ایران چگونه سیگنال انرژی دنیا را از واشنگتن به تهران آورد؟

یکی از مهم‌ترین پیامدهای جنگ اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران را باید در خارج شدن قطب‌نمای انرژی جهان از واشنگتن به سمت تنگه هرمز و ایران ملاحظه کرد، چیزی که هیچ‌گاه نه در محاسبات و نه در مخلیه ترامپ و نتانیاهو نمی‌گنجید.
گروه تحلیل بین‌الملل: درحالی که دهه‌ها بازارهای انرژی دنیا تابع آمریکا بودند، جنگ اخیر علیه ایران تغییری ساختاری ایجاد کرد که در محاسبات ترامپ و نتانیاهو نمی‌گنجید: چرخش قطب‌نمای انرژی جهان به سمت خلیج فارس. شکست ترامپ در مهار قیمت نفت و واکنش آنی بازار به سیگنال‌های تهران، یک واقعیت جدید را ثابت کرد؛ اینکه نبض امنیت انرژی جهان دیگر نه در اتاق بیضی کاخ سفید، بلکه در تنگه هرمز می‌تپد.
شکست دکترین مداخلاتی ترامپدونالد ترامپ در جریان جنگ اخیر علیه ایران همه تلاش خود را به‌کار برد تا از همه ابزارهای سنتی و نوین خود برای جلوگیری از انفجار قیمت سوخت به کار گیرد. از آزادسازی بی‌سابقه ذخایر استراتژیک (۴۰۰ میلیون بشکه) گرفته تا برداشتن تحریم‌های نفتی روسیه و وعده اسکورت نظامی نفتکش‌ها؛ اما نتیجه همه این اقدامات یک شکست راهبردی بود. آزادسازی ذخایر نه‌تنها بازار را آرام نکرد، بلکه به مثابه «تزریق آدرنالین به ترسِ معامله‌گران» عمل کرد؛ چرا که بازار به درستی درک کرد که در صورت تداوم انسداد در گلوگاه هرمز، هیچ انبار ذخیره‌ای نمی‌تواند خلأ عرضه روزانه ۲۰ میلیون بشکه نفت را جبران کند. تهدیدها و وعده‌های توییتری ترامپ نیز به دلیل فقدان «پشتوانه میدانی»، تأثیر پایدار خود را از دست داده و صرفاً به نوساناتی کوتاه‌مدت و بی‌ثبات منجر شد.
تنگه هرمز؛ اهرم فشار یا کلید مذاکرات؟اعلام خبر «آزادسازی مشروط عبور و مرور کشتی‌ها» از سوی ایران، لرزه‌ای ۱۲ درصدی بر اندام بازار نفت انداخت. سقوط ۱۵ دلاری قیمت برنت در یک بازه زمانی کوتاه، پیامی روشن به اقتصاد جهانی بود: قیمت نفت در لندن و نیویورک، تابعی از «اراده تهران» در تنگه هرمز است. پیش از این نیز، انتشار خبر مذاکرات ایران و آمریکا در پاکستان، شوک مشابهی را به قیمت‌ها وارد کرده بود. این دو رویداد ثابت کرد که برخلاف ادعاهای تیم اقتصادی ترامپ، بازار دیگر به «امنیت کاغذی» آمریکا اعتماد ندارد و تنها زمانی به ثبات می‌رسد که ایران چراغ سبز نشان دهد.
از «ترانزیت ساده» تا «سلطه راهبردی»زمانی که ترامپ و نتانیاهو این جنگ را آغاز کردند، حساب همه چیز را کرده بودند، جز آنکه این جنگ موجب تحولی ماهوی در جایگاه ایران در منطقه شود. پیش از آغاز جنگ اخیر، ایران صرفاً یکی از ناظران و تامین‌کنندگان امنیت در هرمز بود؛ اما امروز، ایران به «حاکم مطلق» این آبراه تبدیل شده است. این سلطه، فراتر از بحث دریافت عوارض یا درآمدهای اقتصادی، یک «اقتدار ژئوپلیتیک» ایجاد کرده است که پیش از این سابقه نداشت. تنگه هرمز اکنون از یک مسیر ترانزیتی ساده، به یک «اهرم چانه‌زنی سطح بالا» در میز مذاکرات تبدیل شده است. بستن تنگه، توان بازدارندگی ایران را به رخ کشید و بازگشایی مشروط آن، توانایی ایران برای مدیریت اقتصاد جهانی را به اثبات رساند.
پیامدهای راهبردی برای آیندهواقعیت این است که بازار جهانی نفت اکنون «گوش به زنگ» تصمیمات ایران است. این وضعیت نشان‌دهنده شکست سیاست‌هایی است که سعی داشتند ایران را از معادلات جهانی انرژی حذف کنند؛ درحالی که امروز ایران در موقعیتی قرار گرفته که می‌تواند با یک «توییت» یا یک «بیانیه رسمی»، تورم جهانی را جابه‌جا کند. برای ایران، مرحله فعلی، مرحله «نقد کردن اقتدار» است. استفاده از برگ برنده تنگه هرمز برای تامین منافع اقتصادی بلندمدت و تثبیت حاکمیت ملی بر این آبراه، می‌تواند موازنه قوا را در هرگونه توافق آتی به نفع تهران سنگین کند.
جمع‌بندیتحلیل نهایی نشان می‌دهد که «اقتدار در آبراه»، بزرگترین دستاورد راهبردی ایران در بحران اخیر بوده است. اکنون زمان آن فرا رسیده که ایران این «پیروزی میدانی» را به «دستاوردهای پایدار اقتصادی و سیاسی» تبدیل کند. استفاده از تنگه هرمز به عنوان یک برگ برنده در مذاکرات آتی با غرب، نه به معنای باج‌خواهی، بلکه به معنای بازتعریف نقش ایران در معماری امنیت جهانی است.
با دنبال کردن صفحه تحلیل بین‌الملل، از به‌روزترین تحلیل‌ها در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، با خبر شوید.#تنگه_هرمز#آمریکا #جنگ #ایران #نفت
13:34 - 31 فروردین 1405
بین‌الملل

7 بازنشر19 واکنش
278٫8k بازدید



14 پاسخ

@user17683045059831 فروردین 1405
در پاسخ به
اقتصاد بخون

تصویر نمایه‌ی ‌اینجا ایران است‌
@Here_is_iran31 فروردین 1405
در پاسخ به
آمریکا فکر کنم نزدیک ۱۴ میلیون بشکه نفت تولید می کندمن نفهمیدم آیا افزایش نفت به نفع آمریکا است یا به ضررشمگر آمریکا در کشورهای عربی چقدر منافع اقتصادی دارد که بخواهد از جنگ با ایران نگران اقتصادش باشد؟لطفا روی حساب و کتاب و بر اساس منطق قلم بزنید

@user17757302507631 فروردین 1405
در پاسخ به
با قطع اینترنت روی شهرونداش

@user170910127351294372831 فروردین 1405
در پاسخ به
منبع= به جان مادرم

تصویر نمایه‌ی ‌اینجا ایران است‌
@Here_is_iran31 فروردین 1405
در پاسخ به
میشه اینجوری تحلیل کرد که آمریکا ۴۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره خودش را به قیمت بالای ۱۰۰ دلار می فروشد و با یک آتش بس و با قیمت پایین ذخایر را پر می کندمثلا ۲۰ میلیارد دلار گیرش می آیدیک مشت تجهیزات از رده خارج نظامی هم دارد که باید از شرش خلاص شود و بنوعی پولش را از کشورهای عربی تامین کنند🫠

@IR4MT31 فروردین 1405
در پاسخ به
یکی از بزرگترین مشکلات ما در کشور عدم آگاهی مردم نسبت به چنین موضوعات راهبردی و مهم هست. اغلب جوان ها سالها در فضای شیشه ای اینستاگرامی پیرو یک سری سلبریتی دوزاری شدن و برخی دیگه مبهوت شبکه های ماهواره ای. باید این فضا شکسته بشه تا جوان ایرانی انقدر کورکورانه سرباز مفت دشمن وطن و آبا و اجدادش نشه

@MohsenTopology31 فروردین 1405
در پاسخ به
اینترنت رو‌وصل کن بابا این تحلیلا مفتش گرونه

تصویر نمایه‌ی ‌اینجا ایران است‌
@Here_is_iran31 فروردین 1405
در پاسخ به
در اقتصاد و فناوری اطلاعات آنها زرنگ تر هستند با دلارشان چوب لای چرخ اقتصاد ایران و در فناوی اطلاعات همینکه ناچار به قطع اینترنت شدید یعنی حریف آنها نمی شوید هنر این است که بدون قطع اینترنت امنیت را تامین کنید تا اینهمه خسارت به کسب و کارها نزنید که معادل موشک زدن روزانه به چند تا زیر ساخت است

تصویر نمایه‌ی ‌ایرانی بودن افتخارمه🫶‌
@farzand_iranzamin31 فروردین 1405
در پاسخ به
وضعیتی که توسط ترامپ و گروه اپستینی‌اش ایجاد شده، آغاز سقوط آمریکا و سرازیر شدنش به سمت جهنم است، لعنت بر آمریکا جنایتکار و لعنت بر رژیم جعلی صهیونیست منحوس و منفور

تصویر نمایه‌ی ‌ایرانی بودن افتخارمه🫶‌
@farzand_iranzamin31 فروردین 1405
در پاسخ به
ایران بایدتمامی زیرساخت‌هایی مانندخط لوله حبشان-فجیره در امارات و شریان‌های انتقال شرق ب غرب در عربستان منهدم کنه تا بفهمن هیچ راه گریزی ازحاکمیت ژئوپلیتیکی ایران برجریان نفت وجودندارد.تارؤیای ایجاد کریدورهای انرژی تحت اشراف رژیم صهیونیستی پیش ازتولددفن بشن،مدافعان عزیز با تمام قدرت اینبار بزنیدشون

تصویر نمایه‌ی ‌محمد مهدی رکوفیان‌
@mahdi_rokofian31 فروردین 1405
در پاسخ به
پویش پیامی از دل جوانان و نوجوانان پایتخت: پدر، تهران بمان!https://farsnews.ir/mahdi_rokofian/1776640884619500662
پیامی از دل جوانان و نوجوانان پایتخت: پدر، تهران بمان!
مطالبه

پیامی از دل جوانان و نوجوانان پایتخت: پدر، تهران بمان!

ما جوانان و نوجوانان تهران، در سایه‌ی سایه‌سارِ مهربانی و تدبیر امام شهیدمان بزرگ شده‌ایم. حضور ایشان برای ما تنها یک رهبری نیست، بلکه وجود پدری دلسوز است که با حضورش دغدغه ی هدایت هر لحظه‌ی زندگی فرزندانش را دارد. ما سال‌هاست که با رهنمودها و‌ اندیشه ها و حضور ایشان راهمان را یافته ایم و زیر سایه ایشان زندگی کرده‌ایم و این عادت، به بخشی از هویت و آرامش ما تبدیل شده است. حالا هم تهران بدون ایشان برایمان خانه ای بدون ستون است. خانه ای که اگر ایشان در آنجا بمانند، خیمه ایمان و توکل و امید ما باقی خواهد ماند و به پایگاه نشر اندیشه و سیره امام شهیدمان تبدیل خواهد شد. تدفین ایشان در تهران، نه فقط یک خواسته، بلکه ابراز عشق و وفاداری ما به پدری است که دستانش را همیشه بر سر ما داشته است. ما از همه بازماندگان آن امام شهید و مسئولین محترم درخواست داریم تا با درک این دغدغه‌ی قلبی، اجازه دهند تا این پدر مهربان، در کنار ما و در خاک تهران آرام گیرد. 🙏🇮🇷

نهاد رهبری

0
100
گزارش از مطالبه

تصویر نمایه‌ی ‌Omid Jjjjjj‌
@Omid_12345678931 فروردین 1405
در پاسخ به
تنها راه اینکه نزاریم اینترنت طبقاتی باشه یا نزاریم که اپراتورها سیمکارت پرو بفروشن اینه که بسته نخریم اکرفقط تا یک هفته بسته نخریم باعث میشه تا مرز ورشکستگی برن#اینترنت_را_وصل_کنید #اینترنت_آزاد

تصویر نمایه‌ی ‌آروین احمدی‌
@Arvinahmadi31 فروردین 1405
در پاسخ به
ما با دشمنی بزرگتر و بدتر و خطرناک تر از آمریکا و اسرائیل مواجهیم!(ضعف فرهنگی شدید در جامعه ایران)اقتصاد قوی و توان نظامی قوی و بزرگترین پیشرفت ها وقتی جامعه آماده نباشه تبدیل به بحران میشه!فقط با فرهنگ‌سازی و آگاهی می تونیم ایران رو آباد کنیم!