اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

سواد رسانه‌ای؛ نیاز توسعه پایدار جوامع

یک تهیه کننده رادیو با اشاره به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای در مقاطع مختلف رشد فردی در طول اجتماعی شدن، گفت: سواد رسانه‌ای؛ نیاز پایه در توسعه پایدار جوامع به حساب می‌آید.

سواد رسانه‌ای؛ نیاز توسعه پایدار جوامع

معصومه اسمعیل نژاد تهیه کننده رادیو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به فعالیت‌های انجمن سواد رسانه‌ای ایران، اظهار کرد: با کمک حدود 40 نفر از اعضای متخصص در حوزه رسانه یک برنامه مرتبط با حوزه سواد رسانه‌ای در ابعاد مختلف طراحی شد که مجریگری این برنامه را دکتر افراسیابی مدیر انجمن بر عهده داشت.

وی بیان کرد: هر قسمت از این برنامه به گفت‌وگو با اساتید مطرح در برنامه با موضوعات مرتبط در این حوزه اختصاص می‌یافت و به صورت یک مجموعه برنامه گفت‌وگو محور ۱۳ قسمتی یک ساعته، از رادیو گفت‌و‌گو با عنوان دنیای شیشه‌ای پخش شد.

رونمایی از کتاب «سواد رسانه‌ای از الف تا ی»

تهیه کننده رادیو افزود: از آنجایی که این مباحث علمی در هیچ کجا کار نشده بود و مقاله و کتابی در رابطه با آن وجود نداشت، تصمیم گرفتیم تا این مجموعه را به صورت کتابی تحت عنوان «سواد رسانه‌ای از الف تا ی؛ مفاهیم، مهارت ها و کارکردهای سواد رسانه ای از منظر اساتید و صاحب نظران» پیاده و منتشر کنیم.

این استاد علوم ارتباطات در رابطه با فصول این کتاب و مباحث آن نیز تصریح کرد: این کتاب دارای ۱۳ فصل است که در واقع هر فصل به یک قسمت از برنامه مربوط است و به مباحثی از قبیل تعریف و ضرورت یادگیری سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، سواد رسانه‌ای و مدیریت مصرف، سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی، سواد رسانه‌ای و اخلاق کاربری، سواد رسانه‌ای و مهارت تحلیل محتوا، سواد رسانه‌ای و مهارت تولید محتوا، نقش سواد رسانه در ایجاد تمدن نوین اسلامی، راهکارهای عمومی‌سازی سواد رسانه‌ای، نقد و بررسی فرآیندهای سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در عرصه سواد رسانه‌ای، نقد و بررسی پژوهش‌ها در حوزه سواد رسانه‌ای، نقد و بررسی شیوه‌های آموزش سواد رسانه‌ای در ایران، نقد و بررسی نقش رسانه‌ها در افزایش سواد رسانه‌ای، و شیوه‌های ایفای نقش بخش خصوصی در حوزه سواد رسانه‌ای پرداخته است.

وی افزود: این کتاب از این جهت که به مباحثی پرداخته که تا به حال مقاله یا کتابی در رابطه با آن کار نشده است، می‌تواند یک ویژگی ممتاز داشته باشد و مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران حوزه رسانه قرار بگیرد.

اسمعیل نژاد درباره مخاطبان این کتاب بیان کرد: مخاطبان این کتاب سیاست گذاران و برنامه ریزان کشور می‌باشند، چراکه این کتاب در حوزه حکمرانی سواد رسانه‌ای کار شده است.

این پژوهشگر علوم ارتباطات ادامه داد: از مخاطبان خاص دیگر آن می‌توان قشر دانشگاهی را ذکر کرد که علاقه مند هستند تا در حوزه سواد رسانه‌ای مطالعه داشته باشند. این مجموعه در پی آن است تا از یک‌سو بتواند نقش مهمی در افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی مخاطبان ایفا کند و از سوی دیگر منجر به بازنگری سیاست های افزایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در سطح قوه مجریه و قوه مقننه شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول