اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

تناقض در قیمت واقعی مرغ در البرز/ از کف بازار تا قیمت‌های اعلامی

در حالی قیمت مرغ حدود ۶۰ هزار تومان اعلام می‌شود که فروش در بازار به ۱۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد عدم نظارت جدی و دقیق موجب شده تا برخی کسبه بساط سواستفاده را به راه کنند.

تناقض در قیمت واقعی مرغ در البرز/ از کف بازار تا قیمت‌های اعلامی

خبرگزاری فارس- مریم آقانوری؛ میدونی مرغ کیلویی چند شده؟ ما دیروز خریدیم ۹۸ هزار تومن. توی عیدم ۸۰ و خورده ای خریدیم. مخم سوت کشید. دیگر حرفهایش را نمی‌شنیدم. می‌خواستم زودتر بروم و با چشم‌های خودم ببینم چه بلایی بر سر آخرین بازمانده پروتئینی در سبد غذایی مردم آمده؟ گوشت که با یک جهش به اوج رسید و دست خیلی ها به آن نمی‌رسد مرغ هم دیگر از سفره‌های مردم پر بکشد چه می شود؟! خلاصه که تا به اولین مرغ فروشی برسم، حسابی عزایش را گرفتم... 

آخر مگر می‌شود در چند روز یکباره  گوشت مرغ،  جهشی به سمت صدهزار تومانی شدن داشته باشد؟ همین دیروز مدیرکل بازرسی وزارت جهادکشاورزی در رسانه ها گفت که "نرخ مصوب مرغ در بازار همان ۶۳ هزار تومان است و هیچ تغییری نکرده است، در صورت مشاهده هر گونه گرانفروشی، با خاطیان برخورد می‌شود." پس چه شد ؟ کو نظارت؟ کو برخورد با خاطیان؟ خلاصه تا به  اولین مرغ فروشی برسم،حسابی عزایش را گرفتم. 

به اولین مرغ فروشی که رسیدم هیچ کس جز یک خانم پیش‌بند بسته و در حال فیله کردن مرغ آنجا نبود.  یخچال ویترین مغازه خالی بود و یخچال عقبی هم تعداد کمی مرغ داشت. مشتری هم جز من نبود. پرسیدم؛ خانم مرغ چنده؟  

-۷۵ تومن 

تو  چند روز قبل یا حتی ایام عید، شده که قیمت به ۹۸ تومن برسه؟ 

نه تا حالا که این قیمت نبوده. تا ۸۰ و یکی دو تومن هم رسیده اما ۹۸ تومن نشده. البته همسرم الان گفت که  کشتارگاه داره مرغو کیلویی ۷۷  تومن به ما میده. بخرم یانه؟ این یعنی داره گرون میشه ولی هنوز به اون قیمت که میگی نرسیده.  

سوء استفاده از نوسان بازار  برای گرانی مرغ

مرغ فروشی بعدی هم مرغ را کیلویی ۷۸ تومان می‌فروخت. جریان مرغ ۹۸ تومنی را که پرسیدم گفت:  نه قیمت از قبل از  عید  تقریبا همین است و بالاتر نرفته، من حتی مرغ سمین را ۸۲  زدم.  البته بعضی از همکاران از این نوسان بازار سوءاستفاده می‌کنند و گرانتر می‌فروشند.   روز ۱۲ فروردین مرغ را ۶۹۵۰۰  می‌فروختیم، یکی از مشتری ها روز بعد آمد و  گفت که در منطقه دیگری مرغ  را کیلویی ۹۰ هزار تومان خریده.  

 

 

قیمت ها نوسان دارد،  مرغ هم کم است؛ زنده نمی‌ریزند یا نمی‌گذارند از شهرستان بیاید.  اما قیمت از قبلِ عید تا حالا تغییر چندانی نداشته.

قیمت کشتارگاه را پرسیدم که از جواب دادن طفره رفت. فقط گفت: ما  مرغ را با هر قیمتی از کشتارگاه بخریم با ۷ تا ۱۰ درصد سود می‌فروشیم.

تغییر مسیر دادم  و از راسته ای دیگر در بَرِ خیابان اصلی پرسیدم. اینجا انگار فروشنده‌ها با انصاف‌تر بودند. از چند مرغ فروشی قیمت گرفتم  قیمت ها از ۶۷ تومان تا ۶۹۵۰۰ تومان بود. آنها هم گفتند که قیمت مرغ چند روز قبل تا ۸۲ تومان هم رفته، اما به ۹۸ تومان نرسیده است. 

یکی از مغازه‌دارها که مرغ را ۶۷ تومان می‌فروخت، گفت:  قیمت کشتارگاه  امروز ۷۷ تومان بوده و ما تا ۸۰ تومان می‌فروشیم. مرغ سود چندانی ندارد.  

 یکی دیگر از مرغ فروشی‌ها هم  نظرش این بود که امکان فروش با قیمت ۹۸ تومان وجود دارد؛ چرا که بعضی مغازه‌داران مرغ را نسیه و چکی می‌خرند و گرانتر هم می‌فروشند.

به عنوان متولی نظارت بر کالاهای اساسی به سراغ مدیر جهاد کشاورزی فردیس رفتم. 

مرغ نهایتا ۸۰ هزار تومان؛ گرانتر نیست

هوشنگ میرزایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردیس در خصوص قیمت مرغ، نظارت بر توزیع و عرضه آن، گفت: ما مرغ گرم دولتی را از طریق سازمان میادین با قیمت هر کیلو ۶۷ هزارتومان و مرغ منجمد دولتی را  به صورت سیار و در فروشگاه ها با قیمت ۴۳۵۰۰ تومان عرضه می‌کنیم. البته این قیمت در خرده‌فروشی‌ها کمی بالاتر است. اما نباید از قیمت مجاز بالاتر بفروشند.  مثلا امروز فروش بالاتر  از ۷۵ هزار تومان تخلف است.

البته نظارت بر کالاهای اساسی بخش کشاورزی بر عهده جهاد کشاورزی است  که نظارت بر خرده فروشی را هم شامل می شود.‌ ما در جهاد کشاورزی   نظارت  بر کالاهای اساسی را  به صورت گشت مشترک با تعزیرات انجام می‌دهیم  و در صورت مشاهده تخلف، مطابق قانون با متخلفان برخورد می‌شود. 

میرزایی در مورد مرغ سهمیه شهرستان گفت:  مرغ سهمیه شهرستان بر اساس ضریب جمعیتی  اختصاص می‌یابد و به میزان ورودی مرغ در بازار پردیسان هم بستگی دارد. میانگین سهمیه از ۵ تا ۸ تن  متغیر است.

مدیر جهاد کشاورزی در مورد مرغ ۹۸ تومانی گفت:  مرغ با این قیمت  نداریم. قیمت مرغ در بازار  تا ۸۰  تومان هم  در کف بازار  می رسد اما بیشتر از این نیست.

قیمت ها را از  کف بازار رصد کنید!

این همه نوسان و قیمت های ضدو نقیض برای چیست؟ صداقت همسایه به کنار، این همه تفاوت  قیمت  بین مرغ‌فروشی‌های دوخیابان و این همه تناقض در گفته مسوولان؟!

مرغ ۶۳ تومانی مدیرکل بازرسی وزارت جهادکشاورزی کجا و مرغ ۹۸ تومانی همسایه کجا؟ حتی قیمت مرغ دولتی که  توسط جهاد کشاورزی هم توزیع می شود ۴ هزارتومان با قیمت جناب مدیر تفاوت دارد.  البته که قیمت های واقعی  باید در کف بازار رصد شود نه  روی کاغذ  و از پشت میز!

از این گذشته  جدا از قیمت‌های فاکتور خرده فروشان که امکان تفاوت در آنها هم وجود دارد، نوسان قیمت مرغ در خرده فروشی های سطح شهر نشان می‌دهد که نظارت  بر عرضه این  محصول  کافی نیست. 

شاید تا سال گذشته هم وقتی با  نوسان قیمت دلار، قیمت گوشت و مرغ تغییر می‌کرد،  اغلب می‌گفتند بابا قیمت مرغ چه ربطی داره به دلار؟ اما حالا همه می‌دانند نهاده‌های دامی، محصول وارداتی و وابسته به دلار است و با هر نوسان در بازارش زلزله می‌آید. همه چیز زنجیروار از خوراک دام تا سفره مردم به هم متصل است و هر تکان مرغ را از سفره ضعیف ترین اقشار به سطوح بالاتر، یکی یکی پَر می‌دهد. 

واما نکته دیگر؛ با وجود اینکه مرغ یکی از محصولات پرمصرف در سبد غذایی مردم است،   در همه مرغ فروشی‌هایی که امروز به آن‌ها سر زدم فقط در یکی از آنها یک خانم در حال خرید بود، بقیه هیچکدام مشتری نداشتند. شاید بتوان گفت؛  مردم با  قیمت این روزهای مرغ  از ۶۷ تومان گرفته تا ۸۰ تومان، نه ۹۸ تومان و بالاتر، چندان رغبتی به خرید نشان نمی‌دهند.

باید توجه داشت که نظارت بیشتر می تواند بر تکانه‌های شدید قیمت در بازار مرغ تاثیر گذار باشد.  برای جلوگیری از نوسانات قیمت محصولات باید  باید به قیمت های واقعی در کف بازار رجوع شود  نه قیمت های ذهنی!

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول