۳۰ سال همسایگی با مرگ؛ ساختمانی که باید از شهر دور شود
ساختمان پزشکی قانونی کرمانشاه بیش از سه دهه است در قلب یک محله مسکونی و کنار مدارس و مراکز پرتردد شهری فعالیت میکند؛ وضعیتی که رفتوآمد آمبولانسها و حضور مکرر خانوادههای داغدار را به بخشی از زندگی روزمره ساکنان تبدیل کرده است. با وجود تأمین زمین برای انتقال این مجموعه و تأکید مسئولان بر ضرورت جابهجایی، اختلافات اداری و موانع حقوقی همچنان این مطالبه قدیمی را معطل گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ساختمان پزشکی قانونی کرمانشاه، واقع در بلوار شیخ فاضل طوسی (کیهانشهر)، سالهاست که در میان بافت متراکم مسکونی و در جوار مدارس دخترانه و پسرانه، سایهای از اندوه را بر سر ساکنان این منطقه گسترده است. این گزارش نه تنها روایتی از یک مشکل زیرساختی، بلکه فریادِ مطالبهای است که سالها در پیچ و خم بروکراسی اداری به فراموشی سپرده شده است.
منظرهای که نباید در شهر باشد
تصور کنید؛ هر روز صبح که دانشآموزان برای رفتن به مدرسه از خانه خارج میشوند، یا ساکنان این محله مسیر خود را به سمت محل کار طی میکنند، با صحنههایی مواجه میشوند که هیچ سنخیتی با یک محیط آرام شهری ندارد. آمبولانسهایی که حامل پیکر جانباختگان هستند، خانوادههایی که در پیادهرو شیون میکنند و فضایی که به جای آرامش، تداعیکننده مرگ در مرکز شهر است.
بهتاش خانی مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در گفتوگو با ما با اشاره به قدمت ۳۰ ساله این ساختمان (ساخت سال ۱۳۷۲)، میگوید: تمامی خدمات ما از معاینه اجساد گرفته تا آزمایشگاه و کمیسیونها در این ساختمان متمرکز است. اما این استقرار در بافت مسکونی، مشکلات جدی برای شهروندان ایجاد کرده است. مردم نباید در مسیر روزمره خود با صحنههای تلخ برخورد کنند؛ این یک مطالبه عمومی است که باید به شکل کارشناسی پیگیری شود.
هزینههای مضاعف بر دوش خانوادههای داغدار
فارغ از آسیبهای روانی، انتقال ساختمان پزشکی قانونی به آرامستان، یک ضرورت اقتصادی و رفاهی برای مردم است.مدیرکل پزشکی قانونی توضیح میدهد: خانوادهای که عزیزش را از دست داده، مجبور است برای پروندههای قضایی، هزینه آمبولانس را دو بار بپردازد؛ یک بار تا آرامستان و یک بار تا پزشکی قانونی در مرکز شهر. علاوه بر این، اینجا هیچ فضای مناسبی برای عزاداری خانوادهها وجود ندارد و آنها مجبورند در پیادهرو حضور یابند. در حالی که در آرامستان، علاوه بر وجود مسجد و امکانات رفاهی، امکان انجام همزمان امور اداری و دفن فراهم است.
گره کور یک پروژه؛ از سوله بحران تا بنبست اداری
نکته قابل تامل اینجاست که مشکل زمین برای انتقال حل شده است. اداره کل پزشکی قانونی ۴ هزار متر زمین در داخل آرامستان خریداری کرده و بودجه اولیهای نیز حدود ۱۰ میلیارد تومان در سفر رئیس قوه قضائیه برای آن اختصاص یافته است، اما چه چیزی مانع پیشرفت این پروژه است؟
خانی با گلهمندی از وضعیت موجود میگوید: متأسفانه ما در یک گروگانگیری حقوقی میان دستگاههای مسئول (شهرداری و مسکن و شهرسازی) گیر کردهایم. وجود یک اسکلت فلزی در راستای ساخت سوله بحران در آن زمین که متعلق به شهرداری است، اکنون به محل اختلاف تبدیل شده است این سازه از بحث ساختمان پزشکی قانونی در راستای انتقال سالن تشریح و آزمایشگاه کاملا جداست ما معتقدیم همین سوله بحران را باید در کنار ساختمان پزشک قانونی باشد.وی افزود: حاضریم فقط سالن تشریح و آزمایشگاه را منتقل کنیم. بحث ما نجات مردم از ترافیک و صحنههای دلخراش در بافت شهری است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اشاره به برخی برداشتهای نادرست درباره محل و کارکرد این سوله اظهار کرد: آنچه بهعنوان سوله بحران مطرح است باید یک فضای سرپوشیده و چندمنظوره با کارکرد مشخص در شرایط اضطراری باشد، نه صرفاً یک سازه منفک از مجموعههای تخصصی.خانی افزود: سوله بحران میتواند در مواقع عادی کاربریهایی مانند فضای ورزشی یا چندمنظوره داشته باشد، اما در شرایط بحرانی باید امکان استفاده برای مدیریت بحران، از جمله ساماندهی اجساد، خدمات امدادی و پشتیبانی را داشته باشد.وی تأکید کرد: محل مناسب این سوله باید در مجاورت پزشکی قانونی و فضاهای مرتبط باشد تا امکان ارائه خدمات سریع و عملیاتی فراهم شود، نه در فاصلهای دور از مجموعههای تخصصی.مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه ادامه داد: بخشهایی از فضای پیشنهادی شامل سالن تشریح، آزمایشگاه و فضاهای پشتیبانی میتواند در چند طبقه در زمین خریداری شده در آرامستان طراحی شود و مابقی نیز بهعنوان فضای باز یا چندمنظوره مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به روند ساختوسازها این سوله منتسب به پزشکی قانونی، گفت: مسئولان از ما بابت ساخت آن سازه جریمه میخواهند، در حالی که آن سازه را ما نساختهایم و عملاً هم برای ما کاربردی ندارد. حتی پیشنهاد دادیم که آن آهنآلات را ببرند تا پروژه آغاز شود، اما همچنان با بنبست مواجهیم. لازم است تمامی پروژهها در چارچوب ضوابط قانونی و با هماهنگی دستگاههای مسئول اجرا شود تا از بروز مشکلات حقوقی و تکرار روندهای معیوب جلوگیری شود.خانی خواستار تعیین تکلیف نهایی طرح و تصمیمگیری شفاف درباره جانمایی و کاربری سوله بحران شد.
تأکید استاندار بر جابهجایی؛ «ضرورتی قطعی» که باید امسال به نتیجه برسد
ضرورت انتقال سالن تشریح و آزمایشگاه پزشکی قانونی کرمانشاه، تنها مطالبه اهال محل و مدیران این مجموعه نیست؛ این موضوع در سطح عالی مدیریت استان نیز مورد تأکید قرار گرفته است.منوچهر حبیبی، استاندار کرمانشاه، ۱۹ فروردین امسال در بازدید از اداره کل پزشکی قانونی استان، با اشاره به مشکلات محیطی و موقعیت فعلی سالن تشریح و آزمایشگاه در بافت مسکونی شهر، بر ضرورت تسریع در جابهجایی این بخشها تأکید کرد و گفت: قرار گرفتن سالن تشریح در مجاورت منازل مسکونی، سبب نارضایتی طبیعی خانوادهها میشود و حضور مستمر آمبولانسها و تجمع سوگواران در این محدوده، زیبنده شهر و سیستم اداری نیست.
استاندار کرمانشاه در همان بازدید، جابهجایی سالن تشریح و آزمایشگاه از بافت مسکونی را «یک ضرورت قطعی» دانست و تصریح کرد: هرگونه سند، مصوبه کمیسیون ماده پنج یا اعتبار لازم برای این کار باید بدون اتلاف وقت تأمین و مسیر اداری آن تسهیل شود و شخصاً آن را پیگیری میکنم.حبیبی همچنین با اشاره به مکانیابی جدید انجامشده برای انتقال این بخشها، محل پیشنهادی جدید را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این محل هم از نظر دسترسی مناسبتر است و هم در اطراف آن بافت مسکونی وجود ندارد که از تردد آمبولانسها آسیب ببیند. مردم نیز همین خواسته را بارها مطرح کردهاند و این مطالبه بحق باید امسال به نتیجه برسد.
این اظهارات نشان میدهد که اصل ضرورت جابهجایی، مورد پذیرش مدیریت ارشد استان قرار گرفته و اکنون انتظار افکار عمومی، تبدیل این تأکیدات به تصمیم اجرایی و اقدام عملی است.
آیا وقت آن نرسیده است که پزشکی قانونی کرمانشاه به جایگاه واقعی خود در آرامستان منتقل شود و شهروندان و دانشآموزان این منطقه از دیدن صحنههای ناخوشایند نجات یابند؟.
11:22 - 2 تیر 1405