اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

نقش قابل توجه کتابخانه‌های عمومی در کاهش آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی البرز نقش کتابخانه‌ها را بسیار موثر در کاهش آسیب های اجتماعی دانست و گفت: دسترسی رایگان به خدمات کتابخوانی منجر به تحقق عدالت فرهنگی می‌شود.

نقش قابل توجه کتابخانه‌های عمومی در کاهش آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، علی معدنی پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز، پیش از ظهر امروز در مراسم آیین بزرگداشت کتاب، کتابدار و کتابخوان البرز همزمان با سی امین دوره هفته کتاب، که در سالن اجتماعات کتابخانه امیرکبیر کرج برگزار شد، گفت: توجه به نقش کتابخانه و کتابداران در عرصه کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص کتابخوانی، افزود: توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی یک وظیفه ملی و واجب دینی است و می‌تواند از جلوه‌های جهاد تبیین باشد و این مهم در بصیرت بخشی و تداوم انقلاب اسلامی نقش موثری دارد.

وی خاطر نشان کرد: شبکه کتابخانه‌های عمومی با وجود ۳۷۰۰ باب کتابخانه پس از مدارس بزرگترین شبکه فرهنگی کشور است و کشور ایران در بین کشورهای منطقه و جهان اسلام رتبه اول و در بین کشورهای قاره اسیا رتبه چهارم را داریم.

این مقام مسؤول در خصوص استان البرز بیان کرد: در البرز ۷۳باب کتابخانه نهادی و عمومی با حضور ۷۸هزار نفر عضو فعال در کتابخانه‌ها داریم و در روستا و شهرها خدمات بسیاری را ارائه می‌کنیم و دسترسی رایگان به این خدمات در تحقق عدالت فرهنگی موثر است و منجر به تحقق اهداف دولت سیزدهم می‌شود.

معدنی پور با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند، یادآور شد: در شرایط فعالیت این مجموعه، کتابخانه های عمومی از اینکه مکانی برای امانت گرفتن کتاب ها باشند فاصله گرفته و تبدیل به مرکز فرهنگی و علمی شده اند و این در حالی است که در بسیاری از مناطق روستایی و محلات کم برخوردار به عنوان تنها محل فرهنگی فعالیت است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی البرز خاطر نشان کرد: در راستای سیاست‌های نهادهای کتابخانه عمومی در سال گذشته با ارائه خدمات جدید به دنبال گسترش فعالیت‌ها و تقویت کتابخانه کودک و خردسال در بخش‌های مختلف استان بودیم.

وی راه اندازی طرح پیک کتاب در کتابخانه‌های استان، راه اندازی میز مرجع مجازی جهت دسترسی به بانک اطلاعاتی و مقالات مختلف راه اندازی و تقویت گروه‌های خاص نابینایان و ناشنوایان را از جمله اقدامات جدید این مجموعه برشمرد.

این مقام مسؤول در خصوص بخش نابینایان گفت: بخش نابینایان کتابخانه امیرکبیر به عنوان ۴۰۰ عضو تنها مرکز فرهنگی برای ارائه خدمات به این افراد و در حال فعالیت است.

معدنی پور در زمینه تعامل با آموزش و پرورش که دارای مهمترین جامعه هدف کتابخانه های عمومی استان هستند، تصریح کرد: هم افزایی و تعامل با مدارس با توجه به گروه دانش اموزان مخاطب که هدف اصلی ما هستند با قوت بیشتری ادامه دارد .

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز با اشاره به اینکه هفته کتاب و کتابخوانی از ۲۱ آبان ماه آغاز شده اظهار کرد: پیگیری افزایش کتابخانه‌های سیار و تکمیل کتابخانه‌ها در خصوص افزایش سرانه فضای کتابخانه ها در حال انجام است و بیش از ۵۲۰برنامه از قبیل نشست‌های کتابخوان، جلسات مطالعاتی، قصه گویی، مسابقات نویسندگی و بازدید مدارس از کتابخانه‌ها و در سطح کتابخانه‌های استان در این هفته اجرا شده است.

معدنی پور دیگر برنامه‌های پیش رو در هفته کتابخوانی در البرز را در راستای برگزاری جشنواره اهدای کتاب، گرامیداشت مجید ملامحمدی از نویسندگان بومی کشور در حوزه کودک و رونمایی از کتاب وی، افتتاح کتابخانه مشارکتی شهید فخری زاده و رونمایی از کتاب مهندس مسلمان، زندگی نامه مهندس سالور پدر صنعت سیمان کشور عنوان کرد.

پایان پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول