نیمه‌شور از ویژگی‌های کینوا ست.

گزارش فارس حاکی است، کینوا معروف به خاویار گیاهی یا خاویار سبز، از خانواده تاج خروسیان بوده و دارای دانه‌های گرد و ریز است. کینوا در ترکیبات مختلف خوراکی به عنوان غذا استفاده می‌شود و در کشور ما در حال حاضر تلاش می‌شود که کاشت این گیاه در مناطق شور انجام شود و از این گیاه برای تولید آرد، غنی کردن آرد گندم، تولید بیسکویت و پاستا استفاده می‌شود.

جالب است بدانید، ارزش غذایی بالا و خواص کینوا باعث شده سازمان خوار و بار جهانی برای آن ارزشی همانند شیر خشک قائل شود و با آن مقایسه گردد.

دانه‌های کینوا به طور متوسط دارای 16 درصد پروتئین هستند که بسیار با کیفیت بوده و بالاتر از دانه سایر غلات است. مزیت اصلی استفاده از بذر کینوا به عنوان یک مکمل غذایی در صنعت آرد، پاسخگویی این گیاه به تقاضای رو به رشد بین‌المللی برای محصولات فاقد گلوتن است.

کینوا گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. منشاء اصلی این گیاه در آمریکای جنوبی و بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو بوده و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است و در این کشورها به نام برنج اینکا شهرت دارد.

این گیاه به مناطق خشک و نیمه خشک و کاملا در شرایط کم آبی مقاوم است. جوانه زدن آن ۲۴ ساعت پس از کشت (اگر رطوبت کافی باشد) شروع شده و در سه تا پنج روز گیاه نمایان می‌شود. برگ‌های آن معمولا سبز اما در گیاهان بالغ زرد، قرمز یا بنفش است. گیاه کینوا را از اردیبهشت تا مردادماه می‌توان کشت کرد. بهترین زمان برای برداشت، مردادماه است.
 

انتهای پیام/60007/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول