اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

هم‌زمان با ماه شعبان؛

اجرای سنت قدیمی پخت «براتی» یا «روغن جوشی» در ابرکوه

یکی از سنت‌های قدیمی مردم ابرکوه در ماه شعبان تهیه یک نوع نان شیرین به نام براتی یا روغن جوشی است که به نیت آمرزش اموات پخت می‌شود.

اجرای سنت قدیمی پخت «براتی» یا «روغن جوشی» در ابرکوه

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، وقتی رفته‌رفته زمزمه‌های نزدیک شدن به ماه شعبان به گوش می‌رسد، نه‌تنها در دل بندگان و مؤمنان غوغایی آمیخته با شور و اشتیاق بر پا می‌شود، همه شهر نیز برای برپایی جشن‌های فرخنده و پربرکت این ماه، غرق در شادی شده، کم‌کم جوانان دست‌به‌کار می‌شوند و سراسر شهر را آذین‌بندی می‌کنند.

مردم شهرستان ابرکوه که ابراز ارادتشان در ماه محرم نسبت به امام حسین (ع)، حضرت اباالفضل (ع) و شهدای کربلا، زبانزد خاص و عام است، در اعیاد شعبانیه و میلاد این معصومین نیز سنگ تمام گذاشته و از برپایی جشن‌های خیابانی گرفته تا فضاسازی مساجد، حسینیه‌ها، معابر، پخش شیرینی و شربت و ... همه را با جان‌ودل انجام می‌دهند.

برپایی جشن‌های اعیاد شعبانیه که در سالروز میلاد حضرت ولیعصر (عج) به اوج خود می‌رسد، نشان دهنده انتظار سبز مردمان کویر است برای ظهور مهدی موعود و نجات دهنده جهانیان.

اما در کنار این برنامه‌ها، یک سنت قدیمی ویژه ماه شعبان از مردمان کهن دیار ابرکوه نسل به نسل منتقل شده و امروز نیز با گذشت سالیان متمادی، برخلاف برخی از سنت‌هایی که به دست فراموشی سپرده شده، همچنان زنده است و در اواخر این ماه همراه با عقاید استواری که مردم دارند، اجرا می‌شود.

 

این سنت پخت یک نوع نان شیرین به نام «براتی» است که در اصطلاح عامیانه مردم این شهر «روغن جوشی» گفته می‌شود. این نوع نان با توجه به موادی که برای تهیه آن استفاده می‌شود طبع گرم داشته و در عین خوشمزگی، بسیار هم مقوی است.

تهیه این نان که به نیت آمرزش اموات است، آداب خاص خود را دارد. بدین ترتیب که خانواده متوفی خویشان و نزدیکان خود را با اولویت قرار دادن بزرگان و افراد مسن فامیل، دعوت کرده و پس از قرائت چند صلوات مکرر برای شادی روح متوفی، کار پخت براتی را آغاز می‌کنند.

 

آرد، زردچوبه، آب، گلاب، پودر هِل و پودر قند را با هم مخلوط کرده و به‌خوبی ورز می‌دهند تا خمیر یکدست حاصل شود و سپس روی آن را با یک پارچه ضخیم پوشانده و به مدت 60 الی 90 دقیقه نگه می‌دارند تا حجم خمیر دو برابر شود.

 

پس از آماده‌سازی خمیر آن را به قسمت‌های کوچکی (چانه) تقسیم کرده و سپس یکی‌یکی آن‌ها را با دست پهن و در ظرفی که حاوی روغن بوده و حرارت می‌بیند، قرار می‌دهند تا سرخ شود.

 

نان‌ها را پس از کمی تغییر رنگ و سرخ شدن از روغن خارج کرده و پس‌ازاینکه کمی خنک شد بر روی آن پودر پسته، پودر نارگیل، شکر و کمی هل نیز می‌پاشند و در نهایت نیز کوچک‌ترها براتی‌های آماده شده را بین سایر فامیل و همسایه‌ها پخش می‌کنند.

 

انتهای پیام/90027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول