اعتراف بلینکن به ناتوانی آمریکا در براندازی حکومت ایران

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای جدید به ناتوانی کشورش در براندازی حکومت ایران اعتراف کرده است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با «اندیشکده شورای روابط خارجی» در نیویورک ضمن اذعان به تلاش‌های آمریکا برای براندازی در ایران دلایل بی‌ثمر بودن چنین تلاش‌هایی را به طور مفصل تشریح کرده است. او در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده بایستی سیاست تغییر حکومت در ایران را در دستور کار قرار دهد یادآوری کرده که «آزمایش‌های آمریکا در براندازی» طی ۲۰ سال گذشته به نتایج موفقیت‌آمیزی ختم نشده است. «آزمایش‌های» براندازانه‌ای که بلینکن به آنها اشاره کرده احتمالاً به شکست‌های آمریکا در ملت‌سازی در کشورهای افغانستان و عراق بعد از حملات به این دو کشور در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ اشاره دارد. او در پاسخ به ادعای مجری برنامه مبنی بر اینکه حکومت ایران در داخل این کشور «بسیار نامحبوب» است گفت: «از دیدگاه من، اولاً تحولات داخلی در ایران پیچیده هستند. و بنا به دلایل متعدد، ما لزوماً بهترین منبعی نیستیم که بتوانیم دیدگاه روشنی در این زمینه داشته باشیم چرا که ما با هم ارتباط دیپلماتیک نداریم و تعاملی میان ما در جریان نیست.»وی اضافه کرد: «بنابراین من فکر می‌کنم گفتن اینکه ما دقیقاً می‌دانیم در داخل ایران چه تحولاتی در جریان است با مقادیر مشخصی ناراستی همراه خواهد بود. البته ما هر چقدر بتوانیم اطلاعات کسب می‌کنیم. دوستان و شرکایی داریم که فهم روشن‌تر و بهتری دارند و همه این اطلاعات را کنار هم می‌چینیم.»بلینکن در ادامه با بیان اینکه در ایران چند دستگی وجود دارد جمعیت طرفداران نظام جمهوری اسلامی ایران را هم «قابل توجه» توصیف کرد.
او گفت: «آن‌طور که من متوجه می‌شوم این کشور بسیار چند دسته است. فکر می‌کنم چیزی که شما گفتید درباره دست‌کم نیمی از جمعیت درست است نه کل آن؛ و همان‌طور که می‌دانید بین جمعیت شهری و روستایی تفاوت‌های عمیقی وجود دارد. یک بخش بسیار محافظه‌کار در ایران هست که جمعیت قابل توجهی هستند و احتمالاً به رژیم وفادارند. بنابراین فکر نمی‌کنم مسئله آنقدر [که شما گفتید] قطعی و روشن باشد.»وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: «اما تردیدی وجود ندارد که درصد زیادی از مردم خواستار آینده متفاوتی برای کشورشان هستند. هیچ تردیدی وجود ندارد که آن آینده متفاوت برای همه بهتر خواهد بود. بنابراین سوال این است که ما چه کاری برای پیشبرد این می‌توانیم انجام دهیم؟»بلینکن در این بخش از اظهاراتش شکست تلاش‌های آمریکا، دست‌کم در ۲۰ سال گذشته را یادآوری کرد و گفت: «فکر می‌کنم اگر ما دست‌کم به ۲۰ سال گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که آزمایش‌های ما در تغییر حکومت به موفقیت ختم نشده‌اند.»این اظهارات با خنده حضار همراه شد. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش به تلویح به تلاش‌های آمریکا برای براندازی در ایران نیز اشاره کرد و گفت: «ما در مقاطع مختلف زمانی تلاش کرده‌ایم تا آنجا که می‌توانیم مردمی در داخل ایران که خواستار آینده متفاوتی برای کشورشان هستند را توانمند کنیم تا آنها بتوانند ارتباط برقرار کنند، بتوانند ایستادگی کنند و بتوانند منابعی برای انجام این کار داشته باشند.»بلینکن به توضیحات شفاف‌تری در خصوص اینکه این تلاش‌ها از چه طریق و چه کانال‌هایی انجام شده‌اند اشاره نکرد.
وی در ادامه اذعان کرد که «مهندسی» چنین تغییراتی از بیرون دشوار است. بلینکن گفت: «من دست‌کم بر اساس دیدگاه‌ها و تجارب خودم می‌گویم که مهندسی کردن چنین وقایعی از بیرون دشوار است و شما در نهایت در برابر تبعات ناخواسته و اثرات درجه دوم و درجه سومی قرار می‌گیرید که لازم است بسیار در خصوص آنها محتاط باشید.»رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا اضافه کرد: «بنابراین من فکر می‌کنم ما باید از آنچه به آن اعتقاد داریم حمایت کنیم. ما باید با قدرت در برابر آن دسته از رفتارهای ایران که مغایر با منافع خودمان یا شریکان و متحدانمان هستند بایستیم. باید با قدرت کنار کسانی در ایران باشیم که دنبال آینده‌ای متفاوت هستند؛ اما من از لحاظ تلاش برای مهندسی تحولات از بیرون، بسیار محتاط هستم.»#آمریکا#براندازی
02:59 - 30 آذر 1403




54 پاسخ

@user17083278716430 آذر 1403
در پاسخ به
آمریکا تاکنون خيلی از رژيم ها را باکودتا و یا جنگ و...را سرنگون نموده اما در مورد ايران اسلامي با یک حکومت مردمی روبروست نظام‌ مقدس جمهوری اسلامی ایران حاصل خون دهها هزار شهید است و ملت با بصیرت ایران با جان و مال خود از آن پاسداری میکنند

@NKN22830 آذر 1403
در پاسخ به
جمهوری‌اسلامی درجامعه ایران نهادینه شده و درعقاید آنها ریشه دوانده دربرابر فشار اقتصادی استکبار جهانی مثل کوه دماوند استوار ایستاده است

@user1734588163430 آذر 1403
در پاسخ به
حمایت از کسانی که به دنبال آینده متفاوتی هستند و آن آینده متفاوت در خدمت منافع آمریکا بودن است.

@saberH30 آذر 1403
در پاسخ به
خوب خیالمون راحت شد. فقط یادتون باشه دو روز بعد از دورهمی وزرای خارجه ایران،ترکیه و روسیه. و این که همه چیز گل و بلبله. دمشق سقوط کرد.

تصویر نمایه‌ی ‌علی موسوی‌
@ali_mousavi30 آذر 1403
چقدر بی حیا و پررو!علت اینکه می گوییم ((مرگ بر آمریکا)) اینه

تصویر نمایه‌ی ‌علی موسوی‌
@ali_mousavi30 آذر 1403
در پاسخ به
فرهنگ ایرانی _ اسلامی ما قوی است ، نیازی به تغییرش نمی بینیم، لازم نیست شماهم برای تغییرش زحمت بکشید ، باتشکر

تصویر نمایه‌ی ‌بهنام ابول پور‌
@Ki_khosroo30 آذر 1403
در پاسخ به
بماند به یادگار چنانچه نظام یک اصلاح عمیق وساختاری در کوتاه ترین زمان انجام ندهد باید شاهد مصیبت های ویران کننده باشد ،با ملت دشمنی نکنید فردا دیر است همین امروز اقدام کنید

در پاسخ به
چقدر واضح گفت که اگر سفارت آمریکا باز بود قطعا جمهوری اسلامی نابود میشد!!«...ما لزوماً بهترین منبعی نیستیم که بتوانیم دیدگاه روشنی در این زمینه داشته باشیم چرا که ما با هم ارتباط دیپلماتیک نداریم و تعاملی میان ما در جریان نیست.»

در پاسخ به
ضمن اینکه این بک حربه قدیمیه که میگن ما از پس شما برنمیایم تا شما ذو مست قدرت کنن وناگهاندرموقع مناسب ضربه بزنن.سالهاست آمریکا میگه ما نمیتونیم حکومت ایران رو ساقط کنیم ولی پشت براندازها ایستادیم. این یعنی ما منتظریم بتونیم حکومت ایران رو ساقط کنیم.

در پاسخ به
اینکه اینطور واضح از برنامه‌های خود در ایجاد تغییر ذائقه جامعه‌ی ایرانی صحبت می‌کنند یعنی اینکه به این روند امیدوارند. اما ما از این طرف برای هدایت افکار عمومی آمریکا و در صورت ممکن براندازی حاکمیت فعلی آمریکا چه برنامه‌ای داریم، تقریباً هیچ. مطمئناً رسانه نقش مهمی می‌تواند در این امر نقش مهمی ایفا …نمایش بیشتر

در پاسخ به
اینکه اینطور واضح از برنامه‌های خود در ایجاد تغییر ذائقه جامعه‌ی ایرانی صحبت می‌کنند یعنی اینکه به این روند امیدوارند. اما ما از این طرف برای هدایت افکار عمومی آمریکا و در صورت ممکن براندازی حاکمیت فعلی آمریکا چه برنامه‌ای داریم، تقریباً هیچ. مطمئناً رسانه نقش مهمی می‌تواند در این امر ایفا کند. البت…نمایش بیشتر

در پاسخ به
تا زمانی که پشتیبان ولایت فقیه باشید آمریکا که هیچ تمام دنیا هم جمع بشوند هیچ غلطی نمی توانند بکنند!سلامتی رهبر عزیز و دوس داشتی سید و سلاله زهرا صلوات😘

در پاسخ به
منظورش این بود که بارها و بارها از طریق بخشی از اصلاحاتی های داخل حکومت در ایران و پایگاه اجتماعی اونا مثل ادم های رسانه ای و سلبریتی ها و ...و عناصر میدانی ضد انقلاب مثل بهایی ها و مجاهدین خلق و سلطنت طلب و... برای براندازی تلاش کردیم اما هر بار از حزب الهی ها تودهنی و پس گردنی خوردیم ولی با این حا…نمایش بیشتر

در پاسخ به
دشمن دشمنه انتظار دوستی نداشته باشید تمام زمان ها درحال نقشه کشیدن هستند چه خوب که سفارت ندارند از داخل کار کنند.فقط مواظب نفوذها باشید. آینده ای که غرب برای کشورهای خاورمیانه ترسیم میکند سراب است.درنهایت امارات هم که باشید برده امریکا و اسرائیل می شوید.

تصویر نمایه‌ی ‌محمد علی وجدی‌
@user17079968056130 آذر 1403
در پاسخ به
بسم الله الرحمن الرحیم آمریکا ی جنایتکار بدنبال ضربه زدن و تضعیف ملت و کشور ایران است، همراهی با آمریکا باید با عنوان خیانت جرم انگاری شود.

@Gholamreza134830 آذر 1403
در پاسخ به
در طول تاریخ قدرت های بزرگ بواسطه بزرگ شدنشان دچار ناکارآمدی و فساد ساختاری می‌شوند و محکوم به زوال هستند آمریکا هم از این قاعده مستثنی نیست اما زمان تحقق قطعی آن حداقل ۵۰ سال دیگر خواهد بود پس مشگل آمریکا برای ما خود به خود حل میشود همانطور که دیگر انگلیس دوران ۲۸ مرداد وجود ندارد

@Gholamreza134830 آذر 1403
در پاسخ به
مطلب ما الان آمریکا یا آرزوهایش نیست بلکه نا کارمدی و فساد داخلی است که بیشتر از آمریکا کیان ما را تهدید می‌کند و در سایه آن همه چیز در کشور درحال فروریزی است از تامین برق و آب و غذا گرفته تا شغل و مسکن و مملکتی که دچار این نوع ناکارآمدی ها باشد و برای حل آن دست به جراحی های بزرگ نزند قطعا به فناست

@Gholamreza134830 آذر 1403
در پاسخ به
الان مملکت دست سه دسته وابستگان به روحانیون،نظامی ها یقه بسته هاست و اینها کسانی نیستند که توانایی و تخصص ایجاد اصلاحات لازم را داشته باشند .اگر امور اجرایی کشور به دست تکنوکرات‌های باسواد غیر سیاسی عالم به شایط روز دنیا سپرده نشود زوال مملکت و حاکمیت قطعی است