به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اجرای آزاد راه تبریز- سهند در سال 1384 و با هدف کنترل و کاهش ترافیک اتوبان تبریز – آذرشهر به تصویب رسید و در سفر استانی رئیس جمهوروقت به آذربایجانشرقی، اعتبارات ویژهای به این طرح اختصاص یافت و بعد از 13 سال هنوز خبری از افتتاح آن نیست و مسوولان هر سال وعده بهرهبرداری آن را برای سال بعد میدهند.
این پروژه یکی از طرحهای عمرانی نیمهتمام مهم استان است که بیش از ۱۳ سال از آغاز احداث آن سپری میشود و مردم منطقه منتظر تحقق این رؤیا هستند ولی هنوز خبری از تحقق آن نیست و در آستانه انتخاباتها بیشتر یاد مسوولان میافتد.
طولانی شدن این پروژه در بیش از یک دهه گذشته به یکی از دغدغههای اصلی مردم و مسئولان آذربایجان شرقی در حوزه حملونقل تبدیلشده است.
البته باید به تأثیر این آزادراه در کاهش بار ترافیکی اتوبان تبریز- آذرشهر نیز اشاره کرد که بدون شک با احداث این آزادراه شاهد روان شدن ترافیک در اتوبان حادثهخیز تبریز به آذرشهر خواهیم بود.
گزارش فارس حاکی است، یکی از مصوبات دولت یازدهم در سفر استانی به آذربایجانشرقی، تصویب اعتبار، ساخت و تکمیل آزاد راه تبریز ـ سهند بود.
اسماعیل جبارزاده استاندار اسبق آذربایجانشرقی در سال 94 در جمع فرمانداران با اشاره به مصوبات سفر استانی دولت درباره این پروژه گفت: آزاد راه تبریز ـ سهند تا پایان سال 95 افتتاح خواهد شد.
حجتالاسلام روحانی نیز در نشست خبری خود در سفر به تبریز بر همین موضوع تاکید کرده و از اتمام این پروژه تا پایان سال 95 خبر داده بود.
آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی اردیبهشت سال 93 طی بازدید از شهر جدید سهند، از تکمیل آزاد راه سهند ـ تبریز با مشارکت این شهر ظرف مدت یک سال خبرداده بود.
با توجه به وعده آخوندی، اردیبهشت سال 94 و در جریان سفر استانی دولت به آذربایجانشرقی، باید شاهد قیچی خوردن روبان افتتاح این پروژه میبودیم اما عملاً نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه وعده اتمام این پروژه به پایان سال 95 موکول شد.
افتتاح رسمی اتوبان تبریز-سهند تا هفته دولت 98
مجید خدابخش استاندار سابق آذربایجان شرقی گفت: بر اساس وعده پیمانکار، اتوبان تبریز-سهند تا پایان سال زیر بار ترافیک میرود ولی اتمام آن برای سال آینده هفته دولت موکول شده که به صورت رسمی به بهرهبرداری میرسد.
وی با تاکید بر اینکه به لحاظ توسعه باید پیگیر نیازهای اسکو باشیم اظهار داشت: اتوبان تبریز-سهند به پروژه مزمن تبدیل شده که به 130 میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز دارد که با تأمین بخشی از اعتبارات آن، هر هفته به این پروژه سرکشی میکنم تا به سرانجام برسد.
وی افزود: بر اساس وعده پیمانکار، اتوبان تبریز-سهند تا پایان سال زیر بار ترافیک میرود ولی اتمام آن برای سال آینده هفته دولت موکول شده که به صورت رسمی به بهرهبرداری میرسد.
وعده افتتاح در خرداد سال 96
محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی سابق استاندار آذربایجانشرقی در تازهترین اظهارنظر درباره بزرگراه تبریز ـ سهند در نشست شورای مسکن استان اظهار داشت: مشکل تملک بخش باقی مانده مسیر این بزرگراه حل شده و فرآیند واگذاری ادامه عملیات اجرایی آن به شرکت عمران شهر جدید سهند انجام شده که به زودی عملیات اجرایی مسیر باقی مانده شروع خواهد شد.
به گفته وی، 9 کیلومتر از این بزرگراه از طرف شهر جدید سهند و 11 کیلومتر از طرف تبریز به پایان رسیده و امیدواریم مسیر باقیمانده هم با تمهیدات جدید در موعد مقرر و تا خرداد سال آینده به بهرهبرداری برسد.
پورمهدی، معاون عمرانی استاندار(سال92) افزود: با توجه به اهمیت و ضرورت این مسیر، معاونت عمرانی استانداری و سایر دستگاههای مسوول استان همه توان خود را برای تسریع در اتمام این بزرگراه به کار خواهند گرفت تا هر چه سریعتر به بهره برداری برسد. برای این بزرگراه تاکنون بیش از 220 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن دست کم 700 میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است که برای تأمین آن از منابع استانی و ملی تلاش میکنیم.
اسماعیل جبارزاده، استاندار سابق آذربایجانشرقی(سال 93) نیز گفته بود: اتوبان سهند-تبریز از جمله پروژههایی است که از سالهای قبل آغاز شده اما مورد بیتوجهی قرارگرفته بود، در بخش راهی از اولویتهای ما اتمام همین بزرگراه است که اعتبار تخصیص یافته از محل منابع دولتی خیلی کم بود.
وی گفت: برآورد سال گذشته ما این بود که اتمام این پروژه ۸۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد اما در ردیف بودجه، چهار میلیارد برای آن در نظر گرفته شده بود که براساس آن اتمام پروژه سالها به طول میانجامید، از این رو پیشنهادی به وزارت مسکن و راه و شهرسازی دادیم، مبنی بر اینکه از درآمدهای شهر جدید سهند برای اتمام این بزرگراه استفاده شود که جا دارد از آقای آخوندی و آقای نریمان مدیرعامل شهرهای جدید برای بردن این پیشنهاد به دولت تشکر کنم.
جبارزاده عنوان کرده بود: دولت هم مصوب کرد که ما بتوانیم مازاد درآمدهای شهر جدید سهند را برای اتمام این بزرگراه که نیاز اصلی مردم همین شهر است، استفاده کنیم این پروژه در سال اخیر بسیار فعال شده است، امیدوارم با این تصمیم جدید دولت بتوانیم در یک فاصله زمانی معقول پروژه را به اتمام برسانیم.
آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی اردیبهشت (سال 93) طی بازدید از شهر جدید سهند گفته بود: پروژه بزرگراه تبریز-سهند طی سال آینده(94) به بهرهبرداری خواهد رسید.
رئیس جمهور روحانی(اردیبهشت 94، سفر استانی) گفته بود: پروژه بزرگراه تبریز-سهند تا پایان سال 95 به اتمام خواهد رسید.
استاندار اسبق آذربایجانشرقی(سال94) در جمع فرمانداران اظهار کرده بود: آزاد راه تبریز ـ سهند تا پایان سال 95 افتتاح خواهد شد.
توحید اخلاقی،مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان(سال94) نیز عنوان کرده بود: بزرگراه تبریز – سهند در دو فاز احداث میشود، قطعه اول توسط شرکت عمران سهند و قطعه دوم به طول ۱۵ کیلومتر از اتوبان شهید کسایی تبریز توسط شرکت بتن سازه آذربایجان با مبلغ قرارداد اولیه ۳۹۵ میلیارد ریال در حال اجراست. قطعه اول تا چند ماه آینده به بهرهبرداری میرسد ولی قطعه دوم در صورت جذب اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریالی دو سال دیگر به بهرهبرداری میرسد.
استاندار سابق آذربایجانشرقی(سال95) گفته بود: ایجادکنندگان مانع بر سر راه این اتوبان به اهالی، ساکنان و سرمایهگذاران تبریز ظلم میکنند، باید هر چه سریعتر این پروژه به اتمام رسیده و مشکلات تردد شهر سهند و سرمایهگذاران شهرک صنعتی تبریز رفع شود.
اظهارات مسوولان امر، یک نکته بارز را به ذهن آدمی متبادر میکند، سراب وعده با بازه زمانی یک ساله. هر سال که موعد افتتاح پروژه به سر میرسد، مسوولان با تمدید یک ساله وعدهها اتمام پروژه را به یک سال دیگر موکول میکنند.
وزیر راه و شهرسازی فروردین امسال(سال 96) که به همراه رئیس جمهور برای افتتاح طرحهای مختلف به استان سفر کرده بود، با حضور در پروژه بزرگراه تبریز- سهند خطاب به پیمانکار گفت: این پروژه را تا هفته دولت تمام کنید.
پیمانکار نیز خطاب به وزیر اظهار داشت: نمیتوانم! هر پیمانکاری توانست تا هفته دولت این پروژه را تمام کند، من پیمانکاری را میبوسم و کنار میگذارم.
اتوبان تبریز سهند با 100 میلیارد تومان به بهرهبرداری میرسد/ سال 97
محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی سابق استانداری آذربایجانشرقی در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: اتوبان تبریز سهند به طول ۲۴ کیلومتر بوده که ۹ کیلومتر آن زیر نظر سهند بوده که در سالهای گذشته انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه ۱۵ کیلومتر از این اتوبان تحت نظر اداره کل راه و شهرسازی بود، افزود: این مساحت نیز با اعتبارات دولتی کار میشود ولی دارای مشکلاتی از قبیل تملک، مشکلات با پیمانکار و کمبود اعتبارات بود که در حال حاضر به دست شهر جدید سپرده شده است.
معاون امور عمرانی و هماهنگی سابق استانداری آذربایجانشرقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قرارداد پیمانکار به اتمام رسیده و تملکها نیز در حال انجام بوده و به اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان برای پایان کار نیاز است.
وی با ابراز اینکه مدام پیگیر مابقی تملکات و حل مشکلات پیمانکار هستیم، افزود: برای اتمام پروژه اتوبان تبریز- سهند یک سال زمان تعیین شده که اعتبارات نیز از طریق شهر جدید سهند تأمین شده و هیچ مشکلی در رابطه با اعتبارات وجود ندارد.
پورمهدی تاکید کرد: اتوبان تبریز- سهند جزو اولویتهای ما بوده و با حل پروسه اداری و حقوقی پروژه تا یک سال دیگر به پایان خواهد رسید زیرا عمده کارهای پروژه انجام گرفته است.
وی با اشاره به جلسه نمایندگان، وزارت راه و استانداری آذربایجانشرقی در تهران برای پروژه اتوبان تبریز- سهند، افزود: استانداری پیگیر این موضوع است تا بتواند هر چه سریعتر پایان یابد.
راه نجات شهر جدید سهند احداث آزادراه تبریز - سهند است
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند گفت: با حضور تیم جدید در شرکت عمران شهر جدید برای انجام کارهای عمرانی هیچ مانعی وجود نداشته و به صراحت میتوان گفت که راه نجات شهر جدید سهند، راهاندازی آزادراه تبریز- سهند است.
عباس مصطفوی با اشاره به آخرین وضعیت آزادراه تبریز - سهند اظهار کرد: همه خانوادههای تبریزی به نوعی با شهرک جدید سهند ارتباط داشته و جزو مطالبات و دغدغههای مردمی است.
وی افزود: با حضور تیم جدید در شرکت عمران شهر جدید برای انجام کارهای عمرانی هیچ مانعی وجود نداشته و به صراحت میتوان گفت که راه نجات شهر جدید سهند، راهاندازی این آزادراه است.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند با بیان اینکه آزادراه تبریز به سهند جزو آرزوهای ۱3 ساله تبریز و سهند است، توضیح داد: بنده از اولین روز کاری، این پروژه را جزو اولویت خود قرار دادم به طوریکه بلافاصله بعد از معارفه در این شرکت با توافق سپاه، سیم خاردارهای پادگان شهید مدنی برداشته شد و عملیات خاکبرداری شروع شد سپس برای آزادسازی باغهای اطراف این اتوبان عملیات تملک انجام گرفت.
وی اضافه کرد: البته در ادامه مسیر و پنج کیلومتر باقیمانده از پروژه، قبل از این تیم یک مورد پرونده تملک تشکیل نیافته بود و حتی نقشه برای اتمام آن کشیده نشده بود.
مصطفوی با تاکید به اینکه در آزادراه تبریز - سهند بعد تملک هیچ مشکلی وجود نداشته، گفت: مسیر خط پروژه به صورت دقیق به تبریز خواهد رسید.
وی ادامه داد: برای تملک زمینهای این پروژه تیم تملک تشکیل شده که خدمات بزرگی انجام دادند.
وی خاطرنشان کرد:در مکانیابی شهر جدید سهند به لحاظ سهولت دسترسی به این شهر احداث آزادراهی بین شهر تبریز و شهر جدید سهند در برنامه متولیان شهر قرار گرفت که از پل لاله واقع در کنارگذر جنوبی تبریز شروع و به محدوده اراضی شهر جدید سهند میرسد.
مصطفوی ادامه داد: آزادراه به طول ۲۴ کیلومتر که ۹کیلومتر آن از سمت شهر جدید سهند به اتمام رسیده و ۱۵ کیلومتر آن از طرف تبریز تا پایان سالجاری زیر بار ترافیکی خواهد رفت.
گزارش فارس حاکی است، سهند یکی از شهرهای جدید استان آذربایجانشرقی است که سال 87 و با هدف انتقال بخشی از جمعیت و سرریز شهر تبریز احداث شد. این شهر در 20 کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر واقع شده است.
مسوولان استانی از همان ماههای اولیه مکانیابی شهر سهند، ایجاد راه دسترسی کوتاهتر بین این شهر و تبریز را در دستور کار خود قرار دادند اما این مسئله زمانی با جدیت دنبال شد که در جریان سفر سوم هیأت دولت به استان احداث بزرگراه تبریز ـ سهند به تصویب رسید و با توجه به نیاز مبرم به این مسیر بلافاصله پس از اتمام مراحل مطالعاتی کارهای اجرایی آن آغاز شد.
با احداث این آزاد راه مسیری که شهروندان فاصله بین تبریز ـ سهند را در شرایط عادی در حدود نیم ساعت تا سه ربع ساعت طی میکنند به حدود 10 دقیقه تقلیل خواهد یافت. ضمن اینکه با انتقال بخشی از تردد به این مسیر از ترافیک مسیر تبریز ـ آذرشهر نیز کاسته خواهد شد.
آزاد راه تبریز ـ سهند با 22 کیلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجراست که ساخت قطعه اول آن به طول هفت کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از سال 89 و قطعه دوم آن با 15 کیلومتر طول از سمت تبریز در سال 90 آغاز شده است.
پروژهای که گفته میشود با بهرهبرداری از آن ساکنان سهند در کمتر از 10 دقیقه به تبریز خواهند رسید و با توجه به عدم وجود مراکز بهداشتی ـ درمانی، آموزشی، رفاهی ـ تفریحی و ... در این شهر، ساکنان آن خواهند توانست به این امکانات اولیه دسترسی داشته باشند اما متاسفانه تاکنون وعده و وعیدهای مسوولان در این رابطه به تحقق نرسیده است.
شهر جدید سهند یکی از شهرهای جدید اطراف کلانشهر تبریز است که هماکنون پذیرای دهها هزار متقاضی مسکن مهر است و احداث آزاد راه تبریز ـ سهند باعث میشود ساکنان شهر جدید سهند برای رسیدن به تبریز مسیر 45 دقیقهای را مدت 10 دقیقه طی کنند و هم از بار سنگین ترافیکی تبریز ـ آذرشهر کاسته شود.
انتهای پیام/60001/ 40/