مرگ خاموش در دریا؛ ۲۱ فوک خزری تلف شدند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با پیدا شدن یک لاشه فوک خزری در ساحل جویبار مجموع تلفات این گونه به ۲۱ قلاده رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سواحل آرام مازندران این روزها شاهد صحنه‌های دلخراشی از مرگ یکی از ارزشمندترین موجودات دریای خزر است. در تازه‌ترین این رخدادها لاشه یک قلاده فوک خزری، این پستاندار در خطر انقراض در ساحل جویبار توسط مامورین یگان حفاظت محیط زیست و همیاران طبیعت کشف شد.این حادثه تلخ آمار تلفات ثبت شده فوک‌های خزری در سواحل استان از ابتدای سال جاری را به ۲۱ قلاده رساند.روح‌الله اسماعیلی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تشریح جزئیات این خبر، اظهار کرد: متأسفانه لاشه کشف شده در وضعیت فساد پیشرفته قرار داشت و امکان کالبدگشایی و نمونه‌برداری علمی وجود نداشت.
وی افزود: با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، عملیات دفن بهداشتی لاشه برای جلوگیری از هرگونه آلودگی محیطی انجام شده است.این اتفاق بار دیگر نگرانی‌ها را در مورد سلامت جمعیت فوک‌های خزری در دریای خزر افزایش داده است.این گونه منحصر به فرد که تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود، در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته گونه‌های در خطر انقراض قرار دارد. مشاهده لاشه‌های متعدد از این پستاندار ارزشمند، زنگ خطری جدی برای اکوسیستم حساس دریای خزر به شمار می‌رود.معاون محیط زیست مازندران با تاکید بر تداوم پایش‌های ساحلی در سراسر استان، از شهروندان و صیادان درخواست کرد: در صورت مشاهده هرگونه لاشه فوک یا موارد مشابه، بلافاصله مراتب را از طریق سامانه ۱۵۴۰ اطلاع‌رسانی کنند؛ این همکاری مردمی نقشی حیاتی در تشخیص زودهنگام علت تلفات و انجام اقدامات لازم برای حفظ این گونه ارزشمند ایفا می‌کند.حفظ بقای فوک خزری و پایش سلامت جمعیت آن، از اولویت‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست در حوضه دریای خزر است اما این تلاش‌ها نیازمند توجه و همکاری همگانی است تا شاید بتوان از تکرار این تلخ‌کامی‌ها بر سواحل زیبای خزر جلوگیری کرد و میراثی ارزشمند را برای نسل‌های آینده به یادگار گذاشت.#فوک_خزری#دریا_خزر#تلفات#محیط‌زیست #حفاظت
07:49 - 7 تیر 1405
محیط زیست
استان ها
مازندران

2 بازنشر1 واکنش
19٫5k بازدید



2 پاسخ

تصویر نمایه‌ی ‌فرید کیومرثیان‌
@Kiumarseyan2 ساعت پیش
در خلیج فارس هم حیوانی کمیاب و بیچاره به نام گاو دریایی داره همینطور از بین میرن و مردم بومی فکر میکنن لاشه نهنگ بوده مخصوصا به دلیل الودگی های نفتی که آمریکا جنایتکار درست کرده و برخورد به پروانه قایق های تندرو کوچک و یا تور ماهیگیری به روش ترال#خلیج_فارس#جنگ

@user1780855217332 ساعت پیش
در پاسخ به
خونه ی ما نزدیک بابل رود تمام فاضلاب های خونگی و هزار جور آب های آلوده و سمی وارد رودخونه میشه،آب های زمین های کشاورزی پر از مواد شیمیایی و سمی مثل گذشته اصلا تو زمین شالی به سختی مار و لاک‌پشت میبینی این حیوانات زبان بسته دارن تاوان خودخواهی های مارو میدن طبیعت داره از زیاده خواهی های ما نابود میشه