هدیه ترامپ به اردوغان از باب دوستی_ ۸۰ موتورجت اف_۱۱۰ واف۳۵

۳۴ MB
یونس پاکسوی خبرنگار سیاسی سی ان ان ترک در کاخ سفید در جمع خبرنگاران مطرح دنیا از ترامپ پرسید شما گفتید آقای اردوغان دوست‌ من است گفتید قراردادهای نظامی بسته شده در این مورد بیشتر توضیح دهید؟ ما بزرگترين ارتش را درجهان داریم ما لیدر ایران را کشتیم وتمامی اعضای سپاه را کشتیم.انها تهدید جدی برای اسرائیل،بودند،ما سردار سلیمانی را کشتیم وحتی می دانستیم کجا وکی خواهیم کشت وکار خیلی بزرگی انجام دادیم . ما کشتی‌های آنها را هدف قرار داده زدیم ونفتکش آنها را محاصره وبرداشتیم. می توانستیم نیروگاههای برق آنها را بزنیم ومی توانستیم گاز آنها را هدف قرار دهیم،بخش رادارهای آنها را در تنگه هرمز زدیم ومیتوانستیم خاک ایران را با حملات شدید خود ویران کنیم ولی اکتفا کردیم به بخش‌های تولید اورانیوم آنها وهمه آنها را در اصفهان ونطنز وفوردو زدیم نابودشان کردیم.اگر این کار را نمی کردیم حالا ایران به سلاح هسته ای دست یافته بود. ترامپ در گفتگوهای خود به دوستی با اردوغان اشاره کردو گفت: من با آقای اردوغان دوست‌ هستم او یک فرد قوی میباشد ودر مورد ایران گفتم شما با ما ناتو هم پیمان وبا ما دوست‌ قدیمی هستید، من هدیه ای برای آقای اردوغان خواهم داد ودر سنا این مسأله را مطرح کردم.قرار شد من۸۰ موتور جت اف_۱۱۰ واف_۳۵ راکه بسیار پیشرفته است به هواپیمایی ترکیهKAAN به آقای اردوغان هدیه بدهم.امیدوارم هدیه ارزشمند ما مورد قبول ایشان باشد. چون بخش‌های هوایی ترکیه به همراه ناتو می‌تواند امنيت کشور آنها را تضمین کند.
رجب طیب اردوغان بیشتر در مورد این معامله قرن به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار در گفتگوهای خود در اجلاس ناتو با ترامپ به این مسأله اشاره کرده بود.اروپا وناتو فضای باز سیاسی وامنیتی خود را در همکاری با ترکیه توسط مارک روته خیلی مهم وحیاتی می‌دانند.مارک روته در کاخ سفید ضمن اشاره به تلاش‌های ترامپ گفت: ما به کارهای بزرگی که آقای ترامپ به ناتو انجام دادند تشکر می کنیم.ترامپ در گفتگوهای خود گفت نیروهای مسلح ایران را نابود کردیم هیچ اثری از ان نیست.ترامپ به این مسأله اشاره کرد اگر من نبودم اسرائیل محو شده بود.ایران نسبت به گفتگوبا ما التماس می‌کند.ایران دیگر تهدیدی برای ما نخواهد بود.اگر با ماگفتگو نکند وبه نتیجه نرسیم.ایران راشدیدا بمباران کرده طوری که ازایران آثاری به جا نخواهد ماند.دقت کرده باشید من قیمت نفت را پایین‌ آوردم. من گفته بودم تنگه هرمز باید باز باشد.اگر بسته شود از گفته خود پشیمان میشوم. ایران حق ندارد غنی سازی را ادامه دهد .اگر ادامه دهد.ما دوباره‌ ایران را خواهیم زد.
22:57 - 5 تیر 1405
سیاست خارجی
بین‌الملل
آمریکا و اروپا