اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

آخرین اقدامات پیشگیری از کرونا در زنجان

مسؤولان استان زنجان در گفت‌وگویی آخرین اقدامات مربوط به پیشگیری از کرونا را در استان زنجان تشریح کردند.

آخرین اقدامات پیشگیری از کرونا در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است، این بیماری اولین بار در ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (از طریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود، ویروس کرونا می‌­تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده می‌تواند آن را از بین ببرد.

ویروس کرونا مانند سایر ویروس‎ها (مثل سرماخوردگی) وقتی فرد سرفه می‌کند یا عطسه می‌کند، ویروس از طریق قطرات گسترش می‌یابد، همچنین هنگامی که شخصی یک سطح آلوده مانند دسته درب را لمس کند، می‌تواند پخش شود.

 علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس است، در موارد حادتر عفونت می‌تواند منجر به سینه پهلو (پنومونی یا همان عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی شود.

راه‌کارهای پیشگیری از کرونا

اقدامات کلیدی پیشگیرانه در ارتباط با کرونا شامل شستشوی دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی تنفسی (پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، سپس انداختن دستمال داخل سطح آشغال در بسته) است.

چنانچه علائم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید، برای محافظت از دیگران استفاده از ماسک پزشکی توصیه می‌شود، اگر هیچ‌گونه علائمی ندارید، نیازی به استفاده از ماسک نیست.

 اقدامات استانی در مقابله با کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این رابطه گفت: هیچ مورد مشکوک به کرونای جدید در زنجان نداریم، اما اقدامات مقابله‌ای در استان در حال انجام است.

پرویز قزلباش با بیان اینکه در چند روز گذشته بیش از ۱۵۰ هزار ماسک در داروخانه‌های خصوصی استان توزیع شده است، گفت: مشکلی از نظر تجهیزات نداریم و از مردم هم می‌خواهیم اخبار را از طریق مراجع رسمی دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه توزیع ماسک به صورت مستمر در سطح استان ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: در مورد فعالیت داروخانه‌ها نظارت لازم وجود دارد و اگر داروخانه‌ای از فروش ماسک خودداری کند، دانشگاه علوم پزشکی به جد برخورد لازم را انجام خواهد داد و مردم نیز اگر تخلفی در این رابطه دیدند می‌توانند با شماره ۳۳۰۱۰ تماس بگیرند.

تأکید بر لغو مسافرت‌های غیرضروری

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز با توصیه به خانواده‌ها مبنی بر لغو مسافرت‌های غیرضروری بیان کرد: تعطیلی مراکز آموزش عالی استان و مدارس در همه مقاطع تحصیلی به معنای فارغ شدن از تحصیل برای رسیدن به مباحث تفریحی و گردش نیست.

خدابخش مرادی نافچی با اشاره به اینکه همه شهروندان باید در جلوگیری از ویروس کرونا تلاش کنند، گفت: بحث تنظیم و ارائه شیوه‌نامه بهداشتی برای مراکزی است که دارای کانون‌های جمعیتی باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات ضروری در شرایط کنونی، ضدعفونی کردن اتوبوس‌های بین‌شهری با توجه به جابه‌جایی جمعیت قابل توجه توسط این ناوگان است، اضافه کرد: همچنین در ارتباط با مراکز عمومی از جمله مراکز ورزشی و برنامه‌های تفریحی باید اقدام لازم صورت گیرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان افزود: برای پیشگیری از شیوع کرونا همه امکانات دستگاه‌ها باید در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی استان قرار گیرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان زنجان نیز در این رابطه گفت: بنابر مصوبه شورای تامین استان زنجان در راستای پیشگیری از بیماری حاد تنفسی کرونا ویروس، کلاس‌های درس همه دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، علمی-کاربردی، پیام نور، تحصیلات تکمیلی، علوم پزشکی استان زنجان از روز دوشنبه پنچم اسفند تا پایان روز جمعه ۹ اسفندماه تعطیل شد.

تعطیلی همه مراکز آموزشی در زنجان

حسن مظفری گفت: بر همین اساس همه مدارس استان زنجان (مناطق و نواحی ١٤ گانه) از روز یکشنبه چهارم اسفند تا چهارشنبه هفتم اسفندماه ۱۳۹۸ در همه مقاطع تعطیل خواهد بود.

وی تصریح کرد: همچنین به منظور اتخاذ تمهیدات لازم برای حفظ سلامتی جامعه هدف و پیشگیری از شیوع بیماری‌های تنفسی، همه مهدهای کودک شهری و روستایی و مراکز روزانه توانبخشی، آموزشی، حرفه آموزی و کارگاه‌های حمایتی و تولیدی تحت نظارت بهزیستی نیز تعطیل شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان زنجان نیز در این زمینه گفت: برای رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از شیوع کرونا پنج رویداد ورزش قهرمانی و لیگ به علت کنترل شیوع بیماری کرونا ویروس تا اطلاع ثانوی در استان زنجان لغو شده است.

علی خلیلی با اشاره به اینکه رقابت‌های سنگ‌نوردی،  لیگ برتر رده‌های سنی مختلف، فوتبال نونهالان منطقه شمال غرب و اسکی شامل رویدادهای ورزشی است که لغو شده است، گفت: همچنین سایر رویدادهای ورزشی نیز به مدت 10 روز برگزار نخواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز از تعطیلی کتابخانه‌های استان خبر داد و افزود: کتابخانه‌های عمومی زنجان برای پیشگیری از شیوع کرونا تا پایان هفته‌جاری تعطیل شد.

امیرعلی نیک‌بخش گفت: روز گذشته شورای تأمین استان زنجان تصمیم بر تعطیلی مراکز عمومی استان گرفت.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد، کتابخانه‌های عمومی استان نیز تا پایان هفته جاری تعطیل شود.

ناصر فغفوری رئیس سازمان صمت استان زنجان نیز از کشف 45 هزار ماسک تقلبی در زنجان خبر داد و گفت: سازمان صمت بازرسی‌های لازم را برای جلوگیری از تخلفات احتمالی در این باره انجام خواهد داد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول