اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

مدرک گرایی یکی از چالش‌های بزرگ مسیر اقتصادی کشور است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز یکی از چالش‌های امروز جامعه را مدرک گرایی برشمرد و گفت: بیشتر دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت هستند و همین امر موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه اشتغال شده است.

مدرک گرایی یکی از چالش‌های بزرگ مسیر اقتصادی کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس در کرج، تقی غیاثی تبار، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز، پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع پروژه اشتغال مهارت محور، یکی از چالش‌های امروز جامعه را مدرک گرایی برشمرد و گفت: بیشتر دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت هستند و همین امر موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه اشتغال شده است.

وی افزود: آموزش های مهارتی می‌تواند زمینه خودکفایی، افزایش بهره وری و کاهش حوادث ناشی از کار را در جامعه فراهم کند. یکی از اهداف این سازمان ترویج فرهنگ مهارت آموزی توسط آموزش های مهارتی است که در این راستا، پروژه اشتغال مهارت محور با محوریت استانداری و مشارکت دستگاه های اجرایی طراحی و در نخستین شورای مهارت استان در دی ماه ۹۸ رونمایی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

غیاثی تبار با اشاره به نقش محوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای و مشارکت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پارک علم و فناوری و صندوق کارآفرینی امید در این پروژه اضافه کرد: سه مسیر اشتغال در این پروژه دنبال می شود که یکی از آن ها مسیر استخدام محور است.

وی ادامه داد: تمام واحدهای صنفی و صنعتی و تعاونی‌ها که نیازمند نیروی کار ماهر هستند می‌توانند از طریق این پروژه نیروی کار خود را از میان مهارت آموختگان موجود انتخاب کنند یا سازمان فنی و حرفه ای براساس نیاز آن‌ها، آموزش‌های مهارتی مربوطه را به متقاضیان و کارجویان ارائه می‌دهد که طبق رایزنی‌های صورت گرفته، واحدهای جدیدالتاسیس دستگاه‌ها در اولویت قرار دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز مسیر دوم را مسیر خوداشتغالی محور برشمرد و افزود: یکی از ظرفیت‌های موجود که می‌تواند یاری گر حوزه اشتغال باشد، خوداشتغالی است که محدودیت‌هایی که در مسیر استخدام محور وجود دارد در این مسیر مشاهده نمی‌شود.

غیاثی تبار در رابطه با طراحی الگوی آموزشی خوداشتغالی محور گفت: افراد کارجوی دارای شرایط و انگیزه اشتغال شناسایی می‌شوند و پس از استعدادسنجی در مسیر شغلی مشخصی که بر اساس کسب و کارهای اولویت دار استان تعیین شده آموزش‌های مهارتی از مبتدی تا حرفه ای را فرا می‌گیرند و پس از طی کردن دوره مدیریت کسب و کار جواز کسب و کار آن ها صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از ظرفیت های خوبی که در این حوزه ایجاد می‌شود پشتیبانی از این افراد است. طی تفاهم نامه ای که با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده و نیز مکاتبات استاندار البرز با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسهیلاتی به این افراد تعلق می‌گیرد تا بتوانند در رشته‌ها و کسب و کارهای مربوطه به اشتغال پایدار برسند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز مسیر سوم را کارآفرینی محور عنوان و مطرح کرد: اولین مرکز تخصصی کارآفرینی و کسب و کار تخصصی استان البرز در مرکز فنی و حرفه ای شهید رهبری در حال راه‌اندازی است. در این راستا افراد کارجوی مستعد کارآفرینی شناسایی و پس از استعدادسنجی در دوره های تخصصی کسب و کار و کارگاه های آموزش کارآفرینی جهت فراگیری مهارت شرکت می کنند.

غیاثی تبار ادامه داد: این افراد پس از گذراندن دوره های کارآفرینی از طریق شتاب دهنده ها مورد حمایت قرار می گیرند؛ اگر ایده ای داشته و قصد عملیاتی کردن آن را داشته باشند در طرح کارآفرینی مهارت بنیان فنی و حرفه ای شرکت می کنند و کارگاه های آموزشی در اختیار آن ها قرار می گیرد تا با نظارت مربیان بتوانند ایده خود را عملیاتی و کسب و کار موردنظر را راه اندازی کنند.

وی اذعان کرد: یکی از رویکردهای اصلی ما ارائه هدفمند آموزش های مهارتی که عمدتا پرهزینه هستند در حوزه اشتغال است؛ تغییر نگرشی که در آموزش‌های مهارتی صورت می‌گیرد به این صورت است که ما بتوانیم از فرصت های شغلی به مهارت برسیم یعنی براساس فرصت‌های شغلی و کسب و کارهای اولویت دار مهارت‌ها را طراحی، تدوین و اجرا کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز با اشاره به طراحی و راه اندازی سامانه اشتغال مهارت محور بیان کرد: این سامانه قابلیت دارد که هم کارجویان و هم بنگاه های اقتصادی، واحدهای صنفی و صنعتی و تعاونی های نیازمند نیروی کار ماهر در سه مسیر تقاضای خود را در آن ثبت کنند.

وی اضافه کرد: پس از ثبت تقاضای بنگاه‌های اقتصادی، سازمان فنی و حرفه ای پس از راستی آزمایی براساس مشاغل مدنظر متقاضیان با شرایط موردنیاز آن ها از نظر سنی، تحصیلی، جنسیت و …، در مرحله اول از میان مهارت آموختگان، افراد را معرفی می کند و در صورت عدم وجود نیروی کار میان مهارت آموختگان دوره های آموزشی مربوطه طراحی و اجرا خواهد شد.

غیاثی تبار اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای توانایی ارائه آموزش‌های مهارتی به صورت دوگانه را نیز دارد به این صورت که بخشی از آموزش در مراکز آموزش فنی و حرفه ای و بخش دیگر در محل کارخانه با نظارت و مشارکت کارفرما به نیروی کار ارائه شود تا فرد از روز نخست با انگیزه بیشتری در محل حاضر شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز اظهار کرد: به موجب این آموزش‌ها، بهره وری شرکت به دلیل استفاده از نیروی کار ماهر افزایش و وارد شدن صدمه به تجهیزات، ضایعات و نیز حوادث ناشی از کار کاهش می یابد و همچنین سطح واحدهای صنفی و صنعتی از نظر پایداری اشتغال و تامین نیرو بالاتر می رود.

وی با بیان اینکه علاوه بر دستگاه‌های مذکور شرکت های دانش بنیان نیز می‌توانند با استفاده از ظرفیت پروژه اشتغال مهارت محور نیروی کار موردنیاز خود را شناسایی کنند، مطرح کرد: محدودیت شغلی در این طرح وجود ندارد و مشاغل مجازی نیز می‌توانند مشمول پروژه شوند. در این پروژه از طرح تکاپو برای تشخیص کسب و کارهای اولویت دار نیز استفاده می‌شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول