اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بیش از 2 برابر ظرفیت مراتع کشور «دام» وجود دارد/ در جنگل‌ها اجازه معادن داده نمی‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد دام در مراتع بیش از 2.5 برابر از ظرفیت مراتع است و زمان ورود و خروج دام از مرتع بسیار زیاد بوده و حاصل آن تخریب مراتع است.

بیش از 2 برابر ظرفیت مراتع کشور «دام» وجود دارد/ در جنگل‌ها اجازه معادن داده نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، داور نامدار صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با عنوان " گزارش عملکرد پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری سال ۹۷ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و ارائه برنامه‌های سال ۹۸" اظهار کرد: هر چند در کلمه منابع طبیعی، مسئله آب دیده نمی‌شود ولی ماموریت این اداره‌کل در سه بخش حفظ و توسعه و جنگل و آبخیزداری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی افزود: آبخیزداری مدیریتی در جهاد کشاورزی بود که از ۱۵ سال پیش با منابع طبیعی ادغام شده است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه آبخیزداری یا مدیریت حوزه آبخیز، عملیاتی فنی و مدیریتی، مکانیکی و بیومکانیکی و بیولوژیک است که در نتیجه اقدامات آن می‌خواهیم به هدف جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از هدررفت آب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی و تقویت پوشش گیاهی برسیم. 

وی خاطرنشان کرد: در کل هدف از آبخیزداری، بهبود معیشت و درآمد حوزه‌نشینان پروژه آبخیز داخل طرح مدیریت جامع است.

نامدار با اشاره به اینکه از سال ۷۱ تا ۹۷ توانسته‌ایم، ۵۴ میلیارد تومان اعتبار در بخش حوزه آبخیز جذب کرده و عملیات مختلف در ۲۰۰ هزار هکتار انجام دهیم، گفت: سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در این بخش تخصیص و تصویب شده است. 

وی  با تاکید بر اینکه انجام این عملیات‌ها در آبخیزداری زیرسایه توجه و عنایت رهبری از محل صندوق ملی بوده است، تصریح کرد: سال گذشته فقط در بخش آبخیزداری اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان متذکر شد: هدف عمده آبخیزداری بهبود وضعیت آبخیزنشینان است به طوریکه مهم‌ترین منابع پایه حوزه کشاورزی عبارت از آب و خاک می‌باشد و معیشت و اقتصاد و درآمد اهالی روستا به درجات بسیار بالایی وابسته به حفظ و استفاده از این منابع می‌باشد. 

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های اجرا شده متفاوت از ماموریت سازمان نیست، افزود: هرچند برخی پروژه‌ها عملیات بیولوژیک و مکانیکی ندارد ولی مستقیم به رفاه آبخیزنشینان مربوط است. 

نامدار با تاکید بر اینکه مقداری از نزولات آب به صورت سیل و روان آب از دسترس خارج شده است و بخشی به سفره‌های زیرزمینی می‌رود، توضیح داد: بخش دوم با کمترین هزینه ذخیره می‌شود ولی قسمت اول اگر با شدت زیادی باشد، منجر به سیل می‌شود که موجب وارد شدن خسارت‌های فراوان شده و نهایتا یک پدیده نامبارک را ایجاد می‌کند که ماموریت و اقدامات عملیات آبخیزداری برای جلوگیری از سیل و سپس نفوذ به سفره‌های زیرزمینی است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی بیان کرد: سالانه  در کل کشور ۱۳ میلیارد مترمکعب بیش از تغذیه برداشت می‌شود. 

نامدار با اشاره به خشکسالی و تغییر اقلیم در کشور ابراز کرد: عملیات آبخیزداری ارزش زیادی دارد به طوریکه باید از کمترین آب به بهترین نحو استفاده شود. 

وی در ارائه گزارش سال ۹۷ توضیح داد: ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های مختلف اختصاص یافت به طوریکه اقداماتی از قبیل کنترل سیل، فرسایش، رسوب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی و اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام گرفت. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه اقداماتی برای حفظ مرتع و تقویت پوشش گیاهی و توسعه جنگل‌های استان انجام گرفته است، تصریح کرد: اقدامات آبخیزداری صرفا در حوزه آبخیزداری انجام می‌گرفت ولی از سال گذشته مدیریت جامع آبخیزداری اجرا شده که در آن توسعه جنگل از قبیل کاشت صنوبر، کُپه‌کاری و قُرق و حفاظت منابع نیز اجرایی شده است.  

وی خاطرنشان کرد:  سال گذشته در ۱۷ زیر حوزه و در ۱۴ شهرستان حدود ۳۲روژه آبخیزداری اجرایی شده و مطالعات زیر حوزه انجام گرفت.  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی بیان کرد: تبدیل دیم‌زارهای کم‌بازده پروژه‌ای است که در اراضی شیب‌دار و کم‌بازده انجام می‌گیرد و به طبع آن یونجه دیم کاشته می‌شود تا پوشش گیاهی افزایش و علوفه دام تامین شود که سال گذشته این عملیات در استان برای بیش از ۲ هزار هکتار زمین انجام گرفت. 

وی ادامه داد: سال گذشته عملیاتی از قبیل بذرپاشی مراتع برای ۱۸۰ هکتار، بذرکاری برای۷۵۰ هکتار، حفاظت برای ۱۰ هزار هکتار، بیولوژیک ۲۷۸ هکتار، ساخت آبشخوان فلزی ۱۵۰ دستگاه، عملیات بیولوژیک در حوزه تقویت پوشش جنگلی ۳۳۰ هزار اصله تولید نهال از گونه جنگلی و ۸۸ هکتار توسعه جنگل در منطقه ارسباران عملیات حد‌نگاری و کاداستر انجام گرفته است که به همین منظور برای ۱۹۳ هزار هکتار قرارداد با مشاور داریم که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.  

نامدار متذکر شد: فرهنگ‌سازی به استفاده از انرژی پاک بسیار پراهمیت است به طوریکه حدود ۹۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی و چند دستگاه پنل خورشیدی برای تهیه برق روستا تهیه شده و در اختیار روستا‌نشینان گذاشته شده است. 


در جنگل‌ها اجازه معادن داده نمی‌شود

وی با بیان اینکه از جمله اقدامات مثبت تولید و اشتغال فعالیت معادن است، گفت: ولی ماهیت این کار برابر با تخریب مراتع است به طوریکه در جنگل‌ها اجازه معادن داده نمی‌شود ولی در مراتع شکل می‌گیرد.  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، ابراز کرد: سال گذشته چندین معدنی که تخریب شده بود و  ماده معدنی استخراج می‌شد، به صورت ۳۲ هکتار پوکه هروی، ۱۰ هکتار شانجان شبستر بود که خسارت گرفته شد. 

وی خاطرنشان ساخت: از یک سال و نیم پیش با همکاری دادگستری و دادستان تبریز تصمیم بر آن شد تا معدن‌کاران را مجاب کنیم تا هر قطعه معدنی نسبت به احیا و بازسازی اقدام کنند، چراکه منابع دولتی برای این منظور بسیار محدود است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی، به مدیریت و کنترل آفات اشاره کرد و گفت: برخی آفت‌ها از جمله افت برگ‌خوار دم قهوه‌ای بلوط در مساحت ۷ هزار هکتار در منطقه ارسباران به صورت مکانیکی جمع‌آوری شده و در مناطق دور دست منهدم شده‌اند. 


ارائه گزارش دروغین مطلقاً امکان‌پذیر نیست 

وی با بیان اینکه مختصات تمام پروژه‌ها برداشت شده و در سامانه کشوری نیز ثبت شده است، اذعان داشت: ارائه گزارش دروغین مطلقاً امکان‌پذیر نیست و همه گزارش‌های ثبت شده در سامانه به صورت واقعی و با مختصات و محل معلوم ثبت شده است. 

نامدار یادآور شد: هزینه واحد برای استحصال آب در عملیات آبخیزداری به مراتب ارزان‌تر از سدسازی است به طوریکه استحصال آب در منابع طبیعی یک چهارم هزینه پشت سدهای بزرگ است و با این اوصاف پوشش گیاهی مراتع به تدریج ارزان‌تر از سازه‌های مکانیکی است.  


تعداد دام در مراتع بیش از 2.5 برابر از ظرفیت مراتع است 

وی اضافه کرد: تعداد دام در مراتع بیش از 2.5 برابر از ظرفیت مراتع است و زمان ورود و خروج دام از مرتع بسیار زیاد بود و حاصل آن تخریب مراتع بود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ابراز کرد: اگر سیل زیادی در کل کشور پدیدار شد، بخشی از آن مربوط به پوشش گیاهی بود، چراکه اگر پوشش گیاهی در حداعلا بود، قطعا میزان روان‌آب کاهش می‌یافت. 

وی به برنامه‌های سال ۹۸ اشاره کرده و گفت: اعتبار پیش‌بینی شده در این سال ۳۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به ۳۹ پروژه در ۱۸ شهرستان اضافه کرد: تمام منابع تامین شده و عقد قرارداد و تخصیص مرحله اول انجام گرفته و نزدیک به ۳۰ درصد اعتبارات نقدی تخصیص یافته است. 

وی با تاکید بر اینکه امسال نحوه اجرای پروژه‌ها با سال‌های گذشته متفاوت است، توضیح داد: به موجب قانون می‌توان با تعاونی‌ها، جوامع محلی و برخی شخصیت‌های حقوقی محلی در چارچوب قانون پیمان‌سپاری کرد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ۹ پروژه در قالب تعاونی و جوامع محلی پیمان‌سپاری شده است. 

وی، نظارت بر پروژه‌های صندوق توسعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: اکثر پروژه‌ها با کمک نظام مهندسی کشاورزی انجام گرفته است، چراکه ۱۳ هزار عضو در این نظام بوده که اکثراً جویای کار هستند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ابراز کرد: امسال در هشت حوزه اجرای طرح کاداستر قرارداد داریم که در صورت تامین اعتبار انجام خواهد گرفت. 

نامدار، به مدیریت و کنترل آفات در برخی شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: زمان گذشته وقتی اختلاف بین منابع طبیعی و مردم در مورد حد بود و از پنج مارک استفاده می‌شد ولی الان از کمربند سبز استفاده می‌شود که امسال ۱۱ کیلومتر خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: از کارشناسان به عنوان تسهیل‌گر استفاده می‌کنند تا امر هماهنگی با بهره‌برداران را انجام دهند. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول