اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

از شایعه تا واقعیت؛ آیا اصفهان مانند اسپانیا عمل می‌کند؟

ویدئویی تقطیع‌شده از صحبت‌های رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان درباره وقوع فاجعه کرونایی در بیمارستان خورشید اصفهان در حالی روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد که واقعیت چیز دیگری بوده است.

از شایعه تا واقعیت؛ آیا اصفهان مانند اسپانیا عمل می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ویروس کرونا، میهمان ناخوانده‌ای که حجم گسترده‌ای از اخبار و اطلاعات را همراه خود به هر کشوری که قدم می‌گذارد به ارمغان آورده، اما شایعه، تردیدآفرینی و ناامیدسازی مردم از خود این ویروس خطرناک‌تر است.

مواجهه با ویروس کرونا دشوار است برای همین قدرت‌های بزرگ حالت اضطرار اعلام کرده و تمام ظرفیت‌های خود را برای مقابله با آن بسیج می‌کنند با این حال شرایط ایران در مواجهه با این پدیده شوم منحصر به فرد است.

ایران در خط مقدم مبارزه با این ویروس قراردارد و تعداد زیادی از شهروندان درگیر آن شده‌اند آن هم در حالی که ایران شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های غیرانسانی را تحمل می‌کند. در این شرایط مبارزه با ویروس کرونا بار مضاعفی بر دوش نهادهای مسؤول که در خط مقدم مبارزه با آن هستند قرار داده است.

اما آنچه از خود این ویروس خطرناک‌تر است، و مبارزه را دشوارتر می‌کند، شایعات، تردید آفرینی و ناامیدسازی مردم است، که انرژی زیادی را هم از جامعه و شهروندان و هم متولیان مبارزه با ویروس کرونا می‌گیرد تا جایی که به نظر می‌رسد لازم است همزمان با مقابله و مبارزه با کرونا جبهه مبارزه با ویروس و جبهه مقابله با شایعات و اخبار دروغ نادرست تشکیل شود.

رسانه‌ها دومین جبهه مبارزه با جنگ روانی و مخرب ویروس کرونا

پزشکان و پرستاران و کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند، اما دومین جبهه که مبارزه با جنگ روانی و مخرب این «ویروس منحوس» را بر عهده دارد و یک ضرورت استراتژیک و تخصصی است، بر عهده متخصصان و کارشناسان رسانه و ارتباطات و خبرنگاران است.

با شیوع کرونا در کشور بازار شایعات در کشور و به دنبال آن در اصفهان نیز داغ شد، بسیاری از اخبار بدون سند و ذکر منبع معتبر در فضای مجازی توسط برخی کاربران و با انگیزه‌های متفاوتی منتشر می‌شود که موجبات نگرانی بیشتر هموطنان را فراهم می‌کند.

روز گذشته ویدئویی از صحبت‌های دکتر نعمت‎بخش، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان درباره فاجعه در وضعیت بیمارستان خورشید اصفهان در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۹۹ در فضای مجازی منتشر شد. در این ویدئو دکتر نعمت‌بخش می‌گوید، ما مجبور شدیم مانند اسپانیا عمل کنیم، بیمار ۵۰ ساله برود آی‌سی یو و ۷۰ ساله بماند، تا بمیرد.

پاسخ به یک شایعه

در این راستا روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیحاتی در خصوص اظهارات منسوب به ریاست دانشکده پزشکی در راستای تنویر افکار عمومی منتشر کرد، در متن این جوابیه آمده است:

«در دانشکده پزشکی با حضور ریاست دانشکده، معاون درمان، اساتید بالینی و دستیاران دوره‌های تخصص، جلسه‌ای درخصوص افزایش ظرفیت تخت‌های ICU اختصاص یافته به بیماران مبتلا به کوید ۱۹ و برنامه‌ریزی برای مشارکت اعضای هیأت علمی و دستیاران در این زمینه تشکیل شد.

متاسفانه بخشی کوتاهی از جلسه با سوء‌نیت به صورت حرفه‌ای تقطیع و بدون توجه به صحبت‌های پیش و پس از آن  منتشر شده است. لازم به ذکر است که در موج دوم کرونا تاکنون حداکثر بیماران نیازمند تخت‌های مراقبت‌های ویژه تعداد ۱۵۰ بیمار در ۲۲ شهرستان استان بوده است، این در حالی است که شهر اصفهان دارای بیش از ۵۰۰ تخت مراقبت ویژه است و با توجه به افزایش تعداد بیماران امکان افزایش تخت‌های اختصاص یافته به بیماران کووید ۱۹ وجود دارد و این موضوع که بیماری به علت کمبود تخت ICU فوت کرده باشد از اساس نادرست است و بیان اشاره شده در فیلم معطوف به ضرورت درگیر شدن ظرفیت بیشتری از تخت‌های ICU سایر بیمارستان‌ها به بیماران کووید ۱۹ بر اساس افزایش تعداد بالای بیماران بوده است.

متاسفانه بد اندیشانی درصدد ملتهب کردن فضا و نفی زحمات همکاران مجاهد عرصه بهداشت و درمان استان اصفهان هستند و برای ایجاد اضطراب در مردم و پمپاژ ناامیدی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند که قطعاً با هوشیاری شهروندان و همه رسانه‌های متعهد در این زمینه نیز شکست خواهند خورد».

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول