اظهارنظر در یک سکوی تعاملی

نکاتی در اظهار‌نظر (کامنت گذاری) و تعامل با اظهار‌نظر کنندگان در سکوی فارس!قواعد و مسائل اظهار‌نظر در فارس، با قواعد و مسائل اظهار‌نظر در وبگاههای دیگر تفاوت دارد. در این سکوی تعاملی، که همه کاربران در آن می‌توانند محتوی تولید کنند،‌ همه افراد در ارتقاء فضای تعامل هم نقش ایفا می‌کنند، و فعالیت خودشان، علاوه بر دیگران، برای خودشان هم مفید خواهد بود. در چنین محیطی، حتی منِ خواننده مطالب نیز، با توجه به این قواعد و مسائل، می‌توانم باعث شوم که محیط خواندن خود من، بهبود پیدا کند.

اظهار‌نظر (کامنت گذاری)

وقتی حرفی را می‌شنویم، یا متنی را می‌خوانیم، گاهی اوقات اگر گوینده یا نویسنده در مقابل ما حضور داشت، بعضا نکاتی را در مورد آن به او می‌گوئیم. در خواندن مطالب مکتوب یا مشاهده محتواهای چند رسانه‌ای هم، بعضا تمایل داریم که به نویسنده یا تولید کننده محتوی، یا سایر خوانندگان و بینندگان آن مطلب، نظر خودمان را اظهار کنیم. در فضای سایبری [موسوم به فضای مجازی]، از بین روشها و بسترهای مختلف تعامل، اظهار‌نظر، اولین و ساده‌ترین امکان برای تغییر نقش از یک مخاطب و شنونده منفعل، به یک کاربر فعال است. امکان اظهار‌نظر، باعث می‌شود که کاربر احساس هویت کرده، و متن برایش از حالت یک نوشته ایستای صادر شده و تمام شده، به یک نوشته پویا و زنده تبدیل شود. بخصوص وقتی نظرات کاربر توسط نویسنده یا سایر کاربران دیده شده و به آن نیز واکنش نشان داده می‌شود.

از شنیدن منفعلانه تا یک عرصه فعال

یک معلم خوب معمولا این تجربه را دارد که وقتی در کلاس فقط او حرف می‌زند و شاگردان میدان اظهار‌نظر نداشته باشند، هم خودش احساس خوبی از صحبت در کلاس ندارد، و هم شاگردانش تجربه خوبی از کلاس نخواهند داشت. اما اگر معلم در هنگام بیان بحث، شاگردان را درگیر کند، و حتی بحث خود را به گونه‌ای انجام دهد که استنباط نهائی به صورت مستقیم توسط خود او اظهار و اعلام نشود، بلکه از شاگردان خواسته شود که در مورد موضوع فکر کنند و برداشت خودشان را اظهار کنند، کلاس از حالت منفعلانه و سخنرانی، به میدان تعامل و مباحثه تبدیل شده، و شاگردان خموده و بی انگیزه، به افراد پرنشاط و دغدغه مند تبدیل می‌شوند.
همینطور در جمع‌های دیگر، از محیط کار گرفته تا خانواده، اگر گوینده خود رای باشد و فقط خودش به سخنرانی برای دیگران بپردازد، و از دیگران انتظار داشته باشد که فقط به حرفهای او گوش کرده و عمل کنند، بتدریج شکافی بین گوینده و دیگر افراد آن جمع ایجاد شده، و جمع از همراهی و همدلی با او منصرف خواهند شد؛ حتی اگر آن شخص، مدیر آن جمع در یک محیط کاری، یا پدر یا مادر خانواده باشد. اما وقتی شخص گوینده، تمام حرفها را خودش نزند، و هم شنونده دیدگاهها و نظرات دیگران باشد، هم پرسشگر خوبی باشد که دیگران را به فکر کردن و رسیدن به نتیجه مناسب ترغیب کند، و هم نکات کلیدی خود را به صورت موجز و کوتاه بیان کند که بتواند ذهن مخاطبان را درگیر یک چالش کرده، و به حرکت وادار کند، تا آنها خودشان به تحلیل و استنباط مطلب بپردازند، هم همدلی بین افراد جمع ایجاد می‌شود، هم همه جمع برای موضوع مورد نظر دغدغه پیدا می‌کنند، و هم ذهنهایشان به هم نزدیک شده، و حرف همدیگر را بهتر متوجه می‌شوند.
اما همانطور که در فضای کلاس درس و محیط کاری و خانواده، برای گفتگوی دو طرفه و چند طرفه، و نتیجه گیری جمعی به صورت مناسب، و تلف نشدن بیهوده وقت همه جمع، قواعدی وجود دارد، در فضای سایبری هم برای انواع مختلف تعامل، و از جمله اظهار‌نظر، قواعدی وجود دارد. بخصوص در فضای رسانه خبری‌ای نظیر فارس که یک سکوی نسل جدید خبری محسوب می‌شود، قواعد اظهار‌نظر و پاسخ به آنها، نقش موثری در شکل گیری یک محیط تعاملی فعال خواهد داشت

تعامل در عرصه یک سکوی خبری

بخصوص به این توجه کنیم که محیط سکوی فارس، یک محیط تعاملی است، که همه کاربران در آن می‌توانند محتوی تولید کنند (در این مورد می‌توانید به یادداشت ”کاربران متنوع خبرگزاری با نیازهای متفاوت“ و یادداشتهای قبلی آن نگاه کنید). پس نویسندگان و تولید کنندگان محتوی در فارس، الزاما خبرنگاران فارس نیستند. همه کاربران فارس، می‌توانند در این بستر، متناسب با نیازها، ویژگیها و توانائی‌های خودشان، درگیر شوند. برخی ممکن است فقط خواننده مطالب باشند و تمایلی به نوشتن نداشته باشند، و برخی هم علاوه بر خواندن مطالب دیگران، خودشان هم مطالبی را تولید کنند. این ویژگی مهم، وجه تمایز اصلی بین فارس و سایر وبگاههای خبری موجود است. و البته همین ویژگی است که باعث می‌شود، توجه به مسئله اظهار‌نظر در فارس، برای همه مخاطبان، از خوانندگان مطالب، تا نویسندگان، و نیز مدیران و متولیان سکو، دارای اهمیت بیشتری باشد. به عبارت دیگر قواعد و مسائل اظهار‌نظر در فارس، با قواعد و مسائل اظهار‌نظر در وبگاههای دیگر تفاوت خواهد داشت. در این سکوی تعاملی، همه افراد در ارتقاء فضای تعامل نقش ایفا می‌کنند، و فعالیت خودشان، علاوه بر دیگران، برای خودشان هم مفید خواهد بود. در چنین محیطی، حتی منِ خواننده مطالب نیز، با توجه به این قواعد و مسائل، می‌توانم باعث شوم که محیط خواندن خود من، بهبود پیدا کند.
حال چطور می‌توانیم این محیط سکوی فارس را برای خودمان فعال تر، تعاملی تر، و موثرتر کنیم؟ هم کاربرانی که بیشتر خواننده مطالب هستند، هم نویسندگان، و هم متولیان، هر کدام در بهبود این فضا موثر هستند.

*****

در ادامه، در دو یادداشت بعدی، پس از اشاره‌ای به مسئله فرهنگ جمعی، مولفه‌های فرهنگ مطلوب اظهارنظر، و شمردن انواع اظهارنظر کنندگان، به تفکیک، برخی از نکات توصیه‌ای را برای سه دسته مذکور، مرور می‌کنیم. الحمد لله رب العالمین.
16:05 - 5 بهمن 1404




12 پاسخ

@Mrmontaghed5 بهمن 1404
در پاسخ به
البته این سکوی تعاملیاین اواخر کمی تهاجمیشده و حس می‌کنم فارس اون سعه صدر اوایل قطع اینترنت رو ندارهولی بازم غنیمته به فارس پیشنهاد می‌کنم یک عفو عمومی بزنه و تمام‌اکانتهای محدود رو مجددا فعال کنهتا این تعامل بهتر ادامه پیدا کنه

@Samaa_ka5 بهمن 1404
در پاسخ به
محتوی و محتوا دو مفهوم متفاوتند که به نظر می‌رسه شما اینجا از محتوی به اشتباه به جای محتوا استفاده کردید.

تصویر نمایه‌ی ‌اردوان مجیدی‌
@ArdavanMajidi5 بهمن 1404
سلام ممنون از دقت شما. البته واژه "محتوا" را در هیچ یک از فرهنگ های لغت معتبر مثل دهخدا پیدا نکردم. (مثلا نگاه کنید به https://icps.ut.ac.ir/fa/dictionary)در مورد فرق بین محتوی و محتوا هم مقاله رسمی و معتبری پیدا نکردم. در برخی از موارد نظیر این مقاله رسانه ای (https://rayamarketing.com/blog/…نمایش بیشتر

@Sokhum0005 بهمن 1404
در پاسخ به
آقا خدا بد نده، وسط پیشونیت چیزی شده کبود شده؟

تصویر نمایه‌ی ‌سرباز بیت‌
@Sarbaz_beit6 بهمن 1404
در پاسخ به
لطفا در بستر انقلابی در انتخاب تصاویر مقالات دقت کنید سیستم آموزشی غربی که اختلاط دختر و پسر را طبیعی جلوه میدهند جایگاهی در این فضا نداردلبیک یا مهدی

تصویر نمایه‌ی ‌غزل دفتری‌
@ghazaldaftari6 بهمن 1404
در پاسخ به
تصویر نمایه‌ی ‌غزل دفتری‌
غزل دفتری

@ghazaldaftari  •  1 بهمن 1404

شرایط استفاده از اینترنت عمومی توسط افراد مشهور خاطی
مطالبه

ممنوعیت استفاده از اینترنت عمومی (public) برای سلبریتی های خاطی

برخی افراد مشهور با دمیدن در آتش اغتشاشات (و جدا نکردن اعتراض به حق مردم از آن) و دادن اطلاعات غلط و جعلی و غیر کارشناسانه در طی سال های اخیر، خسارات مادی و معنوی بسیار زیادی به بار آورده اند. این افراد بدون داشتن مرجعیت سیاسی، اقتصادی، و یا فرهنگی برای مردم نسخه می پیچند و اذهان جوانان زیادی را آلوده می سازند. به نظر ما ، بخشی از محکومیت سلبریتی های محکوم شده در حملات تروریستی-داعشی اخیر باید در خصوص نحوه استفاده از فضای مجازی باشد. کسانی که بیشترین خسارات را ایجاد کرده اند باید برای همیشه از گذاشتن پست و استوری برای عموم مردم محروم شوند و سایر آنان که به اندازه گروه قبل آتش افروزی مجازی نکرده اند ، به شش ماه ، یک سال ، یا چند سال ممنوعیت استفاده عمومی از شبکه های اجتماعی محکوم شوند. با سپاس فراوان

قوه قضائيه، ریاست محترم قوه قضائیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد

1000
پیگیری از مسئول مربوطه
10٬000
پیگیری از عالی ترین مسئول

تصویر نمایه‌ی ‌امیر عسگر (اسکندرپور)‌
@Amirasgar7 بهمن 1404
در پاسخ به
آقای مجیدی گرامی سلام و عرض ادب . خدا قوت پیشاپیش از بابت نقد صریح خود عذرخواهی میکنم‌.1.بعنوان چهره معتبر و شناخته شده (به زعم مخاطبان نوره چشمی) و دارای تیک آبی در پلتفرم تعاملی فاری ، بهتر نبود بجای آموزش جواب دادن مخاطب جهت پیدا کردن حس مفید بودن برای مخاطب و اشاره به متفاوت بودن پلتفرم ، اند…نمایش بیشتر

تصویر نمایه‌ی ‌امیر عسگر (اسکندرپور)‌
@Amirasgar7 بهمن 1404
در پاسخ به
برای مثال ، در بخش اخبار برگزیده ، سرکار خانم خسروی با اختلاف کیلومترهای نوری فاصله ، نفر اول است‌. مهم نیست خبر چه باشد ، در اخبار برگزیده همیشه حداقل ۳ ، ۴ خبر متعلق به ایشان است‌. هرروز !! واقعا برای آدم سوال میشود ، یا تعریف اخبار برگزیده متفاوت است یا سازوکار انتخاب ایراد دارد. بعد مخاطب باید …نمایش بیشتر

تصویر نمایه‌ی ‌اردوان مجیدی‌
@ArdavanMajidi7 بهمن 1404
سلام جناب آقای امیر عسگر عزیز از تذکرات خوب و دغدغه شما بسیار سپاسگزارم.نکته اول اینکه مهمترین ویژگی فارس برای متفاوت بودن،‌ و اینکه یک سکو است و نه یک وبگاه، امکان فعالیت همه عزیزان از جمله حضرتعالی، به صورت یک منتشر کننده خبر در آن است. البته سکوئی بودن ویژگیهای دیگری هم دارد که در برخی یادداش…نمایش بیشتر

تصویر نمایه‌ی ‌اردوان مجیدی‌
@ArdavanMajidi7 بهمن 1404
ادامه ..نکته چهارم، در مورد تیک آبی و ... که فرموده بودید، سازوکارهای خوبی در فارس پیش بینی شده است. در این مورد می توانید مباحثی را که در این دو یادداشت منتشر شده، ملاحظه بفرمائید:https://farsnews.ir/Fars_CRM/1744530989843034879https://farsnews.ir/Fars_CRM/1735826854196676384ضمنا اگر صفحه باشگ…نمایش بیشتر
تصویر نمایه‌ی ‌باشگاه مخاطبان فارس‌
باشگاه مخاطبان فارسنشان رسمی فارس

@Fars_CRM  •  24 فروردین 1404

فراخوان اعطای تیک آبی به حساب‌های کاربری حقوقی در فارس تعاملی

فارس تعاملی از کلیه کاربران حقوقی که اقدام به راه‌اندازی حساب کاربری در این پلتفرم کرده‌اند، دعوت می‌کند تا با انجام احراز هویت، تیک آبی دریافت کنند.

نمایش گزارش


تصویر نمایه‌ی ‌اردوان مجیدی‌
@ArdavanMajidi7 بهمن 1404
ادامه ....نکته پنجم:‌ قاعدتا فارس برای امور مختلف، از تیک آبی گرفته تا نظارت بر اظهار نظرها و نیز انتخاب اخبار برای انتشار، قواعد و سازوکارهای مخصوص به خودش را دارد. ممکن است طبق سیاستها یا شرایط زمانی خاص، اخبار خاصی در اولویت نمایش قرار داشته باشند، و برخی از اخبار در اولویت کمتر. قاعدتا همانطور…نمایش بیشتر

تصویر نمایه‌ی ‌اردوان مجیدی‌
@ArdavanMajidi7 بهمن 1404
ادامه...نکته ششم: این حرفها را نه به جهت اینکه مسئولیتی در پاسخگوئی به این امور در فارس دارم،‌ بلکه تا حدی که در ارتباط و تعامل با عزیزان مسئول فارس، به لحاظ مشورتی که گهگاه خدمت عزیزان عرض می کنم، تا حدی در جریان قرار گرفته ام. از این منظر بنده هم مثل شما یک نویسنده و یک کاربر فارس هستم. قاعدتا د…نمایش بیشتر