16 ساعت پیش
درخواست برای بررسی فوری و برخورد قاطع با شائبه تبانی در دیدار اتریش و الجزایر
مطالبه

بررسی فوری و برخورد قاطع با شائبه تبانی در دیدار اتریش و الجزایر

ما هواداران تیم ملی فوتبال ایران، با نهایت تأسف و خشم، شاهد رقم‌خوردن سناریویی مشکوک در دیدار پایانی مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۶ بین تیم‌های اتریش و الجزایر بودیم. نتیجه تساوی ۳-۳ در این بازی، که با دو گل در وقت‌های تلف‌شده به دست آمد، دقیقاً به گونه‌ای رقم خورد که هر دو تیم را به مرحله بعد صعود دهد و تیم ملی کشورمان را از این رقابت‌ها حذف کند. این اتفاق تلخ، یادآور رسوایی تاریخی «شرم گیخون» در جام جهانی ۱۹۸۲ است، جایی که تیم‌های آلمان غربی و اتریش با تبانی، تیم الجزایر را از دور مسابقات حذف کردند. حالا پس از ۴۴ سال، در شرایطی که به دلیل تغییر فرمت مسابقات و صعود تیم‌های سوم، انگیزه‌ای مضاعف برای هماهنگی بین دو تیم وجود داشت,باز هم شاهد تکرار چنین رفتار ضدورزشی هستیم که این بار قربانی آن تیم کشورمان شده است. ما با استناد به موارد زیر، وقوع تبانی در این مسابقه را محتمل می‌دانیم: ۱. هماهنگی منافع: پیش از بازی مشخص بود که نتیجه تساوی، بهترین و امن‌ترین راه برای صعود هر دو تیم اتریش و الجزایر است و این نتیجه، تیم ایران را از دور مسابقات خارج می‌کرد. ۲. سابقه تاریخی: دو تیم اتریش و الجزایر پیش‌تر نیز درگیر یک ماجرای تبانی در سال ۱۹۸۲ بوده‌اند که این بار می‌توانست به نوعی تلافی‌جویانه و با هدف صعود هر دو تیم تکرار شود. ۳. سناریوی مشکوک بازی: جریان بازی که با تساوی در دقایق پایانی و گل‌های عجیب در وقت‌های تلف‌شده به پایان رسید، هیچ‌گونه توجیه فنی و حرفه‌ای نداشته و صرفاً در راستای تأمین منافع دو تیم بوده است. ما هواداران، این نتیجه را نه یک اتفاق تصادفی، بلکه حاصل یک تبانی آشکار و برنامه‌ریزی‌شده می‌دانیم که با حمایت و چشم‌پوشی میزبان (آمریکا) و نهادهای بین‌المللی مانند فیفا رقم خورده است. سکوت فیفا در قبال این بی‌عدالتی آشکار، جای سؤال دارد. از فدراسیون فوتبال ایران به عنوان نهاد متولی و حامی تیم ملی، انتظار داریم: ۱. پروتکل اعتراضی خود را فعال کرده و با مستندات فنی، رسماً به فیفا اعتراض کند. ۲. خواستار تشکیل کمیته‌ای مستقل برای بررسی شائبه تبانی در این دیدار شود. ۳. از تمام ظرفیت‌های حقوقی و دیپلماتیک ورزشی برای احقاق حق تیم ملی و هواداران آن استفاده کند. ۴. این موضوع را در مجامع بین‌المللی به یک پرونده جدی برای مبارزه با فساد در فوتبال تبدیل کند. ما معتقدیم رسانه و جهاد تبیین در این شرایط کوبنده‌تر از موشک است و با صدای واحدی که از دل این پویش برمی‌خیزد، می‌توانیم حقیقت را به جهانیان فریاد بزنیم و از حیثیت فوتبال پاک دفاع کنیم. ما هواداران، پشت تیم ملی و فدراسیون فوتبال خواهیم ایستاد تا این بی‌عدالتی تاریخی بدون پاسخ نماند

رییس فدراسیون فوتبال، وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه

بهترین فرصت رو داشتیم برای صعود.این جام پر بود از اما و اگرها.اگر سرنوشتمون دست خودمون بود دیگه نیازی نداشتیم منتظر سایر نتایج بمونیم.تیم نیاز به جوانگرایی و حتی تقویت کادر داره.ما جزو پیرترین تیم‌ها بودیم.یه نکته اینکه به بی‌وطن‌ها چیزی نمیرسه،شما تیم اسرائیل رو باید تشویق میکردید که توی جام نبود
12:13 - 7 تیر 1405

1094 بازدید