ریزگردها، تهدیدی برای سلامت مردم؛ مسئولان کجایند؟
ریزگردها سلامت مردم خراسان جنوبی را تهدید میکنند
در تابستان ها، وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شرق کشور به شدت تشدید میشود و منجر به خیزش گرد و خاک می شود. این وضعیت، کیفیت هوای استان ها را به شدت کاهش داده و برخی روزها، وضعیت هوای مرکز استان به وضعیت خطرناک رسیده است. خراسان جنوبی، با ۱۱ شهرستان، در حال حاضر تنها ۵ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد، که ۲ ایستگاه در بیرجند و در شهرستانهای نهبندان، سرایان و زیرکوه هرکدام یک ایستگاه سنجش دارد. اما مشکل بزرگتر اینجاست که ۶۰ تا ۷۰ درصد گرد و غبارهای استان، منشاء خارجی دارند و از کشورهای همسایه وارد میشوند. این وضعیت نه تنها تهدیدی جدی برای سلامت مردم است، بلکه بر کیفیت زندگی، کشاورزی، صنعت و اقتصاد استان تاثیر منفی گذاشته و بر آینده خراسان جنوبی سایه میاندازد. در این شرایط بحرانی، فقط با همدلی، همکاری مسئولان و اقدامات عملی فوری میتوان از این بحران عبور کرد. پویش جدال_با_ریزگردها یک مطالبهگری مردمی است برای: افزایش تعداد ایستگاههای سنجش کیفی هوا در استان پیشگیری و کاهش اثرات گرد و غبار از منابع خارجی اعمال تدابیر علمی و عملی برای کنترل آلودگی هوا و مبارزه با ریزگردها همکاری با کشورهای همسایه برای کاهش انتقال گرد و غبار این پویش از تمامی مردم، نهادهای دولتی، رسانهها و خبرگزاریها، بهویژه خبرگزاری فارس دعوت میکند که در گزارشها، مستندات و پوشش خبری این مشکل بزرگ مشارکت کنند و راهحلهای موجود را به اشتراک بگذارند. مردم خراسان جنوبی، از مسئولین و مدیران میخواهند تا با اقدامات فوری و عملی، راهحلهای دائمی برای مقابله با ریزگردها بیاندیشند. هوای پاک حق مردم است!
استانداری خراسان جنوبی، وزارت کشور، محیط زیست
