حجتالاسلام کریم جباری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار کرد: یکی از اصولی که باید در بحث، گفتوگو و مناظره ملاحظه شود، احترام گذاشتن به دیدگاههای دیگران بوده و پذیرش واقعیت عینی دیدگاه دیگران و احترام گذاشتن به آن به عنوان یک حقیقت روانشناختی اجتماعی بسیار مهم نگرشها در تعامل با یکدیگر قابل تغییر، اصلاح و تکامل است و اما قابل تحمیل نیست.
وی افزود: بنابراین هر دیدگاهی بر آمده از عوامل مختلف فرهنگی، روانشناختی و اجتماعی گذشته است و پیش زمینههای ذهنی و روانی هر شخص و یا هر گروه و هر مکتب فکری و کم و کیف آگاهیها و تحلیلهای آنان عامل شکلگیری این نگرش است.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه یکی از فعالیتهای نزدیک به مناظرات دانشجویی را مباحثه حوزویان عنوان کرد و گفت: مقصود از مباحثه طلاب، بحث و گفتوگو با صرف وقت، مطالعه، دقت و سوال و جواب برای فهم بهتر یک متن با کمک همدرسان دیگر بوده و هدف مباحثه توسعه و تعمیق دیدگاه هر طلبه و رفع سوالات و ابهامات احتمالی برای فهم کاملتر و منتقدانه متن درسی است و طی این مباحثه، متن درسی کالبدشکافی و آنالیز شده و هر دو طرف مباحثه از دیدگاههای شخصی فراتر میروند و با همافزایی فکری علاوه بر بهتر فهمیدن متون درسی، چه بسا به متن ایرادهایی هم میگیرند.
وی مذاکره را اصطلاح دیگر نزدیک به مناظره عنوان و آن را گفتوگو با دیگران برای یافتن زمینههای مناسب همکاری فکری، تجاری و یا سیاسی با هدف پیشبرد منافع فرد یا سازمان برای یافتن منافع مشترک با توجه کامل به انتظارات و نیازمندیهای طرفین و مشکلات فیمابین مطرح کرد و افزود: در مذاکره تغییر برنامهها و فعالیتها ونوع برنامهها و تعاملات مطرح است، همچنین در مذاکره ممکن است از تاکتیکها و تکنیکهای مختلفی استفاده شود اما تدارکات ثابت بماند و یا این که استراتژی هم متناسب نیازها و مشکلات فرد یا گروه تغییر یابد.
جباری با بیان اینکه یکی از روشهای غلط بحث و گفتوگو که در گذشته، در قالب مناظره و به نام مناظره صورت میگرفته، مناظرات هوچیگرانهای است که از عصر سوفسطاییان زمان سقراط به یادگار مانده است، خاطر نشان کرد: در روش مناظرات سوفسطاییان با استفاده از ترکیب حق و باطل و توسل به انواع مغالطه و سفسطه و آسمان ریسمان کردنها و ایجاد هیجانات عاطفی و تحریک و تشدید تعصبات و هر روش نامعقول و غیرمرتبط دیگر تلاش میشد سایر دیدگاهها، محکوم و منفور و تخریب شود و تفکر خاص سوفسطایی اثبات شود.
وی با بیان اینکه سقراط و افلاطون و ارسطو راههای غلط بحث و نقد و انواع مغالطه و سفسطه را به مردم شناساندند، گفت: مناظرات پایهگذاری شده توسط سقراط بحث با دیگران به صورت پرسش و پاسخ برای نتیجه گرفتن نظرات و مواضع خود از زبان مخاطبان و واداشتن مخاطبان به اعتراف به نظرات سقراط با قدرت استدلالات منطقی شخص او و استفاده از نظریه جامعتر و کاملتری که در گفت وگو شکل میگرفت، بود.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با تاکید بر اینکه سقراط نظراتش را به دیگران تحمیل نمیکرد بلکه با توضیح و تحلیل لوازم منطقی یک مفهوم و یک دیدگاه ، نظرات خود را توسعه میداد، اظهار کرد: سقراط از روش یادگیری خلاق در مخاطب هم بهره میبرد مسئلهای که جای آن امروزه در دانشگاههای ما خالی است.
وی با بیان اینکه مناظرات دانشجویی که به همت جهاد دانشگاهی برگزار میشود عبارت از انتخاب یکی از دو دیدگاه در یک موضوع معین، از بین دهها موضوع و مساله پیشنهاد و مطالعه و تحقیق پیرامون آن و دفاع از آن دیدگاه و انتقاد از ضعفهای دیدگاه دیگر است، اظهار کرد: دراین مناظرات، ممکن است دیدگاه دو طرف کاملا مغایر هم باشد اما با حفظ احترام و کنترل عواطف و بدون هیچ نوع اهانت به طرف مقابل بحث میکنند، همچنین ممکن است تا آخر به طور کامل سر مواضع خود بمانند یا دیدگاه خود را از موضع قبلی اصلاح کرده و توسعه و تغییر دهند و تکمیل کنند.
جباری با بیان اینکه در این مناظرات تمرین ادب بحث، نقد، گفتوگو، تمرین قدرت بیان، سخنوری، دقت، مطالعه و دفاع منطقی مهمتر از موضوعات مورد بحث در مناظره است که باید مورد توجه واقع شود، تصریح کرد: مسئله مهم دیگر بیشتر مخاطبان دانشجویان هستند که فرصت دارند با مقایسه دیدگاهها، یکی را بپذیرند یا متوجه شوند که هر دو دیدگاه نیاز به جرح و تعدیل دارد و ممکن است دنبال دیدگاه جامعتر و کاملتر بروند.
وی برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی توسط جهاد دانشگاهی را ابتکار خلاقانه این نهاد انقلابی عنوان کرد و افزود: مسابقات مناظره بهترین فرصت برای رشد و تعالی گفتمان دانشجویی و تحمل دیدگاههای مخالف و فرهنگ نقد و گفتوگو است و باید با اهتمام جدی از سوی دانشگاههای کشور مورد حمایت و توجه قرار گیرد.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در اجرای این مناظرات غیر از دانشجویان معدود شرکت کننده در مناظرات، حضور جمع دیگری که از سبک و سیاق آنها بهره ببرند، فواید عام این گونه مناظرات را گسترش میدهد، افزود: موضوعات مورد بحث طی نظرسنجی عالمانهای از میان کلیه دانشجویان استخراج شود و موضوعات و مسائلی که بیشتر ذهن و فکر دانشجویان را به خود درگیر کرده، جز موضوعات مورد مناظره قرار گیرد تا با نیازهای فکری و سلیقه دانشجویان مطابقت کاملتری داشته باشد.
انتهای پیام/۶۱۰۳۰/ پ