22 فروردین 1404

ریزگردها، تهدیدی برای سلامت مردم؛ مسئولان کجایند؟

مطالبه

ریزگردها سلامت مردم خراسان جنوبی را تهدید می‌کنند

در تابستان ها، وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شرق کشور به شدت تشدید میشود و منجر به خیزش گرد و خاک می شود. این وضعیت، کیفیت هوای استان ها را به شدت کاهش داده و برخی روزها، وضعیت هوای مرکز استان به وضعیت خطرناک رسیده است. خراسان جنوبی، با ۱۱ شهرستان، در حال حاضر تنها ۵ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد، که ۲ ایستگاه در بیرجند و در شهرستان‌های نهبندان، سرایان و زیرکوه هرکدام یک ایستگاه سنجش دارد. اما مشکل بزرگ‌تر اینجاست که ۶۰ تا ۷۰ درصد گرد و غبارهای استان، منشاء خارجی دارند و از کشورهای همسایه وارد می‌شوند. این وضعیت نه تنها تهدیدی جدی برای سلامت مردم است، بلکه بر کیفیت زندگی، کشاورزی، صنعت و اقتصاد استان تاثیر منفی گذاشته و بر آینده خراسان جنوبی سایه می‌اندازد. در این شرایط بحرانی، فقط با همدلی، همکاری مسئولان و اقدامات عملی فوری می‌توان از این بحران عبور کرد. پویش جدال_با_ریزگردها یک مطالبه‌گری مردمی است برای: افزایش تعداد ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا در استان پیشگیری و کاهش اثرات گرد و غبار از منابع خارجی اعمال تدابیر علمی و عملی برای کنترل آلودگی هوا و مبارزه با ریزگردها همکاری با کشورهای همسایه برای کاهش انتقال گرد و غبار این پویش از تمامی مردم، نهادهای دولتی، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، به‌ویژه خبرگزاری فارس دعوت می‌کند که در گزارش‌ها، مستندات و پوشش خبری این مشکل بزرگ مشارکت کنند و راه‌حل‌های موجود را به اشتراک بگذارند. مردم خراسان جنوبی، از مسئولین و مدیران می‌خواهند تا با اقدامات فوری و عملی، راه‌حل‌های دائمی برای مقابله با ریزگردها بیاندیشند. هوای پاک حق مردم است!

استانداری خراسان جنوبی، وزارت کشور، محیط زیست

گرد و غبار به تنهایی می‌تواند اقتصاد یک منطقه را فلج کند، باید جدی‌تر عمل کرد.
16:58 - 6 اردیبهشت 1404

43 بازدید